W latach 2004-2006 studiował na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, od 2006 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. W 2013 roku został zwycięzcą konkursu "Spojrzenia 2013". Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie.
Sztuka Jastrubczaka zdaje się niemal w całości wynikać z fascynacji artysty możliwościami budowania światów, jakie daje kino. Język filmu fabularnego próbuje przełożyć na rzeczywistość poza kinem, zainfekować ją fragmentami niedopowiedzianej fabuły. Zawsze wykorzystuje do tego zadziwiająco proste środki i tanie materiały. Już jego projekt 01 w Bytomiu w 2007 roku odnosił się zarówno do suprematyzmu i minimalizmu - kierunków z historii sztuki XX wieku (czerwony sześcian), jak i filmów science-fiction (ścieżka dźwiękowa z filmu Stanleya Kubricka 2001: Odyseja kosmiczna).
"Malewicz chciał stworzyć nową rzeczywistość, także w Kosmosie. Świat w filmie Kubricka jest jakby przeskokiem w marzenie Malewicza, jednocześnie obrazuje upadek utopijnych, modernistycznych wizji. Próbowałem z czerwonego sześcianu stworzyć portal i skumulować kilka rzeczywistości na raz. Jest to m.in. pokój, w którym zabijany jest HAL, pierwszy komputer, który potrafił sam myśleć" - tłumaczył artysta w wywiadzie udzielonym Stanisławowi Rukszy.
W swojej akcji In Order of Appearance (2008) przeprowadzonej w Berlinie wypuścił w niebo tytułowy napis ułożony z tekturowych liter, unoszonych przez balony wypełnione helem. Tym samym zaanektował rzeczywistość w ramy filmu, co porównać można z "filmowymi" działaniami Pawła Althamera, które działy się w rzeczywistości, a zapowiadały je trailery w kinach. Jastrubczakowi chodziło jednak o nieco inny efekt. Jak tłumaczył,
"celem tej akcji było skonfrontowanie dwóch rzeczywistości: filmowej i 'prawdziwej'. Moment, kiedy w kinie pojawiają się napisy końcowe, to trochę taki moment jak przebudzenie ze snu, kiedy nie śpisz już, ale jeszcze się nie przebudziłeś."
W innym miejscu mówił z kolei, że In Order of Appearance
"odnosi się do wszystkich fikcyjnych postaci występujących w rzeczywistości."
Podobny efekt miał wywoływać napis THE END (2008), który napotykali przypadkowi spacerowicze w parku. W innych instalacjach w przestrzeni publicznej Jastrubczak próbował wywoływać bardziej dosłowne wizje, jak w zaroślach w Poznaniu (2008), gdzie pozostawione przez niego przedmioty (latarka oświetlająca liść, słuchawki i walkman wiszące w przestrzeni i tekturowa dłoń wkopana w ziemię) mogły u przypadkowego grzybiarza obudzić naturę detektywa i kazać mu doszukiwać się tajemniczej zbrodni.
Efekt tajemniczej, jakby wyjętej z filmów grozy wędrówki przez las, miała z kolei wywoływać galeryjna projekcja slajdów zatytułowana Sleepwalk (2008). Slajdy wyświetlane były na przemian z pustymi ramkami, a światło z rzutnika oślepiało oglądających powodując wrażenie powidoku i sprawiając, że oglądane obrazy wydawały się nierzeczywiste, jakby wyjęte ze snu właśnie.
Geometryczna szpara na suficie (Repulsion, 2008) wykonana w hołdzie dla zielonogórskiego artysty Mariana Szpakowskiego, odwoływała się do słynnego filmu Romana Polańskiego Wstręt, z Catherine Deneuve w roli głównej. W ten sposób wytwór chorobliwej wyobraźni został przetłumaczony w modernistyczny motyw (i na odwrót).
Do kinowego doświadczenia miała się też z pewnością odwoływać akcja Jastrubczaka z Warszawy, zatytułowana Plan, kontrplan i jedno długie ujęcie, gdy na brzegu Wisły pojawiła się postać w czerni, nakładająca się na analogiczną postać, przesuwającą się na łodzi; obie były wpatrzone w ten sam punkt.
Nawet układając swe wystawy złożone z wcześniejszych prac, Jastrubczak dba o to, by nadać im pewną narrację, zbliżoną do filmowej (np. NTSC w BWA w Zielonej Górze, 2010 czy Tropiki w Galerii Pies w Poznaniu, 2010).
Od 2008 roku Jastrubczak współpracuje z fińskim artystą Markku Peltolą. Połączyła ich m.in. fascynacja Edmundem Monsielem, polskim rysownikiem chorym na schizofrenię, zmarłym w 1962 roku. Powstał m.in. portret trójki artystów - rzeźba z nietrwałych materiałów, skazana na powolny proces niszczenia. Jastrubczak i Peltola wspólnie stworzyli też film Locke/Robertson oraz 2013, opowiadający o odkopanej książce, której autor, chorujący na paranoję liczby 2013 odkrywa ją w 20 różnych filmach.
W 2013 roku międzynarodowe jury konkursu "Spojrzenia 2013" uznało Łukasza Jastrubczaka za najciekawszego polskiego artystę młodego pokolenia ostatnich dwóch lat. Zwycięzca otrzymał od Fundacji Deutsche Bank nagrodę o równowartości 15 tysięcy euro za
"ryzyko eksperymentowania, za nieinstrumentalne, samodzielne podejście do aktualnych technologii, swobodę w podejściu do obowiązujących dyskursów, efemeryczność, wrażliwość, umiejętność pracy z przesunięciami percepcji oraz zjawiskami marginalnymi".
fragment filmu wideo Buchbuch, reż. Łukasz Jastrubczak, Krzysztof Kaczmarek; więcej na ninateka.pl
Autor: Karol Sienkiewicz, czerwiec 2010; aktualizacja: Agnieszka Sural, październik 2013
Wystawy indywidualne:
-
-
-
2009
- „2013”, CSW Kronika, Bytom;
- "White Video", ŻAK|BRANICKA , Berlin, Niemcy;
-
- "Wszystkie prace z kołem", Galeria ZPAF i Ska, Kraków;
- "Tropiki", Galeria Pies, Poznań;
- "Distant Drum", Art in General, New York, USA;
-
2011
- "Mirage", Galeria Sabot, Cluj-Napoca, Rumunia;
-
2012
- "Martwa Natura", Bank Peakao Project Room, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (z Krzysztofem Kaczmarkiem);
- "Miraż", Bunkier Sztuki, Kraków;
- "Lucciola", Galeria Pies, Poznań;
-
2013
- "Duch", Galeria Dawid Radziszewski, Warszawa.
Wystawy zbiorowe:
-
-
-
2009
- "Zniknij nad Wisłą" - Warszawa;
- "Ostatni dzień lata - Galeria Pies, Poznań;
- "Sport dla niewysportowanych" - Galeria ZPAF i S-ka, Kraków;
- "Alfabet polski_1" -
BWA Galeria Miejska w Tarnowie;
- "Umpolen" - Muzeum Quartier, Wiedeń;
-
"Alternatif Turistik" - Galeria Kronika, Bytom;
-
-
- "Body in the Library", BWA Design, Wrocław (z Krzysztofem Kaczmarkiem);
-
- "Nie Śpimy", BWA Zielona Góra;
-
2011
- "Tarnów. 1000 lat nowoczesności", Galeria Miejska w Tarnowie;
- "Nie Na Miejscu", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- "Polska Sztuka Współczesna z Kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie", Ministerstwo Kultury, Warszawa (z Krzysztofem Kaczmarkiem);
-
2012
- "Urwany Film", BWA Awangarda, Wrocław;
- "New Performance Festival", Turku, Finlandia;
- "Rękawiczki Jeffa Koons’a", CSW Kronika, Bytom;
- "Czas na obuwie sportowe", Kuenstlerhaus, Dortmund, Niemcy;
-
2013
- "Impossibility vs. Self-Censorship", Matadero Madrid, Hiszpania;
- "Powrót do Domu", Klasztor Sióstr Koletek, Kraków;
- "Sześciolinia", Muzeum Chopina, Warszawa;
- "Mleczne Zęby", BWA Katowice.