Zgodnie z medialnymi wróżbami największym zwycięzcą tegorocznych Orłów została "Ida" Pawła Pawlikowskiego. Ubrany w czarno-białe zdjęcia historyczny film drogi, który w ostatnich miesiącach podbijał światowe festiwale i kinowe ekrany ( tylko we Francji obejrzało go ponad 300 tysięcy widzów), zdobył nagrodę dla najlepszego filmu roku, a Paweł Pawlikowski został uznany najlepszym reżyserem. Orła za najlepszą pierwszoplanową rolę otrzymała Agata Kulesza w "Idzie" wcielająca się w cyniczna sędzina z czasów z Stalinowskich, zaś Orła za montaż otrzymał Jarosław Kamiński.
"Chce się żyć" nagrodzone
Aż pięć statuetek zdobyło skromne "Chce się żyć" Macieja Pieprzycy. Historia chłopca z porażeniem mózgowym, który –pozbawiony możliwości kontaktowania się ze światem – toczy walkę o własną podmiotowość, chwyciła za serca zarówno publiczność, która w głosowaniu Filmwebu uznała obraz Pieprzycy najlepszym filmem roku, jak i ludzi z branży. To właśnie scenarzyści uznali scenariusz Macieja Pieprzycy za najlepszy filmowy tekst minionego roku.
"Chce się żyć" zgarnęło także aż trzy spośród czterech aktorskich wyróżnień. Za pierwszoplanową rolę męską nagrodę otrzymał Dawid Ogrodnik, który wcielając się w postać chorego chłopca, na kilka miesięcy stał się swoim bohaterem. Jego Mateusz to jedna z największych aktorskich kreacji w Europejskim kinie ostatniego roku i najbardziej zasłużonych nagród filmowych polskiego przemysłu filmowego. Także statuetki za role drugoplanowe trafiły do aktorów Pieprzycy. Za rolę ojca o złotym sercu i skłonności do alkoholu nagrodę otrzymał Arkadiusz Jakubik, zaś najlepszą drugoplanową aktorką uznano Annę Nehrebecką.
Wielcy przegrani
Nagroda dla niej to jedna z największych niespodzianek tegorocznych Orłów, a także kolejna niezrozumiała decyzja Akademii dotycząca kobiecych nagród aktorskich. Przed rokiem polscy filmowcy zlekceważyli życiową kreację Katarzyny Herman we "W sypialni" Tomasza Wasilewskiego, w zamian nagradzając epizod Danuty Szaflarskiej z "Pokłosia" Władysława Pasikowskiego, zaś w tym roku zamiast wybitnej roli Doroty Kolak z "Chce się żyć", do nagrody nominowali Annę Nehrebecką za rolę w tym samym filmie. I gdy wydawało się, że pod nieobecność Kolak nagroda za drugoplanową rolę kobiecą trafi w ręce znakomitej Marty Nieradkiewicz za rolę w "Płynących wieżowcach" Tomasza Wasilewskiego, statuetkę przyznano właśnie Nehrebeckiej.
To nie jedyna niezrozumiała decyzja Akademii. Zaskoczeniem jest także nagroda dla najlepszego dokumentu przyznana filmowi "Inny świat" Doroty Kędzierzawskiej. Dokumentalny portret Danuty Szaflarskiej nakreślony przez reżyserkę "Pora umierać" zostawił w pokonanym polu filmy "Ojciec i syn" Pawła Łozińskiego oraz "Miłość" Filipa Dzierżawskiego. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że dwa ostatnie tytuły to filmy wybitne, o klasę przerastające tegorocznego zwycięzcę Orłów.
"Papusza" z czterema nagrodami
Laureatem aż czterech Orłów 2014 została "Papusza" Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, biografia pierwszej romskiej poetki Bronisławy Wajs. Krzysztof Ptak i Wojciech Staroń za zachwycające czarno-białe zdjęcia otrzymali Orła dla najlepszych operatorów, a Jan Kanty-Pawluśkiewicz zgodnie z oczekiwaniami otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę za ścieżkę dźwiękową. Za kostiumy do filmu Krauzów nagrodzono Barbarę Sikorską-Bouffał, zaś nagrodę za scenografię odebrała Anna Wunderlich.
"Ida", "Chce się żyć" i "Papusza" podzieliły między sobą niemalże całą pulę tegorocznych Orłów. Jednym z przegranych marcowego wieczoru został film "Imagine" Andrzeja Jakimowskiego, piękna historia o miłości dwójki niewidomych ludzi. Film, który pominęli jurorzy ubiegłorocznego Gdynia Film Festival także tym razem został zlekceważony przez członków Akademii, zdobywając jedynie nagrodę za dźwięk wręczoną bezkonkurencyjnym Jackowi Hameli i Guillaume'owi Le Brazowi.
Odkryciem roku uznano Bodo Koksa, reżysera filmu "Dziewczyna z szafy", jednego z najbardziej spektakularnych polskich debiutów ostatnich lat, a nagroda za osiągnięcia życia powędrowała w ręce Kazimierza Karabasza, mistrza polskiego kina dokumentalnego.
Orły przyznawane są co roku przez liczącą ponad 500 członków Polską Akademię Filmową. Jest ona polskim odpowiednikiem narodowych akademii filmowych, które wręczają m.in. francuskie Cezary, czeskie Lwy czy hiszpańskie Goya, a w Europie - Europejskie Nagrody Filmowe czy na świecie Oscary. Głosowanie na najlepsze rodzime produkcje jest dwuetapowe, korespondencyjne i tajne aż do ogłoszenia rezultatu.
Oto pełna lista nagrodzonych:
- NAJLEPSZY FILM: "Ida", reż. Paweł Pawlikowski
- NAJLEPSZA REŻYSERIA : Paweł Pawlikowski - "Ida"
- NAJLEPSZY SCENARIUSZ: Maciej Pieprzyca - "Chce się żyć"
- NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA: Dawid Ogrodnik - "Chce się żyć"
- NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA: Agata Kulesza - "Ida"
- NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA: Arkadiusz Jakubik - "Chce się żyć"
- NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA: Anna Nehrebecka - "Chce się żyć"
- NAJLEPSZE ZDJĘCIA: Krzysztof Ptak, Wojciech Staroń - "Papusza"
- NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY: "Inny świat", reż. Dorota Kędzierzawska
- NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI: "Sugar Man"
- ODKRYCIE ROKU: Bodo Kox - Najlepsza Reżyseria - "Dziewczyna z szafy"
- NAJLEPSZA MUZYKA: Jan Kanty Pawluśkiewicz - "Papusza"
- NAJLEPSZY DŹWIĘK: Guillaume Le Bras, Jacek Hamela "Imagine"
- NAJLEPSZY MONTAŻ: Jarosław Kamiński "Ida"
- NAJLEPSZE KOSTIUMY: Barbara Sikorska-Bouffał "Papusza"
- NAJLEPSZA SCENOGRAFIA: Anna Wunderlich - "Papusza"
- NAGRODA PUBLICZNOŚCI: (wyłoniona przez społeczność Filmwebu) "Chce sie żyć"