W 1959 Józef Patkowski zaproponował zorganizowanie seminarium dla kilku środowisk, poświęcone nowym możliwościom nowoczesnej placówki radiowej. Listę uczestników tego historycznego seminarium tworzyli m.in. Augustyn Bloch, Michał Bristiger, Andrzej Dobrowolski, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Włodzimierz Kotoński, Andrzej Koszewski, Jerzy Lefeld, Witold Lutosławski, Andrzej Markowski, Tadeusz Natanson, Zbigniew Rudziński, Krzysztof Penderecki, Bolesław Szabelski, Witold Szalonek, Józef Świder, Bolesław Urbański, Zbigniew Wiszniewski, Henryk Schiller, ludzie sceny – m.in. Aleksander Bardini, Adam Hanuszkiewicz, Janusz Warmiński, Jacek Woszczerowicz, Jan Świderski, Halina Mikołajska.
Wśród kompozytorów zaproszonych na seminarium znalazł się gość specjalny z Włoch Franco Evangelisti, który w późniejszych latach odwiedzał studio i dał się poznać jako brawurowy miłośnik ekstremalnych dokonań – w wolnych chwilach skakał bowiem z Mostu Poniatowskiego i płynął z nurtem opuszczając rzekę w okolicach Mostu Gdańskiego.
Tematyka wykładów obejmowała fizyczną strukturę dźwięku, psychologię słyszenia, techniki nagrywania, zasady kompozycji i przekształcania dźwięku. Słuchano również muzyki konkretnej i elektronowej. Dzięki temu, że Studio podlegało bezpośrednio Sokorskiemu, Patkowski mógł już wkrótce zapraszać kolejnych gości z zagranicy, którzy stawali się kompozytorami-rezydentami placówki, tworząc tam swoje utwory lub po prostu eksperymentując.
Autonomiczny profil
Wszystko to służyło ugruntowaniu pozycji Studia jako miejsca, gdzie z czasem zamawiano i realizowane coraz liczniejsze prace zarówno ilustracyjne, jak i autonomiczne. Było to jedyne przez długie lata miejsce, gdzie kompozytor miał do dyspozycji bogaty warsztat i profesjonalnego realizatora dźwięku.
Estetyczną wykładnię działalności Studia w najwcześniejszym okresie dobrze oddają słowa Bronisława Wiernika zamieszczone w "Antenie" z września 1957:
Nie istnieje oprawa dźwiękowa! W radiu wszystko jest dźwiękiem. Słowo również. Radio jest nowym rodzajem sztuki. Radio to jest dźwięk, słowo, muzyka, efekt akustyczny, pauza – lub wszystko razem, jako równoprawne elementy.