Krzysztof Penderecki, 1933–2020
Mimo że od połowy lat 60. nie komponuje już muzyki filmowej, jego utwory co jakiś czas rozbrzmiewają w filmach wielkich reżyserów. Słychać je było w "Lśnieniu" Stanleya Kubricka, "Katyniu" Andrzeja Wajdy, a także animowanych filmach braci Quay.
Pytany o to, dlaczego nie pisze już muzyki stricte filmowej, Penderecki twierdzi, że jest to zbyt proste i uzależniające. "Można przejść na drugą stronę i już nie wrócić albo wrócić z trudem" – mówił w rozmowie z Dziennik.pl.
Ostatnie kompozycje dla filmu stworzył przed ponad pięćdziesięcioma laty, w 1964 roku pisząc muzykę do "Rękopisu znalezionego w Saragossie" i "Szyfrów" Wojciecha Jerzego Hasa oraz to "Je t’aime Je t’aime" Alaina Resnais’go.
Janusz Hajdun, 1935–2008
Pianista i kompozytor współpracujący z najwybitniejszymi polskimi twórcami animacji, filmów fabularnych i eksperymentalnych. Urodził się 25 lutego 1935 we Lwowie. Ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Sopocie w klasie fortepianu oraz w gdańskiej PWSM w klasie kompozycji.
Tworzył muzykę teatralną (był jednym z twórców gdańskiego studenckiego teatru Bim-Bom), piosenki (m.in. szlagier "Niech no tylko zakwitną jabłonie") i muzykę filmową. Był autorem muzyki do oscarowego "Tanga" Zbigniewa Rybczyńskiego, "Zbrodni i kary", filmów Piotra Dumały (m.in. "Zbrodnia i kara", "Franz Kafka") czy Hieronima Neumanna ("Wyliczanka"), a także do dzieł Wojciecha Wiszniewskiego ("Elementarz"), Bogdana Dziworskiego ("Sceny narciarskie z Franzem Krammerem") i Grzegorza Królikiewicza ("Tańczący jastrząb", "Na wylot").
Henryk Kuźniak, ur. 1936 r.
Skomponowane przez niego melodie znają wszyscy kinomani w Polsce. Często nawet nie wiedząc, że to właśnie on jest autorem ścieżek dźwiękowych do "Seksmisji" Juliusza Machulskiego, "Vabank" i "Vabank II czyli riposta" tego samego reżysera. Stworzył muzykę do przeszło 150 filmów i seriali (w tym popularnego "Na kłopoty… Bednarski"). Szczególnie piękne są jego kompozycje do filmów Andrzeja Barańskiego(m.in. "Kobieta z prowincji"), z którym od lat stale współpracuje.
Zygmunt Konieczny, ur. 1937 r.
Nazywany jest "wesołym kompozytorem smutnych piosenek". Tworzył piosenki, muzykę teatralną i filmową. To on jest autorem najbardziej znanych piosenek Ewy Demarczyk, z którą współpracował od 1962 roku.
Komponował dla wybitnych reżyserów polskiego teatru – Konrada Swinarskiego, Andrzeja Wajdy, Leszka Mądzika czy Jerzego Jarockiego. Także w kinie miał szczęście współpracować z wybitnymi osobowościami. Skomponował muzykę do filmów Antoniego Krauzego ("Palec boży"), Wojciecha Marczewskiego ( "Ucieczka z kina 'Wolność' "), Tadeusza Konwickiego ("Dolina Issy"), Andrzeja Barańskiego ("Lucyna"), Stanisława Różewicza ("Śmieszny staruszek"), i Jana Jakuba Kolskiego ( "Historia kina w Popielawach", "Pornografia").
Andrzej Korzyński, ur. 1940 r.
Kompozytor, aranżer, twórca ścieżek dźwiękowych do seriali i filmów, a także popularnych piosenek. To on skomponował muzykę do takich filmów Andrzeja Wajdy jak "Brzezina", "Człowiek z marmuru" i "Człowiek z żelaza", a także do popularnych komedii Sylwestra Chęcińskiego czy młodzieżowych filmów o przygodach Pana Kleksa.
