W 2015 roku na poznańskiej Malcie miała miejsce premiera "Czarodziejskiej Góry" z muzyką Mykietyna, librettem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, scenografią Mirosława Bałki, w reżyserii Andrzeja Chyry. O muzyce Jacek Hawryluk pisał w "Gazecie Wyborczej":
Dźwiękowy świat Mykietyna jest bardzo ponętny: odwołuje się do inteligentnej, nieakademickiej elektroniki (bardziej tej z lat 90. niż najnowszych produkcji), piosenek pop, efektów brzmieniowych współczesnych technologii. Ale to tylko pierwsze skojarzenie. Idąc głębiej, usłyszymy echa muzyki dawnej (zdeformowanej polifonii), fascynacje mikrotonalnością, drobnymi gestami, z których utkana jest partytura. Na to wszystko nakłada się jeszcze jeden aspekt, który kompozytor zastosował już w Koncercie fletowym - relatywizacji czasu, jego "spowalniania" i "przyspieszania" (każda kolejna ćwierćnuta nie trwa tyle samo, ale jest np. ciut wolniejsza). Powoduje to efekt rozmycia dźwięku, nakładania i mieszania planów, ale też wrażenie przestojów, niepewności. Słuchaniu "Czarodziejskiej góry" towarzyszy uczucie zawieszenia między dźwiękami. To chłodna, matematyczna partytura ocieplona ludzkimi emocjami.
Mykietyn jest też twórcą muzyki filmowej, m.in. do noweli "Ojciec" w ramach produkcji "Solidarność, Solidarność...", a także do filmów "Ono", "33 sceny z życia" i "W imię..." Małgorzaty Szumowskiej, "Tatarak" i "Wałęsa. Człowiek z nadziei" Andrzeja Wajdy oraz wielu filmów Jerzego Skolimowskiego.
W 2012 roku za ścieżkę dźwiękową do "Essential Killing" Skolimowskiego dostał nagrodę Prix France Musique Sacem. W 2022 roku jego muzyka do filmu "Io", w reżyserii Jerzego Skolimowskiego, otrzymała Europejską Nagrodę Filmową oraz Cannes Soundtrack Award, wyróżnienie przyznawane na jednym z najsłynniejszych festiwali filmowych świata.
Spośród innych wyróżnień, jakie otrzymał Paweł Mykietyn, wymienić warto także Polską Nagrodę Filmową "Orzeł" (za "Essential Killing" w 2011 roku oraz za "IO" w 2023 roku), nagrody konkursu głównego Festiwalu Filmowego w Gdyni czy tytuł Kompozytora Roku w konkursie polskiego środowiska muzycznego "Fryderyk".
Muzyka Mykietyna ma żywiołowy, nieraz nawet agresywny charakter i wyrazistą strukturę. Kompozytor ostentacyjnie korzysta z harmoniki dur-moll, wprowadzając fragmenty tonalne na zmianę z odcinkami o swobodnej harmonii. Sięga też po tradycyjne struktury melodyczne, przekształcając je na swój sposób. Mykietyn wydaje się być wzorcowym przykładem twórcy postmodernistycznego, bez żadnych kompleksów czerpiącego zarówno inspirację, jak i materiał z wszelkich możliwych źródeł. Komponowanie jest w znacznej mierze układaniem puzzli z gotowych elementów. Muzyka Pawła Mykietyna budzi wiele emocji. Jej entuzjastami są zwłaszcza młodsi słuchacze, których fascynują mocne brzmienia i ostre rytmy.
Uznawany za jednego z najbardziej cenionych polskich kompozytorów średniego pokolenia, Paweł Mykietyn został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2011) oraz Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" (2015). Rok 2015 przyniósł mu także nagrodę "Koryfeusz Muzyki Polskiej" w kategorii Osobowość Roku. Opera "Czarodziejska góra", której premiera odbyła się w tym samym roku, przyniosła mu Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich na 2016 rok oraz Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii Muzyka za 2017 rok. Ponadto w 2016 roku przyznano mu Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska Neptun. W 2019 roku jego utwór "II koncert" na wiolonczelę i orkiestrę (2019) stał się podstawą scenariusza do filmu Macieja Stuhra o tym samym tytule.
Jest wykładowcą na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.