Taki komplement w ustach dziennikarki znanej z awersji do tego typu przedsięwzięć był wyjątkiem. Migowa uczestniczyła w niemal wszystkich wieczorach poezji awangardowej w Krakowie (a nawet w występach wyjazdowych), więc czuła się swobodnie, krytykując to i owo. W recenzji zamieszczonej w "Ilustrowanym Kurierze Codziennym" z maja 1922 roku stwierdziła, że polski futuryzm cechuje umiejętność "stwarzania coraz to nowych kierunków i grup", toteż
powstaje w Krakowie strefizm […], próbkę poezji streficznej podajemy: »Chwastek Chwistka chwilę chwalił / chwycił Chwistek chwost«. Prócz strefizmu istnieją firmizm 00, winkleryzm, neogofronizm, wszystkie zaś są pod konglomeratem blagizmu, reklamizmu i – idiotyzmu!
Kojarzą państwo utwór "Moskwa" Stanisława Młodożeńca? Zaczyna się tak:
tu-m czy-m ta-m?
tam-tam TAM -
TU-M- -
tam-tam TAM tam-tam-tam TAM
i tak dalej. Krakowska widownia Teatru im. Słowackiego miała okazję usłyszeć go 11 czerwca 1921 roku. W roli deklamatorki zadebiutowała wówczas Irena Solska, której talent docenili później Jasieński i Wat, dedykując jej swoje utwory. Jednak zgromadzona publiczność była podzielona. Emil Haecker, redaktor naczelny pisma socjalistycznego "Naprzód", donosił:
Udał się p. Solskiej tylko jeden figiel, którym nabrała publiczność: zapowiedziawszy, że zadeklamuje poemat futurystyczny pt. »Moskwa«, przez kilka minut powtarzała z towarzyszeniem tragicznej mimiki dwa wyrazy: tam i tu.
Zupełnie inne wrażenie odniósł członek awangardowego ugrupowania Formiści Leon Chwistek:
To, co Irena Solska zrobiła z tego wiersza, było prawdziwym arcydziełem. Widownia jak gdyby oszalała. Poprzez wielkie oklaski przedzierały się także gwizdy i tupania. Słuchacze bili się pomiędzy sobą.
Źródła: A. Araszkiewicz, "Feministyczna Atlantyda" [w:] "Czas Kultury", nr 4, Poznań 2015; I. Boruszkowska, "Akuszerki awangardy: kobiety a początki nowej sztuki" [w:] "Pamiętnik Literacki", z.3, Wrocław 2019; K.Jaworski, "Kronika polskiego futuryzmu", Kielce 2015; S. Sobieraj, "Zapomniana poezja Wandy Melcer-Rutkowskiej" [w:] "Conversatoria Litteraria. Międzynarodowy Rocznik Naukowy", t. XIII, Siedlce – Bánska Bystrica 2019; K. Zychowicz, "Nadia konstruktorka", Kraków 2019.