W 1945 rozpoczął studia muzykologiczne na Uniwersytecie Poznańskim pod kierunkiem Adolfa Chybińskiego, które ukończył w 1950. Jednocześnie, w latach 1946-48, studiował teorię muzyki, a w latach 1948-53 - kompozycję u Stefana Bolesława Poradowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. W latach 1953-58 kontynuował studia pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego jako aspirant w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.
Andrzej Koszewski rozpoczął działalność pedagogiczną w 1948. W latach 1948-61 uczył w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej, a w latach 1950-63 - w Liceum Muzycznym w Poznaniu. W 1957 podjął pracę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu - od 1965 jako docent, od 1978 jako profesor nadzwyczajny, a od 1985 - profesor zwyczajny. Od 1967 prowadził klasę kompozycji, pełniąc również w latach 1984-87 funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki poznańskiej uczelni.
Był laureatem wielu nagród artystycznych, m.in. Nagród Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1967, 1973 i 1977) i I stopnia (1978, 1982 i 1988), Nagrody Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1982), dorocznej Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1986) oraz Nagrody im. Jerzego Kurczewskiego (2003), Statuetki "Złotego Hipolita", wyróżnienia przyznawanego przez Towarzystwo im. Hipolita Cegielskiego (2008).
Działalność naukowa Andrzeja Koszewskiego obejmuje dziedziny historii, teorii muzyki oraz etnomuzykologii. W głównym polu jego zainteresowań badawczych znajduje się twórczość Fryderyka Chopina, kompozytorów polskich XIX wieku, jak również muzyka współczesna oraz improwizacja fortepianowa. Posiada w swoim dorobku kilka prac muzykologicznych z zakresu chopinologii i etnologii muzycznej oraz pierwszy w polskim piśmiennictwie muzycznym podręcznik "Materiały do nauki improwizacji fortepianowej" (Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Poznaniu 1968).
Ważniejsze kompozycje:
- "Concerto grosso (Suita w dawnym stylu)" na orkiestrę smyczkową (1947)
- "Capriccio" na fortepian (1947)
- "Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian" (1950)
- "Taniec wielkopolski (Szocz)" na małą orkiestrę symfoniczną (1951)
- "Kantata sielska" na chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1951)
- "Mazowianka" na chór mieszany (1952)
- "Kołysanka" [wersja I] na 3 głosy żeńskie (1952)
- "Kołysanka" [wersja II] na chór żeński (1952)
- "Kołysanka" [wersja III] na chór mieszany (1952)
- "Kołysanka" [wersja IV] na głos wysoki i chór mieszany (1952)
- "Kołysanka" [wersja V] na głos wysoki i fortepian (1952)
- "Kołysanka" [wersja VI] na 3 głosy żeńskie i fortepian (1952)
- "Suita kaszubska" na chór mieszany (1952)
- "Scena taneczna" na fortepian (1953)
- "Wokaliza na temat chorału J.S. Bacha" na głos wysoki i fortepian (1953)
- "Allegro symfoniczne" na wielką orkiestrę (1953)
- "Sonata breve" na fortepian (1954)
- "Sinfonietta" na orkiestrę (1956)
- "Muzyka fa-re-mi-do-si" na chór mieszany (1960)
- "Intermezzo" na fortepian (1962)
- "Pięć dawnych tańców" na fortepian (1963)
- "Uwertura kujawska" na orkiestrę symfoniczną (1963)
- "La espero" na dwa chóry mieszane (1963)
- "Zdrowaś, królewno wyborna" [wersja I] na chór mieszany (1963)
- "Zdrowaś, królewno wyborna" [wersja II] na chór męski (1963)
- "Zdrowaś, królewno wyborna" [wersja III] na chór żeński (1963)
- "Tryptyk wielkopolski" [wersja I] na chór mieszany (1963)
- "Tryptyk wielkopolski" [wersja II] na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1964)
