Prace malarskie Jadwigi Sawickiej z lat 80. w zasadzie nie istnieją - artystka przemalowała wszystkie płótna, które powstały w ekspresyjnej stylistyce "dzikiej figuracji". Zrezygnowała z osobistych wątków i indywidualnego przekazu na rzecz obserwacji rzeczy i zjawisk w potocznej rzeczywistości. W latach 1994-95 powstały niewielkich wymiarów obrazy akrylowe na papierze przedstawiające fragmenty garderoby (spódnica, spodnie, pantofle) i kosmetyki opatrzone fragmentami haseł reklamowych o nieco absurdalnym zabarwieniu ("Podszewkowanie", "Wysokoamoniakalny", "Lekki smak").
Namalowane ubrania są puste, sama forma bez ciała człowieka, puste są też słowa wyjęte z kontekstu. W latach 1996-97 powstaje seria obrazów olejnych na płótnie przedstawiająca ubrania na tle tekstu. Na teksty składają się fragmenty tytułów gazetowych i streszczeń seriali telewizyjnych. Operowanie przez artystkę cytatami zaczerpniętymi ze środków masowego przekazu kontrastuje z kameralną formą, jaką jest tradycyjne malarstwo na płótnie.
W połowie lat 90. artystka zaczęła robić instalacje, w których zestawiała różne materie: mięso, kwiaty, czarną folię. Układała np. na czarnej folii mielone mięso w formie serca lub kobiecej piersi. Podstawowym powodem takiego wyboru był kolor i kontrast między znaczeniem materii, a kolorem.
Z uwagi na nietrwałość prac artystka zaczęła je fotografować i prezentować w formie zdjęć. W tym czasie powstały też fotografie przedstawiające fragmenty ciała artystki związane kablem i zestawione z częściami ciał martwych zwierząt (np. świńskimi ogonami) oraz rzeźby z plasteliny przedstawiające części damskiej garderoby, takie jak biustonosz, kostium kąpielowy czy majtki.
Od 1997 roku w twórczości Sawickiej pojawia się nowy sposób obrazowania: przedmioty i teksty występują w jej pracach osobno. Powstają obrazy przedstawiające na pastelowych tłach pojedyncze części garderoby oraz obrazy, na których na podobnych tłach artystka maluje litera po literze sensacyjne komunikaty będące cytatami z gazet ("Znowu zabija", "Proces lekarza", "Złodziej, złodziej"). Na obrazach "pisanych" słowa są wyjęte z kontekstu, często źle podzielone, bez znaków diakrytycznych, czasami niespodziewanie się urywają, ale to jedynie wzmaga niepokój i dezorientację. Forma obiecuje komunikat, ale z zalewu informacji, jakiego codziennie doświadczamy w mediach, trudno wyłowić sens. Uwagę zwracają tylko nagłówki o drastycznej wymowie, które kreują obraz świata. Sawicka traktuje sensacyjne tytuły jako zjawisko estetyczne i odwzorowuje niektóre z nich na swoich obrazach lub wielkoformatowych wydrukach ("Dorzynanie", "Bydlaki", "Powoduje raka").
W latach 1997-98 powstała seria wielkoformatowych fotografii barwnych przedstawiających pojedyncze czarne i białe ubrania na jednobarwnych, kolorowych tłach z plastikowej folii i dermy. Tu, jeszcze bardziej niż na obrazach, wypreparowane sukienki, spodnie i marynarki stają się obce i niepokojące, prowokują pytania o los ludzi, którzy je nosili. Rok później Sawicka wykonała barwne fotografie główek goździków rozmieszczonych regularnie na tle sztucznego futra oraz dalii na tle barwnej dermy. Serii z kwiatami, które są postrzegane jako symbol piękna w naturze, towarzyszyła seria fotografii główek popularnych zabawek (męskich odpowiedników lalki Barbie, Kena, Franka i Action Mana) wciśniętych w kolorową dermę, będących kwintesencją tandety produkowanej przez kulturę masową.
