Content anchor

Muzeum Narodowe w Krakowie

Gdzie: 

Aleja 3 Maja 1
Kraków, Polska

Brak przypisanych miejsc.
 



Muzeum Narodowe w Krakowie jest najstarszym polskim muzeum narodowym. W jego zbiorach znajdują się obiekty o charakterze unikatowym w skali europejskiej, będące wszechstronną dokumentacją polskiego dziedzictwa.


W skład Muzeum wchodzi 10 Oddziałów, 11 Galerii, 21 Dziełów, 2 Biblioteki, 12 Pracowni Konserwacji. Istotną częścią zbiorów muzeum jest polskie malarstwo i rzeźba. Uzupełnia je zespół rycin, rysunków i akwarel - jeden z najbogatszych w polskich muzeach. Kolekcja rzemiosła artystycznego i kultury materialnej, tkanin i strojów, militariów oraz numizmatyczna - stanowią bogaty materiał do studiów w poszczególnych dziedzinach.

Muzeum powołano do życia w 1879 roku. Jego pierwszą siedzibą były Sukiennice (obecnie znajduje się tam oddział Muzeum Narodowego). Budowa tzw. Nowego Gmachu, rozpoczęta w 1934 i przerwana przez II wojnę światową, zakończona została dopiero w 1992. Liczące kikaset tysięcy zbiory gromadzone są i prezentowane również w oddziałach Muzeum, których w samym Krakowie jest dziewięć.

W Gmachu Głównym znajduje się jedna z największych w Polsce Galeria Sztuki Polskiej XX w., obejmująca obrazy i rzeźby od końca XIX w.: m.in. płótna Jacka Malczewskiego, Leona Wyczółkowskiego, Włodzimierza Tetmajera, bogaty zbiór prac Stanisława Wyspiańskiego, dzieła artystów z okresu międzywojennego i po II wojnie światowej (kubistów, ekspresjonistów, kolorystów, awangardy lat 30., przedstawicieli nowych kierunków od lat 60. XX w. poczynając, głównie należących do tzw. I i II Grupy Krakowskiej).

Tu również zbierane są militaria z XII-XX w. - polskie zbroje z XVI i XVII w., szable polskie, broń palna, siodła i rzędy końskie, mundury polskie z XVIII-XX w., a także ordery, medale i odznaczenia wojskowe. W zbiorach znajduje się też kolekcja broni zachodnioeuropejskiej i wschodniej. Militaria prezentowane są w Galerii "Broń i Barwa w Polsce".

Sztuka użytkowa i zdobnicza eksponowana jest w Galerii Rzemiosła Artystycznego. W zbiorach znajdują się cenne wyroby ze złota, srebra i kamieni szlachetnych z XII-XVIII w., przedmioty z miedzi, cyny i żelaza (m.in. misy, kute skrzynie), zabytkowe meble, instrumenty muzyczne, zegary, ceramika i szkło (w tym witraże z kościołów krakowskich). Muzeum posiada jedną z największych w Polsce kolekcji kilimów i kobierców polskich oraz orientalnych, a także cenny zbiór ubiorów z XVI-XX w., w tym typowo polskie kontusze, żupany i pasy z XVII i XVIII w.
 



tel.: (12) 295 56 00, 295 55 00 

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Budynek Liberty Corner na ul. Mysiej 2, na miejscu rozebranego budynku cenzury - Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk, fot. Wojciech Kryński/FORUM

"Prawo o cenzurze nie jest prawem, tylko środkiem policyjnym. I jest to zły środek policyjny, bo nie osiąga tego, co zamierzono, a osiąga to, czego nie zamierzono" [Karol Marks, 1842]. Wiek później nasze władze, z marksistowskim podglebiem, miały urząd, który równie "nieprawomyślnego" stwierdzenia nie dopuściłby do druku. Czytaj dalej about: Cenzura a kultura

Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990", okładka

Album "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990" to efekt karkołomnej próby syntezy dwunastu lat pracy pierwszej damy polskiej fotografii dokumentalnej w jednym woluminie. Wojciech Nowicki, który podjął się tego zadania z ponad 20 tys. negatywów wybrał dwieście kadrów, ułożył je w określonym porządku i opatrzył wstępem. Czytaj dalej about: Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990"

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że obowiązująca w PRL cenzura była zaprzeczeniem przyrodzonej każdemu obywatelowi swobody wypowiedzi. W pierwszej linii walki z tą instytucją byli, oczywiście, ludzie kultury. Literaci, filmowcy, artyści teatru, plastycy podejmowali z nią swoistą grę. Czytaj dalej about: Gra twórców z cenzurą

"Wodiczko. Socjoestetyka" okładka, wyd. Krytyka Polityczna

"Wodiczko. Socjoestetyka" czyli wywiad - rzeka przeprowadzona przez Adama Ostolskiego jest dla Wodiczki okazją do opowiedzenia cudzych historii. Artysta używa tego medium, by "wświetlić" w nie historie emigrantów, ofiar wojen, wykluczonych, kobiet, wreszcie własne losy. Czytaj dalej about: Krzysztof Wodiczko, Adam Ostolski, "Wodiczko. Socjoestetyka"

Gramofon model Junior, Emil Berliner, 1903 (kolekcja Jerzego Gogacza, Warszawa), fot. Muzeum POLIN/mat. promocyjne

Żydowskie stulecie na szelaku i winylu, historia polskiej piosenki oraz pierwsze nowoczesne reinterpretacje tradycji klezmerskiej z Jarosławem Besterem. O tym przeczytacie na Culture.pl z okazji nowej wystawy czasowej w Muzeum POLIN, którą można oglądać do 29 maja. Czytaj dalej about: Polsko-żydowskie związki muzyczne (obok nowej wystawy w POLIN)

Jarosław Bester, fot. dzieki uprzejmości muzyka

Rozmowa z Jarosławem Besterem, założycielem Cracow Klezmer Band (od 2007 roku Bester Quartet) – jednego z zespołów, który zwiastował falę nowej muzyki żydowskiej w Polsce. Czytaj dalej about: Bester: Jak wyglądałaby muzyka klezmerska, gdyby nie było Zagłady? [WYWIAD]

Płyta Syrena Record w kopercie z reklamą Juliusza Feigenbauma, przed 1914 (kolekcja Tomasza Lerskiego), fot. Muzeum POLIN

Wystawa ''Szafa grająca! Żydowskie stulecie na szelaku i winylu. Historie z Polski'' pokazywana w Muzeum Polin opowiada nie tylko historię początków fonografii. Przypomina także, że płyta gramofonowa jest bardzo ważnym źródłem historycznym – nie tylko dla melomanów i badaczy muzyki. Czytaj dalej about: ''Szafa grająca! Żydowskie stulecie na szelaku i winylu. Historie z Polski''