Motion Trio zostało założone w 1996 roku przez Janusza Wojtarowicza - leadera i autora większości kompozycji.
W skład tria akordeonowego wchodzą: Janusz Wojtarowicz, Paweł Baranek, Marcin Gałażyn.
Zespół stanowi ewenement na europejskim i światowym rynku muzycznym. Wykonując własną muzykę Motion Trio zmienia oblicze akordeonu. Ich koncerty to muzyczne spektakle zawierające akcję i dramaturgię. Zespół doskonale prezentuje się w salach koncertowych, teatrach, kościołach, gra również koncerty klubowe.
W muzyce zespołu słychać wpływy wielu stylów muzycznych (od rocka przez jazz po muzykę poważną). Trio współpracowało z Krzysztofem Pendereckim, Henrykiem Mikołaj Góreckim, Bobbym McFerrinem, Wojciechem Kilarem, Krzesimirem Dębskim, Martą Ptaszyńską, Trilokiem Gurtu, Michałem Urbaniakiem, Tomaszem Stańko, Sinfoniettą Cracovią, Deutsches Filmorchester Babelsberg. Dnia 31 maja 2007 roku w Los Angeles dokonali prawykonania Psalmu "De Profundis" z ''Siedmiu Bram Jerozolimy'' (trzeciej części dzieła) Krzysztofa Pendereckiego w wersji na trzy akordeony.
Penderecki powiedział, że ''działalność grupy jest warta wsparcia, nie tylko z powodu jej wyjątkowego charakteru, ale także ze względu na wysoki poziom artystyczny muzyków''. Artystów wychwala zagraniczna prasa:
''Ci, którym akordeon wydawał się staromodny, a którzy byli obecni na koncercie Motion Trio, nie mieli innego wyjścia, jak zastanowić się nad swoim wcześniejszym osądem'' pisali dziennikarze francuskiego dziennika Liberation. ''Nigdy nie słyszeliście takiej gry na akordeonie'' pisali w All About Jazz, a dziennikarze Frankfurter Allgemeine Zeitung dodają, że ''trio gra po mistrzowsku przy pomocy sugestywnych brzmień''.
"Motion Trio" nagrało dziewięć płyt - "Cry" (1998), "Pictures" (2000), "Play-station" (2001), "Live in Vienna Sacrum & Profanum" (2002), ''METROPOLIS'' (2007), "Michael Nyman & Motion Trio" (2009), "CHOPIN" Live at La Folle Journee (2010), "Brahms and Liszt and..." Live at La Folle Journee (2011) oraz "Mussorgsky. Prokofiev. Shostakovich. Khachaturian" (2012).
Płyta "Pictures" stała się przebojem i otrzymała następujące wyróżnienia: Grand Prix Polskiego Przemysłu Muzycznego, Best Polish Recording 2000, Top2000 i Płyta Roku według krytyków "Jazzi Magazine". Polska krytyka muzyczna uznała "Motion Trio" za najlepszy debiut roku 2000 w Polsce, czego dowodem jest drugie miejsce w kategorii muzyk/zespół roku 2000 (za Tomaszem Stańko) według "Jazz Magazine".
W 2013 roku muzycy Motion Trio nagrali wspólny album z wrocławskim raperem L.U.C-em - ''Nic się nie stało'' (2013). L.U.C jako producent celowo zmienił nieco swoją stylistykę: zbudował syntetyczne środowisko brzmieniowe, w którym akordeon to najbardziej elektronicznie brzmiący instrument akustyczny - całkowicie surowy, bez jakichkolwiek efektów.
Akordeon to instrument, który daje słuchaczowi cały wachlarz doznań - opowiada L.U.C w wywiadzie dla Czwórki - W jego brzmieniu słychać przaśność, powagę, rozedrgane emocje, sarkazm oraz melancholię. Każdy dźwięk jest bardzo wyrazisty, więc melorecytacja przy akordeonie była dla mnie ciekawym doświadczeniem i dużym wyzwaniem.
L.U.C Motion Trio - Oda do młodości (feat. Buka) from Culture.pl on Vimeo.
Pierwszymi ważnymi nagrodami, które otrzymał zespół było Grand Prix 4. Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w 2000 roku oraz nagroda "Gus Viseur" w kategorii "Muzyczne Odkrycie Roku" we Francji, w 2005 roku. W 2009 roku muzycy Motion Trio otrzymali "Kobaltową Muzę" - Nagroda Fundacji "Inne Brzmienia". Koncertował na sześciu kontynentach, w trzydziestu krajach świata: Austrii, Belgii, Czechach, Estonii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Islandii, Izraelu Japonii, Kanadzie, na Litwie, w Luxemburgu, na Łotwie, w Niemczech, Polsce, Portugalii, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, na Taiwanie, w Turcji, na Ukrainie, w USA, na Węgrzech i we Włoszech.
W 2007 roku Motion Trio wystąpili na koncercie zamykającym trwające tydzień święto kultury polskiej w Rio de Janeiro, odbył się on na bodaj najsłynniejszej plaży świata - Copacabanie.
Polskim akordeonistom towarzyszyła orkiestra Teatru Miejskiego Rio de Janeiro pod kierunkiem Krzesimira Dębskiego - pisała Paulina Wilk w Rzeczpospolitej - już dźwięki strojącej instrumenty orkiestry wywołały zamieszanie. Plażowicze przenosili leżaki pod scenę, zamarła ciągnąca się wzdłuż plaży promenada -jogging przerwali dbający o zdrowie emeryci i zwariowani na punkcie pięknego ciała bywalcy klubów fitness. Przystanęli mieszkańcy ekskluzywnych kondominiów odgrodzonych od ulicy wysokim murem. Grzecznie przysiadły nawet ich psy wystrojone w kokardy i specjalne buciki. Polscy muzycy spodobali się od razu, bo znany Brazylijczykom akordeon wykorzystują nietypowo. Bez towarzyszącego zespołu i tak brzmieliby jak orkiestra, potrafią wydobyć z instrumentów niebywałe bogactwo muzyki - zapraszają do zmysłowego tanga, przenoszą w świat Orientu albo w grę komputerową, imitując odgłosy strzelania i wybuchów. Widownia z minuty na minutę się powiększała, słońce zachodziło, ale temperatura na scenie rosła. Krzesimir Dębski zdjął marynarkę i kręcił nią młynka. Owację zgotowali Polakom klienci plażowych barów, sprzedawcy grillowanych krewetek, nawet zbierający puszki biedacy. Biedacy mieszkają na wzgórzach, w fawelach, ale i na ulicach w centrum miasta.
Muzycy zespołu prowadzili także "Masterclass" na Universytecie Chicagowskim i w Konserwatorium Narodowym w Paryżu. Motion Trio współpracuje z firmą PIGINI grając na instrumentach PIGINI Super Sirius Millenium, uważanych za najlepsze akordeony na świecie.
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2009, aktualizacja 08.2013, fl.