Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie: w latach 1971-76 kompozycję u Lucjana Kaszyckiego (dyplom z wyróżnieniem), w latach 1972-75 dyrygenturę u Jerzego Katlewicza, w latach 1974-76 muzykę elektroniczną u Józefa Patkowskiego. W 1982 odbył podyplomowe studia kompozytorskie w Guildhall School of Music w Londynie pod kierunkiem Alfreda Niemana i Roberta Saxona, w 1986 staż komputerowy w EMS w Sztokholmie pod kierunkiem Larsa Gunnara Bodina i Tamasa Ungvary'ego, zaś w 1991 przebywał w GMEB w Bourges na zaproszenie Françoise Barrière.
Pracując z prof. Kaszyckim, Szeremeta zyskał możliwość nagrania w Telewizji Polskiej w Krakowie swojej pierwszej partytury graficznej ("Tygodniówka", 1971). Utwór pod batutą kompozytora wykonała krakowska grupa jazz-rockowa "Laboratorium" Janusza Grzywacza. Był to istotny krok dla kariery kompozytora i przyczynek do zdobycia rozpoznawalności w Europie.
Po ukończeniu studiów, w 1977 związał się z jazzowym kwartetem wokalnym Novi Singers, którego członkiem pozostał do 1985, gdy zespół został rozwiązany. W tym okresie Szeremeta, jako jeden z pierwszych polskich muzyków, śpiewał scatem. Wraz z zespołem występował w kraju i za granicą. Dla jego potrzeb dokonał wielu transkrypcji i opracowań polskiej muzyki ludowej, kolęd i mazurków Fryderyka Chopina. W 2001 reaktywowany zespół wystąpił na Festiwalu "Warszawska Jesień".
W 1981 zadebiutował na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" utworem "Advocatus diaboli" pod batutą Andrzeja Markowskiego. W 1982 roku odbył podyplomowe studia kompozytorskie w Guildhall School of Music and Drama w Londynie pod kierunkiem Alfreda Niemana i Roberta Saxtona. Współpracował z Orkiestrą Jazzową Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie, prowadzoną przez Andrzeja Trzaskowskiego. Od 1985 do 1998 kierował Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie. W tym okresie koncertował w trio "Crossover", stworzonym wraz z Janem Pilchem i Davidem Pituchem. Od 1986 jest członkiem Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Elektroakustycznej w Bourges. Również w 1986 odbył staż komputerowy w Elektronmusikstudion w Sztokholmie pod kierunkiem Larsa Gunnara Bodina i Tamasa Ungvary'ego. W 1987 został uhonorowany przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS Nagrodą Henryka Warsa za całokształt dorobku kompozytorskiego. W latach 90-tych był członkiem Komisji Repertuarowej Festiwalu "Warszawska Jesień oraz wiceprezesem Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 współpracuje z Besta Film, ARD, ZDF, SDF, Arte, 3 Sat oraz ze szwajcarskim wydawnictwem multimedialnym "Arcadia", którego nakładem ukazały się jego 4 płyty monograficzne. W 1991 prezentował swoje kompozycje w Nowym Jorku (Lincoln Center) i w Filadelfii (Uniwersytet Pensylwanii).
Ryszard Szeremeta jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1977), Konkursu Radiofonii Polskiej (1979), Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges (1981), Konkursu Muzyki Elektronicznej w Varèse (1984), Międzynarodowej Trybuny Elektroakustycznej w Oslo (1989), Trybuny Europejskiej Unii Radiowej w Budapeszcie (1995).
Do szczególnych osiągnięć kompozytora zalicza się 9 prawykonań jego utworów na koncertach "Warszawskiej Jesieni". Prezentowane na tym Festiwalu w 1995 Triple Concerto for 3-tape exposition (1995) zostało nagrodzone w konkursie EBU i włączone przez jury Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej do programu Światowych Dni Muzyki Seul 1997.
Lista kompozycji:
Debiuty kompozytorskie [z numeracją Fonoteki Polskiego Radia]:
- 1. "Wszytki Płacze" (1975) – na chór i perkusję do słów Jana Kochanowskiego. [Nagroda Główna "Konkursu Młodych" Związku Kompozytorów Polskich im.Tadeusza Bairda].
- 2. "Capricorn" (1979) – na klawesyn. [Nagroda Główna "Konkursu Młodych" Polskiego Radia i TV, prawykonanie Leszek Kędracki]. AR 2289[0- 0]; PB 3323[1 - 1]; P 5162[1 - 1]
- 3. "Advocatus Diaboli" (1980-81) – na wielką orkiestrę symfoniczną. [Zamówienie Andrzeja Markowskiego dla Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Łodzi].