Od 1998 roku Sawicka (m.in. na podstawie wcześniejszych obrazów) wykonuje wielkoformatowe wydruki z czarnymi literami na cielisto-różowym tle. Charakterystyczny róż kojarzony bywa najczęściej z kobiecością, pojawia się tu więc problematyka ciała, ale wprowadzona przez artystę bardzo dyskretnie, symbolicznie. Prezentuje je w galeriach i w przestrzeni publicznej. Jedna z tych prac pt. "Nawracanie, oswajanie, tresowanie" trafiła w 1998 roku na billboardy w kilku miastach Polski, prezentowana w ramach projektu Zewnętrznej Galerii AMS. W galeriach Sawicka umieszcza napisy na wydrukach na ścianach lub kolumnach, wielokrotnie je czasami powielając, co stwarza efekt tapety. Teksty pojawiają się też na przedmiotach, takich jak ołówki, taśmy, pudełka lub ulotkach ("Czy Polska cię kocha" - na wystawie zbiorowej "Polska", 2002, Teatr Akademia, Warszawa). Jej prace posiadają potencjał krytyczny, ale ujawnia się on dopiero po wnikliwej analizie komunikatów, jakie ze sobą niosą.
W 2003 roku miała miejsce retrospektywna wystawa Jadwigi Sawickiej zatytułowana "Nic w środku". Artystka zaprezentowała na niej swoje charakterystyczne "malarstwo pisane", fotografie, obiekty i realizacje przestrzenne, tworząc intrygujący wielogłos refleksji na temat sytuacji współczesnego człowieka, zalewanego przez lawiny komunikatów pozbawionych istotnych treści i przekazów.
"...zdzieramy opakowanie, odkrywamy następne. Porównujemy, wyciągamy wnioski: nic się nie zgadza. Demaskujemy fałsz informacji na opakowaniu, ale wierzymy każdej następnej" – pisała artystka w komentarzu do wystawy.
Sawicka stosuje swoisty recykling słów: wybiera pojedyncze słowa lub urywki zdań zaczerpnięte z gazet, reklam, mediów elektronicznych, i malując je na obrazach lub powielając w formie tapet, nakierowuje na nie uwagę widza, odzierając je jednocześnie z medialnego szlamu. Nazywa to "partyzantką", "postawą nękania, podgryzania przeciwnika bardziej niż walką z otwartą przyłbicą". I rzeczywiście, z jednej strony udaje się jej przywrócić wyjałowionym słowom emocje, jakie ze sobą niosą, a z drugiej nadać im materialność i wyrazistość wizualną przynależną rzeczom. Napisy na kolumnach Sali Biblioteki UW "Jak ludzie mają żyć" (2000), ogromne płótno z napisem "Daj mi wszystko", wielka ściana w galerii ZPAP wyklejona setkami plakatów z hasłem "Zaraza" (2002), czy tragiczne newsy z podanymi liczbami zabitych zamknięte w lightboxach na wystawie "Numery" w Poznaniu (2003) niosą w sobie olbrzymi ładunek emocjonalny.
Sawicka przekształca w swoich pracach politykę i statystykę w strefy prywatnego doświadczenia. Na wystawie "Obłożenie" w Galerii Kronika w Bytomiu (2004) artystka zaprezentowała malarstwo oraz instalacje tekstowe w formie tysiąca starych książek obłożonych w nowe okładki z napisem "dawno i nieprawda" oraz wijącej się na podłodze galerii wstęgi z nadrukiem "obiecali".
"Przyciąga i odpycha" to tytuł wystawy Jadwigi Sawickiej w Atlasie Sztuki w 2005 roku, na którą złożyły się trzy dopełniające się prace. Wystawę otwierała seria dwunastu monumentalnych zdjęć - portretów używanych ubrań sfotografowanych na neutralnym tle. Stroje zostały komputerowo przekształcone i wyglądały na absurdalnie wąskie. W jednej z sal galerii na sąsiadujących ze sobą ścianach wyklejone były tapety z tekstami standardowych ogłoszeń matrymonialnych pisanych przez kobiety i mężczyzn - kobieca na cielistych tłach, a męskie na liliowym. W całym wnętrzu unosiła się słodka woń tanich perfum o zapachu różanym. Trzecim elementem instalacji było ciemne pomieszczenie, rodzaj czarnego tunelu wychodzącego na niewielkie wnętrze, w którym na ścianach pojawiały się i znikały lightboxy z napisem "nienawidzę cię", uruchamiane przez skomplikowaną maszynerię.
