Łukasz Rostkowski, znany pod pseudonimem L.U.C., to kompozytor, producent muzyczny, autor tekstów i wokalista. Znany jest jako twórca zupełnie nieszablonowy, eklektyczny, a jego produkcje wyróżniają rozmach i odwaga w wychodzeniu poza utarte schematy.
Doskonale opisują go słowa Piotra Metza: "Dotknięty kreatywnym ADHD konsekwentnie kroczy własną multimedialną drogą bez oglądania się na rynek, branżę i cokolwiek". Mimo braku wykształcenia muzycznego jest niezwykle utalentowanym twórcą, wielokrotnie nagradzanym za swoją działalność kompozytorską. Sam o sobie mówił, że ścierają się w nim dwie przeciwstawne siły: perfekcjonizm kontra tempo, spontaniczność i dynamika. Kojarzony głównie z hip-hopem, łączy i miesza gatunki muzyczne, a także wychodzi poza sferę dźwięków, sięgając po obraz i słowo: w 2004 roku zaproponował własną filozoficzną wizję czterech galaktyk sztuki, zakładającą traktowanie muzyki, filmu, grafiki i słowa jako jednego, sumarycznego przekazu. W jego twórczości odnaleźć można najróżniejsze inspiracje – przez filozoficzne czy oniryczne po historyczno-patriotyczne. Jest twórcą licznych projektów edukacyjnych, takich jak historyczny cykl "Zrozumieć Polskę" czy "Podaj dalej", celujący w pomoc debiutującym artystom.
Urodził się 16 października 1981 roku w Zielonej Górze, ukończył prawo na Uniwersytecie Wrocławskim. O swoich pierwszych krokach w muzyce mówił:
Text
Zwłaszcza początki były trudne. Nie umiałem montować muzyki, produkować. Byłem spoza środowiska. Nie miałem kasy, by kupować bity, a nie znałem oprogramowania i nikogo, kto mógł mnie nauczyć. Siadałem do komputera i pikantne słowa leciały jak chili do dań z czterema papryczkami w karcie.
W 2003 roku wraz z Bartłomiejem "Spaso" Spasowskim utworzył hip-hopowy zespół Kanał Audytywny, który w latach 2003–2005 wydał w sumie trzy płyty. Pierwsza z nich, "Spasoasekuracja" (2003) była tzw. nielegalem, druga, "Płyta skirtotymiczna" (2004) ukazała się już nakładem wydawnictwa MTJ. Trzeci, ostatni album przed zawieszeniem działalności zespołu, "Neurofotoreceptoreplotyka jako magia bytu" (2005) otrzymał nominację do Fryderyka w kategorii album roku hip-hop/R&B. Rostkowski wyreżyserował także teledysk do promującego płytę utworu "Klinika Psychoromana".
Albumy
Powodem zawieszenia (do 2012 roku) działalności Kanału Audytywnego był rozwój solowej kariery Rostkowskiego. W latach 2006–2018 wydał bowiem 11 solowych (choć niepozbawionych gościnnych udziałów) albumów, z których każdy opowiada oddzielną historię, a narracją wychodzi poza samą muzykę. Debiutanckim wydawnictwem L.U.C.-a był "Haelucenogenoklektyzm. Przypowieść o zagubieniu w czasoprzestrzeni" opublikowany w 2006 roku, przez krytykę uznany za debiut mocny, wyrazisty, świeży i przemyślany. Gościnnie na płycie wystąpili m.in. Rahim, Igor Pudło, Leszek Możdżer, Magiera i Andrzej Smolik.
Drugi solowy album, "Planet L.U.C. – PolaQwitu" z 2008 roku to już raczej dzieło multimedialne, w skład którego weszły płyta z muzyką, książka oraz materiały wideo. Według opisu albumu:
Text
Merytorycznie Planet LUC to manifest i komentarz dotyczący mentalności Polaków, bunt przeciwko soviet mental i popkulturze porównanej przez artystę do żartów Strasburgera z Familiady. Album stopniowo ewoluuje, niczym fabuła i ostatecznie okazuje się być ponadczasową przypowieścią o poszukiwaniu szczęścia i spełnienia. […] Dzięki błyskotliwym, niezwykle oryginalnym tekstom i metaforom projekt ma szansę zaciekawić różne pokolenia i subkultury. Publicystyka miesza się tu z satyrą, tragedia i psychodelia z komedią, poezja zaś z opowiadaniem.
