Studio Eksperymentalne Polskiego Radia (SEPR) rozpoczęło działalność dziewięć lat po studiu Pierre’a Schaeffera w Paryżu, sześć lat po Studio für elektronische Musik w Kolonii i dwa lata po Studio di Fonologia Musicale w Mediolanie. Było zatem czwartym w kolejności profesjonalnym centrum twórczości elektronicznej w Europie. Jego powstanie rozpoczęło na erę muzyki elektroakustycznej w Polsce. SEPR działało przy radiu publicznym. Prowadzone przez muzykologa Józefa Patkowskiego stało się jednym z najbardziej innowacyjnych przedsięwzięć swojego czasu.
Podczas konferencji przybliżona zostanie działalność Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, ze szczególnym uwzględnieniem wolności twórczej w czasach socjalizmu i cenzury. Przeanalizowane zostaną kontakty międzynarodowe placówki, realizowane m.in. poprzez zamówienia kompozytorskie u stypendystów Fundacji Fulbrighta czy współpracę z takimi twórcami, jak Amerykanin Michael Ranta i włoska grupa Nuove Proposte Sonore. Projekt wyposażenia studia autorstwa Oskara Hansena i Instrument perkusyjny Krzysztofa Wodiczki posłużą jako jedne z przykładów relacji między polem sztuki i SEPR. Podjęty zostanie także temat relacji realizatora i kompozytora, zarówno w ramach dyskusji z drugim pokoleniem realizatorów SEPR, jak i na przykładzie trzech wersji Symfonii Bogusława Schaeffera. W programie konferencji znajdzie się ponadto wykład poświęcony wczesnemu odbiorowi muzyki elektroakustycznej na przykładzie twórczości Krzysztofa Pendereckiego oraz wystąpienie o związkach produkcji dźwiękowej SEPR i muzyki popularnej.
Podczas wykładów, prezentacji oraz paneli dyskusyjnych poznamy odpowiedzi na pytania:
- Dlaczego w Wielkiej Brytanii nigdy nie powstało narodowe studio w rodzaju SEPR?
- Na czym polega zbiorowy aspekt tworzenia muzyki elektroakustycznej?
- Dlaczego galerie sztuki wspierały muzykę eksperymentalną częściej niż instytucje muzyczne?
- Jak produkcja muzyki eksperymentalnej sprzyjała rozwojowi nowoczesnych muzeów?
- Jak twórczynie i twórcy oscylowali między wolnością i cenzurą?
- W jaki sposób SEPR pełniło funkcję ośrodka muzycznej awangardy?
W konferencji wezmą udział:
Antoni Beksiak / Bolesław Błaszczyk / Dariusz Brzostek /Cindy Bylander / David Crowley / David Grubbs / Ewa Guziołek-Tubelewicz / Lukáš Jiřička / Aleksandra Kędziorek / Sanne Krogh Groth / Michał Libera / Michał Mendyk / Flo Menezes /Antoni Michnik / Lars M¸rch Finborud / Frances Morgan /Daniel Muzyczuk / Ola Nordal / Barbara Okoń-Makowska /Agnieszka Pindera / Holly Rogers / Tadeusz Sudnik / Krzysztof Szlifirski / Jan Topolski / Joanna Walewska / Laura Zattra /Marek Zwyrzykowski
Zaplanowano wydarzenia towarzyszące konferencji – wykład ilustrowany do prezentacji filmów z muzyką Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia wygłosi Jan Topolski, a Thomas Lehn, Wolfram i Tadeusz Sudnik wykonają trzy utwory w trakcie koncertu.
Program:
Thomas Lehn studiował w Niemczech reżyserię dźwięku, fortepian oraz fortepian jazzowy. Od 1982 roku prowadził działalność koncertową z repertuarem od klasycyzmu po współczesność. Rozwijał też zainteresowania live electronics, z którym jest kojarzony od wczesnych lat 90. Pracuje głównie na syntezatorach analogowych z końca lat 60. XX wieku.
Wolfram, czyli Dominik Kowalczyk, jest socjologiem, informatykiem, webmasterem i muzykiem. Dawniej członek tria Neurobot, od 2000 roku nagrywa solo, występuje także w składach ad hoc. Nagrał trzy płyty z Neurobotem oraz sześć solowych, ostatnia to "Thinking Dust" (2005), która zebrała w Polsce entuzjastyczne recenzje.
Tadeusz Sudnik to polski inżynier, reżyser dźwięku, performer, kompozytor, założyciel Studio of Impossible Sounds. Pracował w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, nagrywał muzykę filmową, elektroniczną, teatralną i etniczną. Współpracował z grupą Tomasza Stańki Freelectronic. Członek grupy Kawalerowie błotni – wraz z Jerzym Kornowiczem, Mieczysławem Litwińskim, Ryszardem Lateckim, Krzysztofem Knittlem i Tadeuszem Wieleckim – łączącej tradycyjną muzykę free-jazz z komponowaniem w nietypowym otoczeniu: w lasach i na polach.
Dokładny program konferencji dostępny jest na stronie internetowej.
Konferencja jest częścią międzynarodowego programu kulturalnego towarzyszącego setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – POLSKA 100.
Organizację konferencji sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.
Źródło: materiały prasowe, oprac. MK, 6.10.2017