Jadwiga Sawicka określiła to, co robi w sztuce, jako "poszukiwanie formy w celu skomentowania emocji". Taką formą są dla niej często malowane lub fotografowane ubrania, formy na ludzkie ciało.
"Ubrania są zamiast ludzi, są tym, co jest dostępne z zewnątrz, są czymś pośrednim pomiędzy ubraną w nie osobą a kimś drugim, kto ją ogląda. Są jakąś wypadkową między tym, czym się jest, a kim się chce być."
Jej wystawa "Wytwórca formy" zainaugurowała nowy cykl prezentacji "Pokój z widokiem" w warszawskiej galerii Kordegarda (2006). Pierwsze fotografie z serii "Wytwórca formy jej niezmordowany producent" (cytaty z "Dzienników" Gombrowicza) artystka przygotowała w 2004 roku dla Projektu WG realizowanego w ramach Roku Gombrowicza. Prace pokazywane w Kordegardzie stanowiły wybór z tej serii, uzupełniony o nowe zdjęcia. Sawicka umieściła w oknach galerii powiększone zdjęcia witryn sklepów z odzieżą znajdujących się w pobliskim pasażu handlowym na Nowym Świecie i Chmielnej. Na każdym zdjęciu znalazł się komputerowo wmontowany tytułowy cytat z Gombrowicza umieszczony na różowo-cielistym tle.
W 2008 roku Sawicka zrealizowała w Galerii Białej w Lublinie instalację świetlną zatytułowaną "Raz na jakiś czas". Artystka doskonale wpisała się tą pracą w świąteczny, bożonarodzeniowy nastrój, przedstawiając w formie opadających z sufitu gęstych girland sznury migających lampek choinkowych splątane z papierowymi taśmami. Na cielistych tłach taśm wybijały się napisane czarnymi literami imiona i nazwiska znanych kobiet, które osiągnęły wysoką pozycję społeczną dzięki swojej pracy i wybitnym walorom intelektualnym.
Autorka: Ewa Gorządek, marzec 2004. Aktualizacje: kwiecień 2015; październik 2016.
Wybrane wystawy indywidualne:
- 1996 - "Fajna forma", Otwarta Pracownia, Kraków
- 1997
- "Brak sensu dokucza", Galeria Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa;
- "Powraca dawne uczucie", Otwarta Pracownie, Kraków - 1998 -"Forma wzywa do użycia", Galeria Foksal, Warszawa
- 1999 - "Podatność materiałów", Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa
- 2000 - "Krwawa", Galeria Foksal, Warszawa
- 2001
- "38 egzekucji", Galeria Koło, Gdańsk;
- "Powtarzanie i utrwalanie materiału", Otwarta Pracownia, Kraków - 2003 - "Nic w środku!", Bunkier Sztuki, Kraków
- 2004 - "Obłożenie", Galeria Kronika, Bytom
- 2005 - "Przyciąga i odpycha", instalacje tekstowe, fotografie, Atlas Sztuki, Łódź
- 2006
- "Daj wszystko", malarstwo, instalacja tekstowa, Galeria Arsenał, Białystok
- "Wytwórca formy", fotografie, Kordegarda, Warszawa
- "Daj mi wszystko", malarstwo, Galeria Starmach, Kraków
- "Siła fatalna", w ramach cyklu "W samym centrum uwagi", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa - 2007
- "Agresywnie posłuszna", Galeria Czarna, Warszawa
- "Drastyczny i nieuleczalny", Otwarta Pracownia, Kraków - 2008
- "Miła i dobra", Galeria Ego, Poznań
- "Raz na jakiś czas", Galeria Biała, Lublin - 2010 - ''Abstrakcja negatywna'', instalacja, malarstwo, galeria Delikatesy, Kraków
- 2011
- ''BYT i STYL'', instalacja, malarstwo, Galeria Biała, Lublin
- ''Pestsäule'' (Kolumna morowa), instalacja w przestrzeni publicznej, KÖR Kunst im öffentlichen Raum, Wiedeń - 2012 - ''Czytanie i oglądanie'', instalacja, malarstwo, Galeria Extravagance, Sosnowiec
- 2013 - ''Budowniczy ruin'', instalacja, malarstwo, Czarna Galeria, Warszawa
- 2014
- ''Głosy w głowie'', malarstwo, kolaże, fotografia, Skład Solny, Kraków
- ''Fragmenty opowiadania'', malarstwo, kolaże, BWA Warszawa - 2015 - ''Text'', (z Ulrichem Nausnerem), malarstwo, Austriackie Forum Kultury, Warszawa
Wybrane wystawy zbiorowe:
- 1996 - "Kobieta o kobiece", Galeria Bielska BWA, Bielsko biała
- 1997 - "Granice obrazu", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 2000
- "Na wolności/w końcu" (polska sztuka po 1989 roku), Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, Niemcy
- "Scena 2000", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa - 2001
- "Biurokracja", Galeria Foksal, Warszawa
- "Maskarady", CSW, Poznań
- "Krzątanina", Galeria Awangarda, Wrocław
- "Zawody Malarskie", Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała - 2002
- "Pejzaż semiotyczny", Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Warszawa
- "Supermarket Sztuki III", Galeria DAP, Warszawa - 2003
- "Biały Mazur", Neuer Berliner Kunstverein, Berlin, Niemcy, Bunkier Sztuki, Kraków
- "Architectures of Gender - Contemporary Women's Art in Poland", Sculpture Center, Nowy Jork, USA - 2004
- "Za czerwonym horyzontem", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- "Piękno czyli efekty malarskie" BWA Bielsko-Biała, BWA Wrocław, BWA Zielona Góra- "Miejsce znaku", Galeria Manhattan, Łódź
- "Dialog Loci", Twierdza Kostrzyn
- "The New Ten Museum Kuppersmuhle", Duisburg, Niemcy
- "Distances?" Galerie Le Plateau, Paryż,
- "Pod flagą biało-czerwoną. Nowa sztuka z Polski", Estonian Art Museum, Tallin, Contemporary Art Centre, Wilno, National Centre for Contemporary Art, Moskwa - 2005
- "Strażnicy doków" Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk
- "Polka" CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- "Czas Kultury" Galeria Miejska Arsenał, Poznań
- "Malarstwo jako zimne medium" Galeria Piekary, Poznań - 2006
- "Ciepło/zimno - Letnia miłość", Zachęta, Warszawa
- "Fotoobrazy - gest plastyczny w fotografii", Muzeum Sztuki w Łodzi
- "Pink not dead" Garash Galeria Meksyk, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- "Panopticon. Zeitgenössische Kunst aus Polen" Kulturforum Burgkloster, Lubeka, Niemcy
- "Sich Einrichten" Motorenhallen, Drezno, Niemcy - 2007
- "Pamięć tej chwili z odległości lat, które miną", dawna Fabryka Schindlera, Kraków
- "Z(a)miana. Synagogi w Polsce", Galeria Nizio, Warszawa
- "Wola Art", Warszawa
- "Lustracja", Galeria Piekary, Poznań
- "Kobieta o kobiecie", Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
- "A Poisoned Source. Polish Contemporary Art in Post- romantic Landscape", Latvian National Museum of Art, Ryga
- "Depresja", Galeria Arsenał, Białystok; 2008: Bunkier Sztuki, Kraków
- "Rekonesans", Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice - 2008
- "Manual", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- "Pod zamkniętymi powiekami", Galeria Czarna, Warszawa
- "Dziennik Polki", Uppsala Konsert & Kongress, Uppsala, Szwecja
- "Ładne i oryginalne", Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa
- "Moja matka nie jest boska", Bunkier Sztuki, Kraków
- "OK! Wyspiański", Muzeum Wyspiańskiego, Bunkier Sztuki, Kraków
- "Souvenirs", Ben Gurion University, Baar Sheva, Izrael
- "Sensualia", Galeria Starmach, Kraków
- Ulica Próżna 2008, Warszawa - 2009
- "Malarz napisał", Galeria appendix2, Warszawa
- Festiwal ArtBoom, Kraków
