Utworem zamykającym album jest "In the Shade of an Unshed Tear" (2016) – "W cieniu nieuronionej łzy" Agaty Zubel, który korzysta ze składu orkiestry beethovenowskiej. Opis utworu jest wyjątkowo zagadkowy:
Jest takie polskie określenie "jak okiem sięgnąć". Oznacza granice zasięgu wzroku. Jest to więc dystans tak duży, że każdy może coś dostrzec, posługując się swoim wzrokiem.
Pojawiają się tutaj jednak dwie uwagi. Po pierwsze, każdy ma inny wzrok. Po drugie, za ową granicą też wiele jeszcze JEST. To nieprawda, że dalej wszystko jest w cieniu.
A gdyby rozszerzyć to powiedzenie o słuch?
Zubel jest kolejną kompozytorką zastanawiająca się nad przeżyciem estetycznym, percepcją dźwięku, zmysłami. Dynamika oscyluje pomiędzy delikatnymi szumami a gwałtownymi trzaskami, orkiestrową furią – z bezruchu w wielki wybuch, który znowu przeradza się w ciszę. Słyszymy tu warczące instrumenty dęte i jęczące smyczki, dziwne pohukiwania, stukanie w instrumenty, dmuchanie w ustniki.
Miejmy nadzieję, że nagrane na płycie utwory rzeczywiście wejdą do szerszego obiegu koncertowego. Bardzo ciekawie byłoby usłyszeć gitarowe solo z "Sonosphère V" Elżbiety Sikory w innej interpretacji. Albo zobaczyć, jak duet zamykający "Aisthetikos" sprawdza się przy innej parze muzyków. Niecierpliwie wypatruję zapowiedzi kolejnych albumów poświęconych polskim kompozytorkom. W końcu młodsze pokolenie autorek muzyki współczesnej jest prawie kompletnie nieobecne w obiegu fonograficznym – wydawcy mają bardzo dużą lukę do zapełnienia.
Album "Polish Heroines of Music" został wyróżniony tytułem Coup de coeur 2021 przyznawanym przez francuską Académie Charles Cros w kategorii "Muzyka współczesna", podkategorii "Antologia". Nagrania utworów polskich kompozytorek zostały również nominowane do Fryderyków w kategorii "Najlepszy Album Polski za Granicą".
Płyta dostępna jest w serwisach streamingowych oraz księgarni PWM.
Bartłomiej Duś – saksofon sopranowy
Magdalena Duś – fortepian
Misja Fitzgerald Michel – gitara elektryczna
Orchestre Pasdeloup
Marzena Diakun
Produkcja wykonawcza: Barbara Orzechowska-Berkowicz, Maciej Kopiński
Nagrania zrealizowano w grudniu 2019 roku oraz w październiku 2020 roku w Cité de la musique – Philharmonie de Paris
Mastering: Ewa Guziołek-Tubelewicz
Wydawca: PWM
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021. Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.
Utwór pod tytułem "Sonosphère V. Wanda Landowska" powstał na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza.