SEPR Sample #3 – Bartosz Weber
Bartosz Weber, autor kompozycji powstałej na bazie sampli wyciętych z utworów powstałych w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, opowiada o losie samplerzysty i o tym, jak rozumie eksperyment w muzyce.
W 2018 roku Instytytut Adama Mickiewicza stworzył wraz z firmą Ableton darmową bibliotekę sampli opartą na nagraniach ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Po dźwięki Elżbiety Sikory, Krzysztofa Knittla i Ryszarda Szeremety sięgnęło ponad 20 tysięcy producentów muzycznych z całego świata. W maju 2019 IAM wraz z portalem The Quietus ogłosił konkurs na kompozycje wykorzystujące sample z SEPR.
W ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości IAM zamówił utwory stworzone na bazie sampli z SEPR. Wśród artystów, którzy zostali zaproszeni do tego projektu, znaleźli się m.in. Wojciech Kucharczyk, Natalia Zamilska, A_gim i legendarny niemiecki duet Mouse on Mars. Wkrótce będzie można ich posłuchać na łamach Culture.pl, na antenie Programu 3 Polskiego Radia oraz na stronie The Quietus. Słynny brytyjski magazyn muzyczny zaangażował się też w organizację otwartego konkursu, w ramach którego muzycy z całego świata będą mogli sięgnąć po archiwalne dźwięki ze Studia Eksperymentalnego. Przesłane kompozycje mogą trwać od trzech do sześciu minut. Będą one ocenione przez pięcioosobowe jury. Oceniający utwory wezmą pod uwagę przede wszystkim oryginalność w podejściu do tematu oraz brzmieniu kompozycji, nawiązanie do estetyki i historii SEPR oraz poziom produkcyjny utworu. Na zwycięzców konkursu czeka nagroda pieniężna w wysokości 2000 euro.
Nadpisz opis powiązanego wpisu
Posłuchajmy zwycięzców konkursu na utwór wykorzystujący sample pochodzących ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.
Utwór "In The Garden Of Press Pack" został wyprodukowany przez Bartosza Webera, multiinstrumentalistę, współzałożyciela grup Baaba i Slalom, członka Mitch & Mitch, Warszawskiej Orkiestry Rozrywkowej i stowarzyszenia Lado ABC. Obecnie skupia się na pracy nad projektem solowym pod swoim nazwiskiem. Muzyka w tym nowym materiale to powrót do elektroniki. Jako gitarzysta i samplerzysta gra we własnym zespole Baaba, który ma na koncie pięć albumów i niezliczone koncerty w klubach i na uznanych festiwalach w Polsce i zagranicą. W Mitch & Mitch realizuje się jako gitarzysta, klawiszowiec, perkusista, perkusjonalista i operator samplera. Z grupą nagrał cztery płyty, zwiedził całą Europę, docierając również do Brazylii i Izraela.
Filip Lech: Jaki był twój pierwszy kontakt z twórczością Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia?
Bartosz Weber: Nie pamiętam! Ale zakładam, że na początku nie słuchało mi się tego najlepiej, pacholęciem będąc, nie interesowałem się muzyką współczesną. Strzelam, że zacząłem od "Etiudy na jedno uderzenie w talerz" Włodzimierza Kotońskiego.
Czy etos eksperymentu jest ci bliski? Na czym polega eksperymentalność muzyki elektronicznej w 2019 roku?
Oczywiście, bardzo lubię grzebać przede wszystkim w warstwie brzmieniowej. Jako zdeklarowany samplerzysta staram się podchodzić do muzyki tak, aby przynajmniej kilka jej aspektów przynosiło mi coś nowego. Ważny jest też kontekst. Zrozumiałem w pełni "Etiudę..." Kotońskiego dopiero wtedy, kiedy sam zacząłem zajmować się przetwarzaniem dźwięku.
Eksperymentalność muzyki elektronicznej w 2019 roku zależy od punktu siedzenia. Pod koniec XX wieku w muzyce elektronicznej istniało takie określenie: abstract beats – nie były to jednak rytmy abstrakcyjne – co to w ogóle miałoby znaczyć – po prostu niektórzy tak o nich myśleli. Eksperyment ma popychać daną dziedzinę do przodu, albo chociaż pomóc zrozumieć jej mechanizmy.
Nadpisz opis powiązanego wpisu
Etos eksperymentu jest mi bliski przez w tym sensie, że staram się realizować każdy swój pomysł, korzystając z każdego dostępnego mi sposobu. Nie zastanawiając się, czy to się komukolwiek podoba, czy nie.
Czy muzyka stworzona w SEPR jest przestarzała, a może brzmi nowocześnie?
Ja znajduję tu wiele rzeczy ciekawych i nieciekawych. Ważne, żeby muzyka była dobra, a nie nowoczesna.
Jakie znaczenie ma dla ciebie historia i tradycja muzyki elektronicznej? Czy nawiązujesz do przeszłości w swojej muzyce?
Historia i tradycja muzyki elektronicznej mają dla mnie duże znaczenie. Nawiązuję do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Który z twórców Studia Eksperymentalnego jest ci najbliższy?
Przez długi czas Eugeniusz Rudnik, to sztandarowy przedstawiciel tego Studia. Szczególnie lubię utwór "Ptacy i ludzie". Teraz zdecydowanie doceniłem Witolda Szalonka i jego dźwięki kombinowane, preparowanie instrumentów dętych ("Piernikiana").
Który dźwięk z paczki sampli SEPR najbardziej przypadł ci do gustu?
To ogólnie bardzo ciekawa selekcja, Marcin Staniszewski wykonał super robotę. Szkoda tylko, że to dźwięki od trójki kompozytorów, bo dwaj wyżej wymienieni – Rudnik i Szalonek – też idealnie by tu pasowali.
Nadpisz opis powiązanego wpisu
A_GIM, który z sampli Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia wyprodukował utwór techno, opowiada o egalitarności eksperymentu i przemyślanych nawiązaniach do przeszłości.
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]