Może trochę eksperymentów?
- Każdy wtorek od 13 czerwca do 15 sierpnia 2017 roku, Do usłyszenia na (warszawskim) Placu Defilad
Prawdopodobnie długo nie słuchaliście żadnych słuchowisk radiowych. Może kojarzą się one wam bardziej z formą dźwiękowo-teatralną, ale od gwałtownego rozwoju muzyki elektronicznej, czyli od lat 60., pojawiło się wiele eksperymentalnych słuchowisk radiowych, które zacierały wszelkie granice gatunkowe. Proponowały mieszankę reportażu, teatru, nagrań terenowych, abstrakcyjnych odgłosów, czasami zupełnie rezygnowały ze słowa. W 2017 roku powołano do życia Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych im. Eugeniusza Rudnika – można powiedzieć, że słuchowiska przeżywają swój renesans.
Do usłyszenia na Placu Defilad to cykl prezentacji eksperymentalnych słuchowisk, który sięgnie do historii tego medium, ale zaprezentuje też całkiem nowe dzieła. Kuratorem przedsięwzięcia jest Michał Mendyk, opiekę dramaturgiczną sprawuje Wojtek Zrałek-Kossakowski. Informacje o programie dostępne są na stronie Placu Defilad.
Na Placu Defilad posłuchamy między innymi amerykańskiej symfonii pistoletów (Negativeland – ''Guns''), kanadyjskiego portretu Cage'owskiego Nowego Jorku (Chantal Dumas – ''40° Nord - 73° West'') oraz francuskiego raportu statystycznego dotyczącego katastrof lotniczych (Dinah Bird, Jean-Philippe Renoult – ''Take a Flight''). Z kolei Włoch Alessandro Bosetti przedstawi druzgocący – afrykański portret zachodniej awangardy (''African Feedback''), a Serb Arsenij Jovanović- kantatę z przemówień najmroczniejszych XX-wiecznych dyktatorów (''La Parata''). Duży nacisk położyliśmy też na ideowe bogactwo i pluralizm prezentacji: z jednej strony posłuchamy dźwiękowej krytyki amerykańskiego militaryzmu (Gregory Whitehead – ''On the Shore Dimly Seen'') oraz naturalistycznego pejzażu dźwiękowego polskich manifestacji politycznych, z drugiej zaś – eseju radiowego poświęconego kulturowemu fenomenowi ''Bitwy pod Grunwaldem'' Jana Matejki.
- 18-20 sierpnia 2017 roku, 4. Sanatorium Dźwięku Sokołowsko
Sokołowsko to niewielka miejscowość położona w południowej Polsce, w Górach Suchych w Sudetach Środkowych. Odbywa się tam jeden z najważniejszych festiwali sztuki dźwięku, muzyki eksperymentalnej i improwizowanej. Najważniejszych nie tylko w Polsce, przyjeżdżają tam artyści z całego świata. W programie tegorocznej edycji wystąpią bożyszcza muzyki eksperymentalnej m.in. gitarzysta Keith Rowe (współzałożyciel legendarnego AMM), pianista John Tilbury (członek AMM, w latach 60. stypendysta rządu polskiego, współpracował z Zygmuntem Krauzem) oraz nowojorski kompozytor i reżyser Phil Niblock. Wystąpią także: Marcin Barski, Piotr Tkacz, Łukasz Szałankiewicz, Henryk Zastróżny, Łukasz Jastrubczak, Marek Chołoniewski, Gerard Lebik, DJ Morgiana, Michał Libera, Barbara Kinga Majewska i kilkudziesięciu innych artystów z całego świata. Wszystkich artystów znajdziecie na stronie Międzynarodowego Laboratorium Kultury Sokołowsko.
Albo muzyki dawnej?
- 18-26 sierpnia 2017 roku, XV Muzyka w Raju (w Paradyżu)
''Każdego roku celebrujemy tutaj… normalność i zwyczajność'' – mówią organizatorzy festiwalu – ''Nie bez powodu u podstaw filozofii Muzyki w Raju umieściliśmy zasadę, że muzycy są z nami przez dłuższy okres czasu i występują wielokrotnie w różnych wcieleniach i w różnych konfiguracjach. W Paradyżu tworzymy nie ''odświętne'', ale właśnie ''codzienne'' warunki do tego, by artyści mogli wyrwać się z rytmu nieustannych podróży, zmian stref czasowych, jetlegów i potęgującego się z dnia na dzień zmęczenia''.