- 4. "Points I" (1981) - na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Zamówienie Józefa Patkowskiego na koncert Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień"]. SE 444[0 - 0]; MZ44640[1 - 1]
- 5. "Points II" (1981) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Zamówienie Józefa Patkowskiego na koncert Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień"]. SE 446[0- 0]; SE 137[2 - 2]
Kompozycje elektroakustyczne dla Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie [z numeracją Fonoteki Polskiego Radia]:
- 1. "Pulse Rate" (1984) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. WJ 1986/28[2- 2]; WJ 1986/29[2 - 2]; SE 159 ORYG[3 - 3]; PB 6729[1 - 1]; SE 475[0 - 0]
- 2. "Amphora" (1984) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Wykonanawcy partii solowej: Zbigniew Jaremko albo David Pituch]. SE 159[2 - 2]; PB 6728[1 - 1]; E 159 ORYG[0 - 0]; SE 159 KOP[1 – 4]; Taśma solo SE 478[0- 0]
- 3. "Agent Orange" (1986) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Wykonanawcy partii solowych: David Pituch, Jan Pilch, Jarosław Kapuściński, Ryszard Szeremeta]. Taśma solo SE158[3 - 3]; Arch. SE 158[2 - 2]; SE 517[0 - 0]; PB 8059[1 - 1]; PB 8059 KOP[1 – 1]
- 4. "Chamber Music" (1988) – na głosy i warstwę elektroakustyczną oraz improwizację interaktywną.
- [Zamówienie Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie, live performer: Ryszard Szeremeta]. SE 537[0- 0]; PB 8909[0 - 0]; SE 538[0 - 0]; PB 8910[0 - 0]
- 5. "Miraculeo" (1988) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Taśma solo SE 158[1 - 1]; SE 529[0 - 0]; Nagr. Arch. Ryszard Szeremeta, Jan Pilch: SE 159 ORYG[1 - 1]; SE 530[0 - 0]; PB 853[1-1]
- 6. "Trickstar" (1989) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Nagranie archiwalne: fortepian, syntezator, saksofon, perkusja i taśma]. Taśma solo SE 547[0 - 0]; Nagr. Arch. SE 162 [3 - 3]; SE 551[0 - 0]; PB 9294[0 - 0]
- 7. "Mirror I" – Liryki Jamesa Joyce’a (1989) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Zamówienie Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie]. SE 163[0- 0]; PB 9204[1 - 1]; SE 548[0 - 0]
- 8. "Mirror II" – Liryki Jamesa Joyce’a (1989) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Zamówienie Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie, live performer: Ryszard Szeremeta]. SE 164[0- 0]; PB 9229[1 - 1]; SE 549[0 - 0]
- 9. "Entering 1990" (1990) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Live performer: Ryszard Szeremeta]. SE 563[0- 0]; PB 9990[1 - 1]
- 10. "Patchwork" (1990) – na wielką orkiestrę symfoniczną. [Zamówienie Wojciecha Michniewskiego na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Poznańska Wiosna Muzyczna"]. FPWM 1990/1[ 1- 1 ];
- 11. "Double Saxophone Concerto" (1990) [Prywatne zamówienie Davida Pitucha, partytura w USA].
- 12. "M’ bout M" (1993) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. SE 580[0- 0]; PC 872[0 - 0]
- 13. "SY 99 Message" (1993) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Zamówienie Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie; live performer: Ryszard Szeremeta].
- 14. "Stringplay" (1994) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Nagranie archiwalne dla TVP powstałe przy okazji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”; wykonawcy: Krzesimir Dębski, Jan Pilch, Ryszard Szeremeta]. SE 592[0 - 0]; SE 592 KOP[0 - 0]
- 15. "Triple Concerto" for 3-tape exposition (1995) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Live performer: Ryszard Szeremeta]. Arch.DAT 2123 B[0- 0]; DAT 2123 A[0 - 0]; DA 148 ARCH[4 - 4]; DA 148[4 - 4]
- 16. "Hourglass" (1996) for violin or all the others and tape interaction to live electronics – na taśmę i skrzypce lub wszystkie inne oraz z przeznaczeniem na improwizację interaktywną. [Nagr. Arch. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” - Konstanty Andrzej Kulka]. DAT 1051[5 - 5]; WJ 1996/29[2 - 2]; Nagr. studyjne K. A. Kulka SE 606[0 - 0]; PC 1524[0 - 0]; Taśma solo SE 605[ 0 - 0 ]
- 17. "Triple Concerto per Uno" – koncert potrójny na jedną taśmę (1997) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Zamówienie Programu 2 Polskiego Radia na koncert Studia Eksperymentalnego w Sztokholmie].
