Fotomontaże w piśmie "Blok" (1924-1926)
Pierwszym z fotomontaży reprodukowanych w piśmie Blok była "Kompozycja" z numeru 2. Wypełniają ją konstrukcje stalowych masztów. Z lewej strony widoczna jest grupka ludzi, zjeżdżająca na lokomotywie w stronę karawany wielbłądów ciągnących przez pustynię. Motyw kolei, rewolucjonizującej raz na zawsze podróże, był częstym motywem w sztuce tamtego okresu.
Inny z fotomontaży Szczuki publikowanym na łamach Bloku była praca "Kemal Pasha. Kamel’s Constructive" (1924), w której artysta wyraził swoje uznanie dla programu modernizacyjnego Mustafy Kemala – współzałożyciela Republiki Tureckiej. Kemal przyczynił się do obalenia kalifatu i propagował laicyzm; za jego rządów miejsce miała też ekonomiczna rewolucja kraju oraz rozwój techniki i przemysłu. Zdjęcia dźwigów, lokomotyw i konstrukcji budowlanych zostały tu zmontowane z wizerunkiem portretu Kemala, obwiedzionego oponą samochodową niczym aureolą jak święty nowych czasów, ikona politycznych modernizacji.
Obok "Kemal Pasha" na łamach Bloku pojawiło się jeszcze kilka fotomontaży opiewających modernizację. W numerze 2 (1924) pojawił się "Montaż fotograficzny", ilustrujący hasło "Maszyny dźwignie postępu to narzędzia, przeorywujące psychikę współczesnego człowieka". W numerze 8-9 (1924) w podobnym duchu utrzymana została "Kompozycja fotomontażowa", ukazująca w centralnym miejscu automobil, jadący po równi pochyłej, będącej częścią dłoni – symbolu kreacji artystycznej, rzemieślniczej i pracy. W tej pracy dłoń człowieka pieści wytwory nowoczesnej cywilizacji; gładzi je niczym własne dziecko. Szczuka zdaje się wskazywać na dłoń jako figurę stworzenia świata, wskazując na wielkość człowieka nowoczesnego – demiurga technologicznej rzeczywistości. "Kompozycja fotomontażowa" pojawiła się w Bloku zaraz obok manifestu Szczuki na temat fotomontażu. Podkreślał w nim przede wszystkim literacko-wizualne walory tej awangardowej techniki oraz wywiedzione z konstruktywizmu idee tworzenia wizualnej narracji:
FOTOMONTAŻ = POEZPLASTYKA
FOTOMONTAŻ daje zjawisko wzajemnego przenikania się najróżnorodniejszych zjawisk zachodzących we wszechświecie […]
FOTOMONTAŻ jest jednoczesną wielością zjawisk […] pozwala na zużytkowanie tych zjawisk, które są niedostępne dla oka ludzkiego – a które czuła klisza fotograficzna może uchwycić.
FOTOMONTAŻ – nowoczesna epopea
(M. Szczuka, Fotomontaż, "Blok" 1924, nr 8-9)
Szczuka zaznaczył w ten sposób wyższość techniki montowania nad kompozycją malarską, kliszy fotograficznej nad ludzkim okiem. Montaż fotograficzny umożliwiał bowiem coraz to nowsze i śmielsze koncepcje kondensacji obrazów zestawianych na zasadzie kontrastu i budowanie napięcia między różnymi elementami rzeczywistości.