We wrześniu 1990 inaugurowała Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" pierwszym polskim wykonaniem "Koncertu fortepianowego" Andrzeja Panufnika. Dokonała pierwszego nagrania płytowego tego utworu z London Symphony Orchestra pod dyrekcją kompozytora. Jej nagranie "Koncertu fortepianowego" Witolda Lutosławskiego z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją kompozytora to pierwsza polska rejestracja tego dzieła. Nagranie to, opublikowane przez firmę CD Accord, uzyskało tytuł "Płyty Roku 1996" magazynu płytowego "Studio". Jej interpretację "Koncertu" z okazji 80-tych urodzin kompozytora transmitowało 30 stacji radiowych z 27 krajów Europy. W lutym 1995 w Paryżu wykonaniem tego utworu zainaugurowała obchody 50-lecia UNESCO. Na Festiwalu "Présences" (Festival de création musicale) - Paryż '95, dokonała prawykonania dedykowanego jej "Koncertu fortepianowego" Pawła Szymańskiego, powstałego na zamówienie Radia Francuskiego. Przedstawiła go również jako pierwsza polskiej publiczności na Festiwalu "Warszawska Jesień" w 1995.
Nagrania
Ewa Pobłocka dokonała nagrań dla wielu radiofonii i wytwórni płytowych: Deutsche Grammophon, Grüner & Jahr, Polskie Nagrania, Victor JVC, Pony Canyon, Conifer Records, KOS Warsaw Records, BeArTon, CD Accord. Nagrała pierwszy w historii fonografii komplet "20 Nokturnów" Johna Fielda, ponadto m.in. komplet "Partit" Johanna Sebastiana Bacha, komplet "Nokturnów" Gabiela Fauré, wszystkie "Pieśni bez słów" Felixa Mendelssohna-Bartholdy, koncerty fortepianowe Wolfganga Amadeusza Mozarta z Orkiestrą "Leopoldinum" pod kierunkiem Jana Staniendy, "Nokturny" Fryderyka Chopina nagrane po raz pierwszy według Narodowego Wydania Dzieł Wszystkich Chopina pod redakcją Jana Ekiera, "Pieśni" Mieczysława Karłowicza - wspólnie z Jadwigą Rappé, Koncerty fortepianowe Panufnika, Lutosławskiego i Szymańskiego z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda, komplet Mazurków i "Fantazję na tematy polskie" op. 2 Chopina z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka oraz pieśni Chopina, Stanisława Moniuszki, Karłowicza, Karola Szymanowskiego i Lutosławskiego - z Ewą Podleś. Zdobyła wiele nagród fonograficznych, w tym dwie nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk oraz Medal Johna Fielda.
Chętnie wykonuje także muzykę kameralną, współpracując m.in. z Jadwigą Rappé, Ewą Podleś, Olgą Pasiecznik, Krzysztofem Jakowiczem, Piotrem Pławnerem oraz Kwartetem Śląskim. Razem z Markiem Mosiem i Andrzejem Bauerem stworzyła Trio XXI wieku.
Działalność pedagogiczna
Ewa Pobłocka od 2000 prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2007 otrzymała tytuł profesora. Wykładała również podczas kursów mistrzowskich w Calgary i Tokio. Była jurorem wielu konkursów pianistycznych w kraju i za granicą, m.in. warszawskiego Konkursu Chopinowskiego (2005, 2010, 2015).
W 2004 otrzymała doroczną Nagrodę Ministra Kultury oraz została odznaczona przez Prezydenta RP Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Ewa Pobłocka jest pianistką wszechstronną, o bardzo bogatym repertuarze. Odnosi sukcesy grając zarówno Bacha, jak i Lutosławskiego.
"Uwielbiam Bacha, coraz więcej gram Mozarta, a także muzyki współczesnej. Zwłaszcza 'Koncert' Lutosławskiego otworzył przede mną nieznany dotąd obszar muzycznego piękna. To wspaniały utwór, napisany świetnie na fortepian. Daje pianiście możliwość pokazania się od różnych stron: fakturą nawiązuje do XIX-wiecznej tradycji, wymaga impresjonistycznej wrażliwości na barwę, bartókowskiej precyzji rytmicznej, śpiewnego dźwięku i szerokiej frazy. Uwielbiam ten koncert i ćwiczę go jak Bacha. A do Bacha mam specjalny stosunek, ale też ta muzyka wymaga specjalnego nastawienia. Bacha nie można grać 'z marszu', ani mieszać go z inną muzyką. Podobnie jest z Schubertem. Wracając zaś do muzyki współczesnej: chętnie grałabym ją częściej niż dotychczas - 'Koncert' Lutosławskiego, 'Sonatę' Albana Berga. Ale tylko w niektórych krajach - w Niemczech, Skandynawii - publiczność jest gotowa słuchać muzyki współczesnej. (...) Jestem wielką miłośniczką śpiewu. Z upodobaniem akompaniuję śpiewakom, z przyjemnością chodzę do opery. W niemal każdym utworze Mozarta słyszę którąś z jego genialnych oper. I bardziej niż mistrzowie techniki poruszają mnie pianiści, których gra zawiera wielki ładunek emocji i liryzmu: Mieczysław Horszowski grający Bacha i Mozarta, Martha Argerich w repertuarze schumannowskim. Z wielkim wzruszeniem słucham Światosława Richtera, wykonującego 'Fantazję c-moll' Mozarta albo Radu Lupu czy Murray'a Perahii, grających 'Fantazję c-moll' Schuberta. Chciałabym, żeby moje koncerty wywoływały podobne wzruszenie słuchaczy. Muzyka powinna wzruszać." ("Studio" 1994 nr 5)
Strona internetowa artystki: www.poblocka.com
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, kwiecień 2002, aktualizacja: listopad 2009, sierpień 2015.