Chora dziewczyna Laryssa
Erudycyjne wykształcenie Ukrainki, szeroka znajomość odniesień kulturowych, mitów i symboliki, talent lingwistyczny nie przyniosły jej jednak za życia sławy na polskim gruncie. W pierwszych latach XX wieku była tu niemal zupełnie nieznana. Pierwsze przekłady jej poezji na polski ukazały się zaledwie trzy lata przed jej śmiercią w "Antologii współczesnych poetów ukraińskich" (autorem przekładu był Sydor Twerdochlib). Z czasem zainteresowanie twórczością wybitnej Ukrainki rosło. W latach 40. opublikowane zostały przekłady autorstwa Zuzanny Ginczanki i Stanisława Jerzego Leca. W lecie 1939 roku Józef Łobodowski – poeta-kontynuator szkoły ukraińskiej polskiego romantyzmu – ukończył przekład fantastycznego dramatu "Pieśń lasu", porównywanego i do "Snu nocy letniej" Shakespeare’a, i do "Balladyny" Słowackiego. "Wybuch wojny przeszkodził wystawieniu tego pięknego utworu", pisał tłumacz. Łobodowski widział w Ukraince jako kobiecie-pisarce postać niezwykłą, stawiając ją w jednym szeregu z narodowym poetą Tarasem Szewczenką. "Najważniejszem i najbardziej zdumiewającem w twórczości Łesi Ukrainki jest wewnętrzna energia utworów, płomień prawdziwej poezji", zachwycał się polski poeta i tłumacz. Podobną aprobatę wobec twórczej werwy Ukrainki przeczytać można było w lwowskim miesięczniku "Promień" (wydanie 1 stycznia 1900 roku), w artykule o literaturze ukraińskiej:
Siła, torująca drogę do serc ludzkich, odwaga i energia znalazła się w lirycznych i epicznych wierszach chorej dziewczyny Laryssy Kosaczównej, podpisującej się pseudonimem Łesia Ukrainka.
Niewątpliwie dobrze pamiętać, że ta "chora dziewczyna", mimo zdrowotnego obciążenia wykazywała się olbrzymią pracowitością i niesłabnącym zaangażowaniem – także w popularyzację dorobku polskich twórczyń i twórców. Warto umieścić ją w konstelacji powiązań z rodzimą kulturą.
Źródła: Ł. Ukrainka, “Siedem strun”, Lublin 1980; R. Radyszewski, “Łesia Ukrainka jako krytyk literatury polskiej”, polona.pl; O. Malanii, “Łesia Ukrainka i Maria Konopnicka”, Łuck 2017; A. Janicka, “Gabriela Zapolska i Łesia Ukrainka – Dramaturgia przekroczenia”; “Studia polsko-ukraińskie”, opracowanie zbiorowe, Warszawa 2021; “Co wiemy o literaturze ukraińskiej i kim była Łesia Ukrainka?”, krakow.pl; W. Soroka, “Łesia Ukrainka i Polska”, kresy.pl; J. Ł. Bułachowska, “Łesia Ukrainka i Maria Konopnicka. Próba porównania typologicznego”, Pamiętnik Literacki LXIV, 1973, z. 2;