Urodził się 1 marca 1972 roku w Żarach. W 1997 ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W 1996 uczestniczył w 2. Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn w Holandii, organizowanych przez Fundację Gaudeamus. W 1997 brał udział w warsztatach muzyki eksperymentalnej i komputerowej na uniwersytecie w Gandawie. W 2003 uzyskał stopień doktora, zaś w 2012 stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w zakresie kompozycji.
Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni i Ernst von Siemens Musikstiftung oraz Deutschlandfunk. Jest wielokrotnym laureatem Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda: w 1995 otrzymał II nagrodę za Kwartet smyczkowy nr 2 (1995) oraz nagrodę specjalną za Kwartet smyczkowy nr 1 (1994), zaś w 1997 – II nagrodę za "Music for..." na dwie perkusje i dwa akordeony (1997). Ponadto zdobył w 1997 III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku za Symfonię nr 1 na wielką orkiestrę symfoniczną (1997) oraz w 2000 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Pan Accordion za "Music in Lent" na akordeon i kwartet smyczkowy (2000).
Marcin Bortnowski od 1999 jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Pracuje jako adiunkt na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od listopada 2008 pełni funkcję prezesa Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.
Ważniejsze kompozycje
- "Epitafium pamięci Andrzeja Krzanowskiego" na akordeon solo (1991)
- "Fantazja" na dwa akordeony i dwie perkusje (1992)
- "Muzyka na wiosnę" na orkiestrę smyczkową (1993)
- "Litania" (wersja A) na mezzosopran, wiolonczelę i fortepian (1993)
- "Acco II" na akordeon (1994)
- "Kwartet smyczkowy nr 1" (1994)
- "Ex Animo" na orkiestrę (1994)
- "Muzyka na lato" na perkusję i akordeon (1994)
- "Muzyka nienazwana" na orkiestrę symfoniczną (1994)
- "Agnus Dei" na mezzosopran, chór i orkiestrę (1995)
- "Litania" (wersja B) na mezzosopran, klawesyn i akordeon (1995)
- "Kwartet smyczkowy nr 2" (1995)
- 'Pieśni do słów Guillaume'a Apollinaire'a" na alt, klawesyn i akordeon (1996)
- "Clair de lune" na zespół kameralny (1996)
- "Koncert na akordeon i orkiestrę kameralną" (1996)
- "Music in Autumn" na orkiestrę kameralną (1996)
- "Music for..." na dwie perkusje i dwa akordeony (1997)
- "Music in Winter" na orkiestrę kameralną (1997)
- "Symfonia nr 1" na wielką orkiestrę symfoniczną (1997)
- "Suita snów" na akordeon solo (1998)
- "Music in Spring" na kwintet fortepianowy (1998)
- "Symfonia nr 2" na wielką orkiestrę symfoniczną (1999)
- "Music in Lent" na akordeon i kwartet smyczkowy (2000)
- "White Angels" na 13 instrumentów smyczkowych (2001)
- "Między snami" na skrzypce i taśmę (2002)
- "Kawałki światła" na akordeon, klawesyn i komputer (2003)
- "Już czas" na orkiestrę kameralną (2003)
- "Brzmienia czasu" na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2004)
- "Pod mgłą brunatną zimowego świtu" na klawesyn i komputer (2005)
- "Muzyka wielkanocna" na zespół kameralny (2005-2006)
- "… zapatrzony w serce światła, w ciszę" na orkiestrę (2006)
- "fiftyfifty" na klawesyn (2007)
- "Interrogavi terram" na głosy i wiolonczelę (2008)
- "Cztery kwartety" na cztery komputery (2009)
- "I już nocy nie będzie" na akordeon i orkiestrę kameralną (2010)
- "Etiudy" na disklavier i komputer (2010)
- "I morza już nie ma" na klawesyn i orkiestrę kameralną (2011-2012)
- "Miserere" [wersja I] na chór kameralny i zespół perkusyjny (2012-2013)
- "Miserere" [wersja II] na głosy i instrumenty (2014)
- "ku dźwiękom nocy" na kwartet smyczkowy i akordeon (2014-2015)
- "Oczekiwanie" na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (2016)
- III Kwartet smyczkowy (2017).
Strona internetowa kompozytora: www.bortnowski.pl
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, maj 2003, aktualizacja: czerwiec 2016, AG.