- 18. "Metrograph Future" (1997) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Live performer: Ryszard Szeremeta]. PC 1855[1 - 1]
- 19. "UN MORCEAU DE MAC" (1997) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Zamówienie GMEB, Francja oraz Programu 2 Polskiego Radia] DAT 83[5 - 5]; WJ 1997/6[3 - 3]
- 20. "Future Music" (1998) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Live performer: Ryszard Szeremeta].
- 21. "Metrograph Words" (1998) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Live performer: Ryszard Szeremeta]. PC 1855[2 - 2]
- 22. "Metrograph Touch" (1998) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Live performer: Ryszard Szeremeta].
- 23. "Metrograph 45 SE" (2002) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Zamówienie Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie na Koncert Jubileuszowy 45-lecia Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia; nagr. Arch. Zbigniew Jaremko]. DA 580 ARCH[4 - 4]; DA 580 [4 - 4]
Kompozycje jazzowe [z numeracją Fonoteki Polskiego Radia]:
Dla orkiestry STUDIO S-1 Andrzeja Trzaskowskiego:
- 1. "DINGO DOG" (1979) LA 9644[0 - 0]; L 3974[3 - 3]
- 2. "Bezwietrzny sobotni dzień" (1980) LC 2548[6 - 6]
- 3. "Rajski ptak i ja" (1980) SE 159 ORYG[3 - 3]; PB 6729[1 - 1]; SE 475[0 - 0]
- 4. "Pełną parą" (1981) AR 2275[0 - 0]; LB 3089[0 - 0]; L 4885[6 - 6]
- 5. "Zambo" (1981) AR 2388[3 - 3]; LB 3683[0 - 0]; L 4989[3 - 3]
- 6. "The ancient guildhall" (1983) AR 2957[0 - 0];LB 6409 [0 - 0]; LB 6409 ARCH[0 - 0]
- 7. "The Barbican" (1983) AR 2958[0 - 0]; LB 6490 [0 - 0]; LB 6490 ARCH [0 - 0]
- 8. "Folk Disco Cybernetic" (1983) AR 3011[1 - 1]; LB 6722 [0 - 0]; L 6223 [1 - 1]
- 9. "KONCERT NA KLARNET I BIG BAND" (1983); AR 2957[0 - 0]; LB 6410[0 - 0]; LB 6410 ARCH[0 - 0]
- 10. "Nowy rok minął" (1983) AR 3024[0 - 0]; LB 6698[0 - 0]; LB 6698 ARCH[0 - 0]
- 11. "From Hendon to Clapham" (1983) AR 3068[0 - 0];JA 5658[0 - 0]; JA 5658 ARCH[0 - 0]; J 597[1 - 1]
- 12. "Zygmunt Stary" (1983) AR 2976[0 - 0]; LB 6627[0 - 0]; LB 6627 ARCH[ 0 - 0 ]; L 6147[10 - 10]
- 13. "Sax, sax" (1984) AR 3910[0 - 0]; LB 9109[0 - 0]
- 14. "Spring garden" (1984) AR 3077[2 - 2]; JA 5725[0 - 0]
- 15. "Ready" (1984) AR 3151[ 2 - 2 ]; LB 7189[ 0 - 0 ]; LB 7189 ARCH[ 0 - 0 ]
- 16. "Steady" (1984) AR 3243[ 9 - 9 ]; LB 7431[ 0 - 0 ]
- 17. "GO" (1984) LB 7433[ 0 - 0 ]; AR 3226[ 1 - 1 ]
- 18. "Swiss cottage" (1984) AR 3082[ 0 - 0 ];LB 6976[ 0 - 0 ]; LB 6976 ARCH[ 0 - 0 ]
- 19. "Break smash" (1984) AR 3302[ 0 - 0 ] ; LB 7521[ 0 - 0 ]
- 20. "Just a moment" (1984) AR 3077[ 3 - 3 ]; JA 5726[ 0 - 0 ]
- 21. "Malina" (1984) AR 3910[ 0 - 0 ]; LB 9107[ 0 - 0 ]
- 22. "Milczek" (1984) AR 3910[ 0 - 0 ]; LB 9108[ 0 - 0 ]