Ale do historii polskiego kina Korzyński przejdzie głównie jako stały współpracownik Andrzeja Żuławskiego. Korzyński napisał muzykę do aż dziesięciu filmów tego reżysera – od telewizyjnej "Pieśni triumfującej miłości" z 1967 roku, przez "Diabła" (1972) i "Na srebrnym globie" (1987), aż po "Wierność" (2000) i "Cosmos" (2015)
Jan A.P. Kaczmarek, ur. 1953 r.
Jest autorem muzyki do ponad pięćdziesięciu filmów i laureatem Oscara 2005 za muzykę do "Marzyciela" Marca Fostera.
Początki jego kariery kompozytorskiej wiążą się z teatrem Jerzego Grotowskiego. To właśnie to Teatru Laboratorium, a później do Teatru Ósmego Dnia trafił dwudziestokilkuletni Kaczmarek, a dzięki stworzonej przez siebie kameralnej Orkiestrze Ósmego Dnia wyjechał do Stanów Zjednoczonych.
W kinie współpracował m.in. z Agnieszką Holland ("Całkowite zaćmienie", "Plac Waszyngtona" oraz "Trzeci cud") i Januszem Kamińskim ("Stracone dusze", "Hania"), a w swojej filmografii ma takie filmy jak piękne "Spotkanie" Toma McCarthy’ego czy "Aimée & Jaguar" Maksa Färberböcka.
Michał Lorenc, ur. 1955 r.
Jest jednym z dwóch (obok Pawła Mykietyna) kompozytorów, którzy aż pięciokrotnie wygrywali Festiwal Filmowy w Gdyni. Ma na koncie muzykę do niemal 180 filmów, w tym do "Krwi i wina" Boba Rafelsona z Jackiem Nicholsonem.
Ale swoje największe kompozycje Lorenc stworzył w Polsce, pisząc muzykę do takich filmów i seriali jak "300 mil do nieba" Macieja Dejczera, "Psy" Władysława Pasikowskiego, "Prowokator" Krzysztofa Langa, "Bandyta" Macieja Dejczara, czy "Daleko od okna" Jana Jakuba Kolskiego.
Zbigniew Preisner, ur. 1955 r.
Studiował historię i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim . Pierwsze kompozytorskie kroki stawiał w krakowskiej Piwnicy pod Baranami i Teatrze Starym, a jako twórca filmowy narodził się i ukształtował dzięki Krzysztofowi Kieślowskiemu. Napisał muzykę do "Podwójnego życia Weroniki", "Trzech kolorów", "Krótkiego filmu o miłości".
Ale Preisner to nie tylko kino Kieślowskiego. Bo polski twórca pisał także dla innych wielkich: Hectora Babenco ("Promienne serce"), Luisa Malle’a ("Skaza"), Agnieszki Holland ("Europa, Europa") i Thomasa Vinterberga ("Wszystko dla miłości").
Jest laureatem Los Angeles Critics' Award - tytuł kompozytora roku 1991, 1992 i 1993, dwukrotnym zdobywcą Cesara Francuskiej Akademii Filmowej (za "Trzy kolory: Czerwony" i "Élisę" Jeana Beckera), a także berlińskiego Srebrnego Niedźwiedzia za "Wyspę przy ulicy Ptasiej" Sørena Kragh-Jacobsena.
Mikołaj Trzaska, ur. 1966 r.
Saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor. Łączy muzykę żydowską z eksperymentalnym jazzem.
Jeszcze jako członek yassowej grupy Miłość brał udział w nagraniu muzyki do filmu "Sztos" Olafa Lubaszenki z 1997 roku.
Pisał muzykę do filmów dokumentalnych ("I co wy na to, Gałuszko?" Marcina Sautera i Macieja Cuske) i etiud filmowych ("Obcy VI" Borysa Lankosza). Jako kompozytor muzyki filmowej Trzaska zdobył uznanie dzięki współpracy z Wojciechem Smarzowskim, najpopularniejszym polskim reżyserem filmowym ostatniej dekady. Stworzył muzykę do czterech jego filmów: "Domu złego", "Róży", "Drogówki" i "Pod Mocnym Aniołem". W 2016 roku na ekrany kin trafi ich kolejny wspólny film – "Wołyń".