Dwa lata później (2010) ukazał się drugi album z projektu "Planet L.U.C.": "Energocyrkulacje". Zgodnie z tytułem ma to być podawanie dalej dobrej energii, wytwarzanej przez zaproszenie do współpracy różnych wykonawców, którzy stworzyli własne aranżacje utworów znanych już odbiorcom z "PolaQwitu" – m.in. Krzysztof Pełech, Nushee, Smolik, Brefka czy Tomek Dudzic. Nowe odsłony znanych już utworów zaowocowały niekiedy zupełnie odmiennym sensem słów, wydźwiękiem, zaś zaproszenie do współpracy innych twórców było związane z realizacją projektu "Podaj dalej".
Kolejnym albumem Rostkowski poszedł w zupełnie nową stronę. W 70. rocznicę wkroczenia wojsk radzieckich na teren Polski 17 września 2009 roku wydał "39/89 – Zrozumieć Polskę". To podróż przez 50 lat historii kraju – od wybuchu II wojny światowej do upadku komunizmu. Album nagrany został w formie słuchowiska, a w utwory wplecione zostały fragmenty nagrań wypowiedzi najważniejszych dla tego okresu postaci historycznych – Józefa Becka, Stefana Starzyńskiego, Jana Pawła II, Lecha Wałęsy czy Adolfa Hitlera. Warstwa muzyczna z kolei łączy elektronikę, ambient, jazz oraz muzykę konkretną.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Łukasz Rostkowski (L.U.C.), fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza
Album o nastręczającej trudności w wymówieniu nazwie "PyyKyCyKyTyPff" (2010) to niezwykle intrygujący eksperyment muzyczny. L.U.C. jest tu człowiekiem orkiestrą – dosłownie, ponieważ wszystkie dźwięki na płycie pochodzą z jego głosu, odpowiednio przetworzonego przez analogowe i elektroniczne przetworniki. Zrezygnował z instrumentów muzycznych, za to wszystkie utwory nagrał także w wersji bez wokalu, "karaoke". Tytuł płyty okazuje się zatem onomatopeją beatboxu.
W 2011 roku ukazał się drugi po "39/89" album z cyklu "Zrozumieć Polskę". Płyta "Warsaw WAR/SAW – Zrozumieć Polskę" została zrealizowana we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego. Muzyka została tu zestawiona z nagranymi wspomnieniami uczestników powstania z muzealnego Archiwum Historii Mówionej, w wyniku czego powstało wyjątkowe słuchowisko – niepowiązane z żadną rocznicą czy obchodami, stąd wolne od patosu. "Na szczęście myśmy próbowali w nawet najbardziej tragicznych momentach zachować pogodę ducha" – mówi powstaniec na nagraniu z utworu "Bardzo dobry piesek a masło rosło na budynkach". Zgodnie z tą myślą powstanie warszawskie zostało przedstawione w sposób humorystyczny, zaś nastrojowa, ale i lekka muzyka brzmieniem nawiązuje do warszawskich kapel podwórkowych z muzyką akordeonu (Jacek Berg), trąbki i perkusjonaliów (Adam Lepka), basu i kontrabasu (Jakub Olejnik) oraz gitary (Dawid Korbaczyński), wzmocniona elektroniką i ambientami (L.U.C.). Mirosław Pęczak nazwał ten album "dziełem multiekspresyjnym, gdzie słowo potrafi grać, a muzyka znaczyć". Inaczej niż w dominującej narracji subiektywne wspomnienia powstańców skupiają się raczej na obyczajowej, a nie wojskowej perspektywie na historię.
Następny multimedialny projekt "Kosmostumostów" (2011) składał się z przypowieści, płyty, wideoklipów, komiksu, murali stworzonych w przestrzeni miejskiej i z koncertów audiowizualnych będących spoiwem pozostałych części. To nowatorski rodzaj wypowiedzi artystycznej, z której wyłania się mikroświat – baśniowy Wrocław, tytułowe miasto stu mostów. Historia opowiedziana w projekcie niesie uniwersalny, filozoficzny przekaz o odnalezieniu wiary w siebie, w marzenia, o odkrywaniu powołania. Surrealistyczna z ducha opowieść ma też charakter autobiograficzny – bohaterem jest bowiem sam L.U.C. bądź jego alter ego. Na płycie wystąpili gościnnie przedstawiciele najróżniejszych związanych z Wrocławiem środowisk: m.in. Jan Miodek, Natalia Grosiak, Leszek Cichoński.