- "Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- '' Serce to samotny myśliwy/Le coeur est un chasseur solitaire'', Gare Saint-Sauveur, Lille, Francja
- ''Kłopotliwe obrazy'', przestrzeń miasta, w ramach 6. Biennale Fotografii, Poznań
- ''Na okrągło: 1989- 2009'', Hala Stulecia, Wrocław
- ''Wolność od-zysku'', Zachęta, Warszawa
- ''Sukienka'', Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej ''Elektrownia'', Radom
- ''Kolekcja. Dwadzieścia lat galerii Starmach'', Muzeum Narodowe w Krakowie
- ''3xTAK'', Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa - 2010 - ''Open City/Miasto Otwarte'', festiwal sztuki w przestrzeni publicznej, Lublin
- 2011
- ''Post-Gauguin'', w ramach IX Biennale Sztuki „Wobec wartości”, BWA Katowice
- ''Historia w sztuce'', Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie
- ''Praca i wypoczynek'', w czasie festiwalu Alternativa, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk
- ''Design dla wolności – wolność w designie'', Polskie projektowanie graficzne 1981-2011, ''MADE MY DAY'', Berlin, Art Centre, CLASKA 8F The 8th Gallery, Tokio, Japonia
- ''Oczy szukają głowy do zamieszkania'', Muzeum Sztuki w Łodzi - 2012
- ''Mit i melancholia'', Muzeum Współczesne, Wrocław, Galeria BWA, Jelenia Góra
- ''Uwikłane w płeć'', Muzeum Miasta Łodzi, w ramach Fotofestiwalu 2012
- ''Urwany film. Momenty kinematograficzne w sztuce współczesnej'', BWA Awangarda
- ''Pełnia sztuczna'', Muzeum Współczesne, Wrocław
- ''The Fourth Guangzhou Triennial - The Unseen'', Guangzhou, Chiny
- ''Banners and Diaries'', w ramach festiwalu Artisterium, Tbilisi, Gruzja
- ''Sen jest drugim życiem'', Galeria BWA Tarnów
- ''Korespondencje. Sztuka nowoczesna a uniwersalizm'', Wystawa z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi i Kunstmuseum Bern, Muzeum Sztuki, Łódź
- Korespondencje. Sztuka nowoczesna a uniwersalizm. Wystawa z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi i Kunstmuseum Bern, Muzeum Sztuki, Łódź - 2013
- ''Splendor tkaniny'', Galeria Zachęta, Warszawa
- ''Ustanawianie szczęściA'', Galeria Ego, Poznań
- ''W sercu kraju'', Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
- ''BRITISH BRITISH POLISH POLISH: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś'', CSW Ujazdowski, Warszawa
- ''Biografie rzeczy'', Muzeum Historii Żydów Polskich, Warszawa
- ''Róża jest różą'', BWA Tarnów
- ''Co pozostaje'', BWA Sokół, Nowy Sącz
- ''Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych'', Muzeum Sztuki w Łodzi - 2014
- ''Co widać. Polska sztuka dzisiaj'', Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
- ''Kolekcja MOCAK'', nowa odsłona, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
- ''Schody, projekt w przestrzeni miejskiej'', Instytut Polski, Kijów, Ukraina
- ''Private Spaces of Freedom/ Prywatne przestrzenie wolności'', galeria CerModern, Ankara, Turcja
- ''Oksymoron normalności'', Galeria Arsenał, Białystok, centrum kultury DEPO, Stambuł, TurcjA - 2015
- ''Prawda Piękno Dobro. Z kolekcji Zachęty'', Kamienica Hr. Raczyńskiego, Warszawa
- "Malarki", Galeria Biała, Lublin
- "Z głębi. Artyści Muzeum Śląskiemu", Muzeum Śląskie, Katowice
- "Text", Austriackie Forum Kultury, Warszawa - 2016
- "Miejsce. Magazyn letni", Galeria Foksal, Warszawa
- "DE-MO-KRA-CJA", Galeria Labirynt, Lublin
- "Płonąc w wodzie, tonąc w ogniu", Zona Sztuki Aktualnej, Szczecin
- "Contemporary Art From Poland", European Central Bank, Frankfurt
- "Po wiecu", Galeria Studio, Warszawa