- "Nicolao copernico dedicatum", kantata na 3 chóry mieszane (1966)
- "Spotkanie w Szczecinie" na chór mieszany (1968)
- "Gry" [wersja I], mała suita dziecięca na chór mieszany (1968)
- "Gry" [wersja II], mała suita dziecięca na chór żeński lub chłopięcy (1968)
- "Makowe ziarenka", 14 miniatur na głos recytujący i fortepian (lub fortepian solo) (1969)
- "Brewiarz miłości" na baryton i zespół instrumentalny (1969)
- "Kantylena" na chór żeński lub chłopięcy (1969)
- "Wczoraj była niedziołeczka" na chór żeński lub chłopięcy (1969)
- "Mała suita nadwarciańska" na chór mieszany (1969)
- "Przystroje", 7 wielkopolskich melodii ludowych na fortepian (1970)
- "Ba-No-Sche-Ro per coro misto" (1971-72)
- "Da fischiare", 3 etiudy na zespół gwiżdżący (1973)
- "Canzone e danza" [wersja I] na chór żeński lub chłopięcy (1974)
- "Canzone e danza" [wersja II] na chór męski (1974)
- "Canzone e danza" [wersja III] na chór mieszany (1974)
- "Prologus" na chór mieszany (1975)
- "Sonatina I" na fortepian (1978)
- "Sonatina II" na fortepian (1978)
- "Sonatina III" na fortepian (1978)
- "Ad musicam" na orkiestrę wokalną (1979)
- "Kanony wokalne" na 2-3 głosy solowe (lub chóralne) (1979-2003)
- "Campana" na chór mieszany (1980)
- "Angelus Domini" na chór mieszany (1981)
- "Sententia" na dwa chóry mieszane (1982)
- "In memoriam" na dwa chóry mieszane (1982)
- "Pax hominibus" na dwa chóry mieszane (1982)
- "Zaklęcia" na chór dziecięcy lub żeński (1983)
- "Trzy miniatury dziecięce" na chór mieszany (1983)
- "Suita lubuska" na chór żeński lub chłopięcy (1983)
- "Polni muzykanci" na chór żeński (1983)
- "Deszcz" na chór żeński (1983)
- "Cantemus omnes" na chór mieszany (1984)
- "Campana" na chór męski (1984)
- "Intrada" na chór żeński (1984)
- "Canta-move" na chór mieszany (1985)
- "Flusso-Riflusso" na chór mieszany (1985)
- "Ostinato" na chór mieszany (1986)
- "Strofy trubadura na chór mieszany" (1986)
- "Enigma 575" na chór żeński (1986)
- "Chaconne I" na chór mieszany (1987)
- "Chaconne II" na chór mieszany (1987)
- "Chaconne III" na chór mieszany (1987)
- "Krople tęczy" na chór dziecięcy lub żeński (1987-88)
- "Płot w zimie" na chór dziecięcy lub żeński (1988)
- "Trzy tańce polskie" [wersja I] na chór żeński (1988-89)
- "Trzy tańce polskie" [wersja II] na chór mieszany (1989)
- "Serioso-Giocoso" na chór mieszany (1989)
- "Canti sacri" na chór mieszany (1989-91)
- "Trittico di messa" na chór mieszany (1992)
- "Carmina sacrata" na chór mieszany (1992-94)
- "Wi-La-Wi", tryptyk na chór dzięcięcy lub żeński (1994)
- "Et lux perpetua..." na chór mieszany (1995-96)
- "O świcie, o zmroku" na sopran i fortepian (1996)
- "Non sum dignus" na chór mieszany (1996)
- "Reflex" na kwintet smyczkowy (1996)
- "Antiquo more" na chór mieszany (1996)
- "Płochliwy zając" na chór dziecięcy (lub żeński) (1997)
- "Wszystko z baśni" na chór dziecięcy (lub żeński) (1997)
- "Missa 'Gaude Mater'" na chór mieszany (1998)
- "Pater noster" na chór mieszany (1999)
- "Crux - lux" na chór mieszany (2002)
- "Razem ze słonkiem" na głos (lub chór żeński), fortepian i perkusję (2002)
- "Unitis viribus", dyptyk na chór mieszany (2002-2003)
- "Ad multos annos" na chór mieszany (2003)
- "Spes nostra" na chór mieszany (2003)
- "La valse" na chór mieszany (2004)
- "Magnificat anima mea Dominum" na chór mieszany (2004)
- "Alfabet Guidona" na chór mieszany (2004)
- "Magnificat" na chór mieszany (2004)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, wrzesień 2002; aktualizacja: grudzień 2008; luty 2015.