Wraz z Motion Trio Rostkowski w 2013 roku nagrał dwa albumy: "Nic się nie stało" oraz "City of Harmony" zawierający instrumentalne kompozycje z tego pierwszego. Przy akordeonowym akompaniamencie w rytmie hip-hopu L.U.C. rozlicza się z własnym życiem, przede wszystkim trzydziestką na karku i niepewnością co do przyszłości. Za tę eksperymentalną współpracę muzycy otrzymali Nagrodę Muzyczną Programu Trzeciego – "Mateusz" w kategorii muzyka rozrywkowa.
W tym samym roku Rostkowski wydał "Sleepholic" – solowy konceptualny album relaksująco-usypiający. Jak głosi opis na płycie: "dla pełnego efektu zaleca się cichy seans na słuchawkach w wygodnej pozycji horyzontalnej po obiedzie lub bezpośrednio przed zaśnięciem. Nie słuchać podczas prowadzenia pojazdów". To ambientowa i wyciszająca muzyka, która ma pomagać z zaśnięciem bądź umożliwiać wejście w stan transu. Nie jest to album, który miałby podbijać listy przebojów, ale nowatorski koncept, pokazujący, że L.U.C. ma w zanadrzu jeszcze wiele nieszablonowych pomysłów.
"Przekrój" (2014) jest albumem, który powstał na 11-lecie pracy artystycznej muzyka. Zawiera wybrane przez fanów utwory, pochodzące także z niedostępnych już na rynku płyt, oraz nowy singiel "Dziękuję". Dwupłytowy album z gościnnym udziałem Rahima, Buki, Czesława Mozila, Mesajah i Vienia został podzielony na cztery części, z których każda ukazuje inny etap twórczości artysty.
Wydana również w 2014 roku płyta "REFlekcje o miłości apdejtowanej selfie" znów była czymś nowym w twórczości Rostkowskiego – rozrachunkiem z nieszczęśliwą miłością. L.U.C. w tekstach wspomina trudności, z jakimi przyszło mu się mierzyć – wypadek podczas koncertu, gdy wpadł do zapadni na scenie, oraz emocjonalne rozstanie z żoną – a muzykę traktuje jako autoterapię. Na płycie pojawiły się sample utworów Haliny Frąckowiak, Andrzeja Nardelliego, Magdy Umer, Ireny Jarockiej, Krystyny Prońko, Stanisława Sojki, ponadto gościnnie wystąpili Buka, MC Silk, Magiera, K2, Mesajah oraz Rahim.
Następny solowy album L.U.C.-a ukazał się w 2018 roku. Utrzymany w filmowym klimacie "Good L.U.C.K." gości wielu artystów: Tomasza Kota, Katarzynę Figurę, Cezarego Studniaka, Laboratorium Pieśni, ES.CE, Karolinę Czarnecką, Bovską, Arkadiusza Jakubika, Sarsę, Gutka, Roberta Cichego, Wojciecha Mecwaldowskiego. Materiał muzyczny jest melodyjny i wpada w ucho, łączy różne gatunki – muzykę folkową, rap, pop oraz jazzowo-chillujące bity. Ogólny przekaz jest pozytywny, z dystansem odnoszący się do życiowych trudów i niepowodzeń.
Rebel Babel
W 2015 roku, pod patronatem Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, Rostkowski wraz z Janem Eleńskim (John Feat) założyli big band Rebel Babel Ensemble. To muzyczny projekt na wielką skalę, międzynarodowa orkiestra dęta, gromadząca zarówno profesjonalistów, jak i muzyków-amatorów. Jej celem jest budowanie dialogu przez muzykę, a także łączenie tradycyjnej muzyki różnych regionów świata z hip hopem, jazzem i rapem. Na koncerty i wystąpienia zapraszani są lokalni muzycy oraz orkiestry, a młodym muzykom daje się możliwość, by na scenie spotkać się z gwiazdami i zawodowymi twórcami.
