Przegląd został podzielony na cztery części. Dwie pierwsze przypominają klasyczne osiągnięcia polskiej animacji, dzieła najbardziej uznanych przedstawicieli nurtu, jak i twórczość artystów, których filmy stanowiły "otoczkę" głównej tendencji. Na dwa kolejne bloki składają się najciekawsze dokonania młodej polskiej animacji, której twórcy kontynuują, często w sposób polemiczny, dzieło mistrzów starszego pokolenia.
Pomimo sporów wokół prawomocności terminu "Polska Szkoła Animacji" używa się go na określenie fenomenu artystycznego, jaki narodził się w drugiej połowie lat 50. Ruch ten był silnie powiązany ze słynną Polską Szkołą Plakatu. Ponadto wpisał się także w zjawisko narodzin "szkół narodowych" w animacji, szczególnie intensywne w centralnej części Europy na przełomie lat 50. i 60. XX wieku.
Inicjatorami i liderami ruchu byli - współpracujący w owym czasie ze sobą - Jan Lenica i Walerian Borowczyk. Ich wspólne filmy - "Był sobie raz" (1957), "Nagrodzone uczucia" (1957), "Dom" (1958), "Sztandar Młodych" (1958) - przyczyniły się do zainicjowania przełomu w polskim filmie animowanym. Wówczas ta forma sztuki zaczęła być traktowana, tak jak i w innych krajach, jako przekaz adresowany do widza dorosłego, podejmujący najbardziej złożone tematy i problemy, na wysokim poziomie komunikacji artystycznej.
Mimo wyjazdu obu twórców na Zachód, w Polsce ten nurt animacji rozwijał się dzięki działalności Witolda Giersza, Mirosława Kijowicza, Daniela Szczechury, Kazimierza Urbańskiego, a także młodszych twórców: Stefana Schabenbecka, Ryszarda Czekały, Juliana Antonisza, Jerzego Kuci, Zbigniewa Rybczyńskiego, Jerzego Kaliny, Piotra Dumały. Tworzyli oni wielopokoleniową, złożoną formację artystyczną, nazywaną za granicą szkołą polską. Jej ceniony na całym świecie dorobek oddziałuje na kolejne pokolenia twórców filmowych kształcących się i debiutujących w Polsce. Także za granicą wymienia się ją jako jedno z najciekawszych zjawisk w animacji światowej ostatniego półwiecza.
Program filmowy:
Blok I
"Kineformy", real. Andrzej Pawłowski (1957, 6'45'')
"Zmiana warty", real. Włodzimierz Haupe, Halina Bielińska (1958, 7'30'')
"Dom", real. Walerian Borowczyk, Jan Lenica (1958, 11')
"Szkoła", real. Walerian Borowczyk (1958, 6'30'')
"Labirynt", real. Jan Lenica (1961, 14'15'')
"Igraszki", real. Kazimierz Urbański (1962, 7')
"Czerwone i czarne", real. Witold Giersz (1963, 6'30'')
"Słodkie rytmy", real. Kazimierz Urbański (1965, 6'30'')
"Wszystko jest liczbą", real. Stefan Schabenbeck (1966, 7'30'')
"Koń", real. Witold Giersz (1967, 6')
"Worek", real. Tadeusz Wilkosz (1967, 8')
"Hobby", real. Daniel Szczechura (1968, 7')
Blok II
"Podróż", real. Daniel Szczechura (1970, 6'30'')
"Syn", real. Ryszard Czekała (1970, 9'45'')
"Apel", real. Ryszard Czekała (1970,7'15”)
"Test I", real. Józef Robakowski (1971, 5'15'')
"Bankiet", real. Zofia Oraczewska (1976, 8'15'')
"Portret", real. Stanisław Lenartowicz (1977, 7'45'')
"Droga", real. Mirosław Kijowicz (1971, 4'30'')
"Pierwszy film", real. Józef Piwkowski (1981, 9'30'')
"Refleksy", real. Jerzy Kucia (1979, 6')
"Tango", real. Zbigniew Rybczyński (1980, 8')
"Solo na ugorze", real. Jerzy Kalina (1981, 7')
"Łagodna", real. Piotr Dumała (1985, 11')
Blok III
"Franz Kafka", real. Piotr Dumała (1991, 16')
"Drgająca struna - Chordofon z IV suity Es-dur", real. Rafał Bartkowicz (1995, 5'30'')
"Maski", real. Piotr Karwas (1998, 5')
"Romans dżentelmena", real. Tomasz Kozak (2000, 10')
"Strojenie instrumentów", real. Jerzy Kucia (2000, 15'15'')
"Śmierć na 5", real. Mariusz Wilczyński (2002, 3'40'')
"Katedra", real. Tomasz Bagiński (2002, 6'30'')
"Po jabłkach", real. Marta Pajek (2004, 5'30'')
"Niestety", real. Mariusz Wilczyński, (2004, 13')
"Sztuka spadania", real. Tomasz Bagiński (2004, 6')
"Zoopraxiscope", real. Hieronim Neumann (2005, 11'45'')
"Ichthys", real. Marek Skrobecki (2005, 15')
Blok IV
"Śniadanie", real. Izabela Plucińska (2006, 2'20'')
"Wiek kamienia", real. Marta Skrocka (2007, 8')
"Dokumanimo", real. Małgorzata Bosek (2007, 10')
"Sekwens", real. Robert Sowa (2007, 8')
"Refreny", real. Wioletta Sowa (2007, 13'15'')
"Wywijas", real. Andrzej Jobczyk (2008, 5'30)
"Laska", real. Michał Socha (2008, 5')
"Ukryte", real. Piotr Szczepanowicz (2009, 7')
"Kto by pomyślał?", real. Ewa Borysewicz, (2009, 10'41'')
"Esterhazy", real. Izabela Plucińska (2009, 25')
"Rytuał", real. Zbigniew Czapla (2010, 5'30'')
Miejsce: Passage Kinos, Berlin.
Organizator: Stowarzyszenie Rotunda.