Głównym bohaterem będzie kompozytor związany przez kilka lat z terenami dzisiejszej Ziemi Lubuskiej, czyli Jerzy Filip Telemann (Georg Philipp Telemann). Usłyszymy też muzykę z Drezna, Wenecji i Paryża (to tam Telemann szukał inspiracji). Dużo miejsca zajmie muzyka XVII wieku, w której tradycji młody kompozytor wyrastał. Jedną z atrakcji festiwalu będzie Roger Helou, który gra na organetto, nieco zapomnianym średniowiecznym instrumencie. Nie zabraknie także polskich wykonawców, wystąpi m.in. Michał Gondko z programem ''Skarbiec harmonii. Europejska muzyka lutniowa u progu XVII wieku''. Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie Muzyki w Raju.
- 20-27 sierpnia 2017 roku, XXV Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu (*KONTR*REFORMACJA)
Z kolei jarosławska Pieśń Naszych Korzeni przyjrzy się muzycznym skutkom rozłamu, który nastąpił 500 lat temu w kościele zachodnim.
''Wywodząc się z tej samej tradycji liturgicznej, dwie konfesje stopniowo oddalały się od siebie i wykształciły swoiste formy muzyczne i literackie, jak również specyficzne formy edukacyjne i propagandowe, w których ważną rolę odgrywała muzyka – piszą organizatorzy festiwalu – Formy te często eksponowały ideowe różnice, jak na przykład stosunek do języków narodowych, funkcję zgromadzenia, ludu, czy udział i sposób użycia instrumentów (ze szczególną rolą organów). Muzyka stanowiła często oręż w wyznaniowych sporach: przenosiła treści wiary, dostarczała teologicznej egzegezy, wspierając sporne kwestie, ukazywała triumfalistyczny splendor, wyrażała też ludową pobożność''.
Na festiwalu usłyszymy między innymi
''Reformationsmesse 1617'', rekonstrukcję mszy wykonanej w Dreźnie na stulecie Reformacji, opartej na polichóralnych dziełach Michaela Pretoriusa i Heinricha Schutza; katolicką mszę
''O gloriosa domina'' Marcina Mielczewskiego uzupełnioną o motet
''Triumphalis dies'' tegoż, jak również utwory innych kompozytorów środkowoeuropejskich oraz ich włoskich nauczycieli; cykl mistycznych pieśni katolickich
''Trutznachtigal'' niemieckiego jezuity Friedricha Spee oraz
''Kontakion o nawróconej'' wykonany w formie nabożeństwa pokutnego hym wspólnego dla prawosławia i katolicyzmu świętego Romana Melodosa. Pełny program
dostępny jest na stronie festiwalu.
Gustujesz w bardziej popularnym repertuale?
- 27 lipca - 6 sierpnia 2017 roku, XVIII Festiwal Bachowski we Świdnicy.
Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Jan Tomasz Adamus, znany z Capelli Cracoviensis dyrygent, organista, ale przede wszystkim aktywista muzyczny. Inspiracją dla powstania festiwalu był świdnicki Kościół Pokoju, w którym był uczeń Bacha, Christoph Gottlob Wecker. Koncerty bachowskie są egalitarne, część z nich odbywa się na świeżym powietrzu: organizatorzy zapraszają widzów do zabierania ze sobą koszy piknikowych, odbierania muzyki w niezobowiązującej atmosferze. Festiwalowi towarzyszy młodzieżowa Akademia Bachowska szkoląca młodych muzyków zainteresowanych grą na instrumentach historycznych.
W tegorocznym programie usłyszymy m.in: recitale Kristiana Bezuidenhouta, Ralpha Rousseau i Marcina Maseckiego, cykl ''Bach i kobiety'' oraz koncert z okazji 500. lat reformacji. Pełny program festiwalu znajdziecie na stronie festiwalu.
- 4-12 sierpnia 2017 roku, 72. Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju
Historia szopenowskich spotkań w Dusznikach, dolnośląskim uzdrowisku, gdzie swojego czasu przebywał sam Fryderyk, zaczęła się w 1946 roku, kiedy Polska dopiero podnosiła się z wojennej pożogi. Był to pierwszy powojenny festiwal muzyczny. Obecnie festiwalem kieruje Piotr Paleczny, zdobywca III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim. Duszniki-Zdrój to koncerty najwybitniejszych (i najbardziej obiecujących) interpretatorów muzyki Fryderyka Chopina i kursy mistrzowskie cenionych profesorów. Na niektóre recitale brakuje już biletów, trzeba się spieszyć.
Źródło: informacje prasowe, opr. Filip Lech, czerwiec 2017