Dotychczas w projektach Rebel Babel zagrało ponad 10 000 muzyków z Polski, Niemiec, Szwecji, Hiszpanii, Czech, Białorusi, Węgier, Słowacji, Ukrainy, Litwy i Portugalii. Orkiestra podróżuje po Polsce i świecie, prezentując projekty muzyczne, takie jak m.in. "100 lat Polskiej Muzyki Filmowej" czy "Polish Film Composers in Hollywood" (projekty realizowała sekcja Rebel Babel Film Orchestra). Orkiestra Rebel Babel otwierała i zamykała mistrzostwa Europy w piłce ręcznej, organizowała flash moby w Madrycie, gdzie grała koncerty na ulicach z wkomponowanymi dźwiękami klaksonów samochodowych, czy w Barcelonie pod dyrygenturę ruchomych schodów metra. Występowała także na głównych scenach wielkich festiwali, w tym: Open’er, Przegląd Piosenki Aktorskiej, Gdańsk Dźwiga Muzę. Rebel Babel wydało także dwie płyty, "Dialog I" w 2016 roku i "Dialog II" w 2022 roku. Rozmach orkiestry, liczne pomysłowe realizacje i muzyczne wyzwania, a także niezwykłe talenty, które ją współtworzą – to wszystko składa się na zupełnie niepowtarzalny projekt.
Znaczny rozgłos Rebel Babel, a właściwie jej filmowej sekcji Rebel Babel Film Orchestra, przyniosła muzyka filmowa do "Chłopów". Twórcą i kompozytorem ścieżki dźwiękowej był Rostkowski, a w utworach gościnnie wystąpili Kayah i Bregović, Ralph Kamiński, Laboratorium Pieśni i wiele innych. Do animacji malarskiej w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana powstałej na podstawie prozy Władysława Reymonta Rostkowski skomponował eteryczną, folkową, emocjonalną muzykę. W wywiadach wspominał, że pisanie muzyki do filmów było od dawna jego marzeniem, stąd też zawiązanie sekcji Rebel Babel Film Orchestra, która w jakimś stopniu mogła przy różnych projektach realizować to łączenie światów muzyki i filmu. Zarówno sam obraz Welchmanów, jak i jego ścieżka dźwiękowa były polskimi kandydatami do Oscara w 2023 roku. O sukcesie mówią też liczby: album "Chłopi" otrzymał w Polsce status platynowej płyty, zaś teledysk do utworu "Jesień – tańcuj" do końca lutego 2024 roku zebrał ponad 9 milionów odtworzeń w serwisie YouTube.
Nagrody
Rostkowski był dwukrotnie nominowany do nagrody Fryderyk (nominacje w kategorii album roku hip-hop/R&B dla płyty "Neurofotoreceptoreplotyka" w 2005 roku oraz dla płyty "Homoxyromonomatura" w 2009 roku). Otrzymał Wrocławską Nagrodę Muzyczną (2009), Paszport "Polityki" w kategorii muzyka (2010) – "za nowatorskie łączenie dziedzin i gatunków", jak głosiła laudacja – oraz Nagrodę Lubuskich Mediów Ale Sztuka! (2010). W 2010 roku był nominowany, a w 2013 wraz z Motion Trio zdobył Nagrodę Muzyczną Programu Trzeciego – "Mateusz" w kategorii muzyka rozrywkowa – wydarzenie za albumy "Nic się nie stało" oraz "City of Harmony".
Dyskografia
2006 – "Haelucenogenoklektyzm. Przypowieść o zagubieniu w czasoprzestrzeni"
2007 – "Homoxymoronomatura" (z Rahimem)
2008 – "Planet L.U.C. – Polaqwitu"
2009 – "39/89 – Zrozumieć Polskę"
2010 – "Planet L.U.C – Energocyrkulacje"
2010 – "PyyKyCyKyTyPff"
2011 – "Warsaw WAR/SAW" – Zrozumieć Polskę
2013 – "Nic się nie stało" (z Motion Trio)
2013 – "City of Harmony" (z Motion Trio)
2011 – "Kosmostumostów"
2013 – "Sleepoholic"
2014 – "Przekrój"
2014 – "REFlekcje o miłości apdejtowanej selfie"
2016 – "Dialog I" (Rebel Babel)
2018 – "Good L.U.C.K."
2022 – "Dialog II" (Rebel Babel)
2023 – "Chłopi" (Rebel Babel)