- 23. "Mr Anderson" (1984) AR 3082[ 0 - 0 ]; LB 6975[ 0 - 0 ]; LB 6975 ARCH[ 0 - 0 ]
- 24. "The FROG" (1984) AR 3302[ 0 - 0 ]; LB 7520[ 0 - 0 ]
- 25. "SAMBA BLOND" (1986) AR 3944[ 0 - 0 ]; JA 6167[ 0 - 0 ]; JA 6167 ARCH[ 0 - 0 ]
Kompozycje wokalno-instrumentalne, opracowania i opracowania wokalne dla kwartetu jazzowego NOVI SINGERS [z numeracją Fonoteki Polskiego Radia]:
Kompozycje:
- 1. "SUITA KREACJE" (1978) JA 3743[ 0 - 0 ]; AR 1772[ 5 - 5 ]
- 2. "Merry go round" (1979) AR 2068[ 8 - 8 ]; JA 4354[ 0 - 0 ]; L 4661[ 1 - 1 ]
- 3. "On a slow fire" (1979) AR 2068[ 7 - 7 ]; JA 4355[ 0 - 0 ]; L 4661[ 2 - 2 ]
- 4. "Excitation" (1979) JA 4061[ 0 - 0 ]; L 4586[ 4 - 4 ]
- 5. "Excitation" (1979) JAZZ JAMBOREE-JJ 1979/15[ 3 - 3 ]
- 6. "The Sleeping Beauty" (1979) AR 1900[0 - 0];LA 9606[0 - 0]; L 3975[1 - 1]
- 7. "Święty eksperyment" (1983) – na 12 głosów wokalnych, 2 fortepiany preparowane, ksylofon i taśmę magnetofonową. LB 6239[ 0 - 0 ]; AR 2901[ 4 - 4 ]
- 8. "Belief" (1999) – na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną. [Nagr. Arch. Novi Singers; Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszwska Jesień"].
Opracowania wokalne:
- 1. "MUZYKA POLSKIEGO RENESANSU" 10 TAŃCÓW POLSKICH (1979) – ANONIM.
Opracowania:
- 1. "Muzyka Polskiego Renesansu" 10 Tańców Polskich (1979) – ANONIM. AR 2339[1 - 1]; LB 3208[ 0 - 0]; L 4960[2 -11]
- 2. "Gdy się Chrystus rodzi" (1979) – kolęda. AR 1900[ 0 - 0 ];LA 9607[ 0 - 0 ]
- 3. "Jezus malusieńki" (1979) – kolęda. AR 1827[ 11 - 11]; LA 8995[ 0 – 0]
- 4. "Bóg się Rodzi" (1979) – kolęda. AR 1827[10 - 10] ; LA 8994[0 – 0]
- 5. "Niccolo Paganini – Kaprys 24" (1980). AR 2135[0 - 0];LB 1698[0 - 0]; L 4863[8 – 8]
- 6. "Mazurek a-moll" op.68 nr 2 (1980) – FRYDERYK CHOPIN. AR 2263[2 - 2]; LB 3009[0 - 0]; L 4883[2 – 2]
- 7. "Mazurek C-dur" op.56 nr 2 (1980) – FRYDERYK CHOPIN. AR 2263[1 - 1]; LB 3008[0 - 0]; L 4883[1 – 1]
Numeracja w katalogach wydawnictwa POLJAZZ oraz ARCADIA-MSI:
- DON ROBERTO AND DONA MERCEDES (1988)
- CONSTELLATION (1988) – IN TUNE VOCAL GROUP (POLJAZZ CD-PSJ-6)
- VISION AND UTOPIA (1990) Arcadia MSI DELUX DL – 77.007
- EXTRATERRESTRIALS (1995) Arcadia MSI Esovision EV – 30
- CELTIC CIRCLES (2001) Arcadia MSI Esovision EV – 76
- LEGENDARY CREATURES (2004) Arcadia MSI Esovision EV – 89
- VOODOO-CULTS (2006) Arcadia MSI Esovision EV-99
- DRUIDS" KNOWLEDGE (2008) Arcadia MSI Esovision EV – 107
- BALLET OF THE ELECTRONS (2010) Arcadia MSI Esovision EV – 174)
- MICROCOSMOS MACROCOSMOS (2012) Arcadia MSI Esovision EV – 177
- THE ART OF GENETICS (2014) Arcadia MSI Esovision EV – 179
- SOUL SOLUTION (2016) Arcadia MSI LifeStyle LS-514-2
Lista dzięki uprzejmości kompozytora.
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2002; aktualizacja: listopad 2008, luty 2018 (NS).