Założycielami byli obsługujący sampler Mariusz "Denat" Denst, wokalista, gitarzysta i autor tekstów Hubert "Spięty" Dobaczewski, perkusista Michał "Dimon" Jastrzębski, gitarzysta Michał Warzycki i klawiszowiec Filip "Wieża" Różański. Pierwowzorem była grupa Koli, zresztą zawiązanie się Lao Che nastąpiło podczas nagrywania jedynej płyty tego zespołu - "Szemrany", na której znalazł się nawet utwór o tytule "Lao Che". Koli nie zdobyło popularności, choć prezentowało popularny wówczas hip-hop. Jednak Dobaczewski, Jastrzębski i Denst mieli za sobą przeszłość heavymetalową. Dobaczewski występował wcześniej z zespołem Aberration, Jastrzębski - z Darkside i Stonehenge, a Denst z Hazael, z którym nagrał w 1994 roku płytę "Thor". Dlatego "Szemrany" nie został dobrze przyjęty przez środowisko hiphopowe, które uznało Koli za zespół "obcy" i nie należący do środowiska.
Lao Che nie było ani kontynuacją dawnych heavymetalowych fascynacji Dobaczewskiego, Jastrzębskiego i Densta, ani hiphopowych, wyrażonych na "Szemranym". Stworzyło swój własny styl, w którym spotkały się rock, folk, a nawet piosenka aktorska i elementy słuchowiska. Pierwsze trzy płyty przybrały formułę concept albumów, czyli płyt podporządkowanych jednemu tematowi. Pierwszym efektem poszukiwań okazał się album "Gusła" (tytuł pochodzi od obrzędów wywoływania duchów) opisujący polskie średniowiecze. Już na "Gusłach" słychać było oryginalność Lao Che, choćby dzięki wykorzystaniu w tekstach neologizmów z języka wschodnich Słowian. Płyta przeszła niemal bez echa. W nagraniach wziął udział nowy członek zespołu, basista Rafał "Żubr" Borycki, a po sesji Warzyckiego zastąpił Jakub "Krojc" Pokorski. Rok później skład zespołu został poszerzony o perkusjonistę Macieja "Trockiego" Dzierżanowskiego.
O wiele lepiej poradziła sobie jej następczyni "Powstanie Warszawskie". Zgodnie z tytułem, tematem wiodącym okazał się wielki zryw warszawiaków z 1944 roku. Lao Che przekazało historię w sposób ambitny, ale jednocześnie daleki od banału, nowoczesny i niestereotypowy, umiejętnie przenosząc ducha tamtych czasów do swoich nagrań. Pomogło im w tym nie tylko wykorzystanie mikrofonów z epoki, ale również wsamplowane fragmenty przemówień (np. gen. Władysława Sikorskiego) czy wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Zbigniewa Jasińskiego. Nagrania wzbogaciły cytaty z piosenek rockowych, m.in. Siekiery, Izraela czy KSU. Płyta okazała się przełomową w historii Lao Che - wprowadziła zespół do czołówki polskiego rocka. Jej wyjątkowość zauważyli zarówno dziennikarze ("Gazeta Wyborcza" uznała ją za najważniejsze wydarzenie w polskiej muzyce 2005 roku, a "Przekrój" umieścił w piątce najlepszych płyt tego roku), jak i słuchacze (album roku w radiowej Trójce i nagroda widzów Przystanku Woodstock 2005 - "Złoty Bączek").
"Powstanie Warszawskie" zdobyło nominację do Fryderyków w kategorii "muzyka alternatywna". Zostało też docenione przez dyrektorów Muzeum Powstania Warszawskiego, dzięki czumu Lao Che wystąpiło tam w 2006 roku dwukrotnie: najpierw podczas Nocy Muzeów, a potem w czasie uroczystości związanych z 61. rocznicą wybuchu Powstania. Drugi z koncertów ukazał się potem na DVD "Koncert. Powstanie Warszawskie". Natomiast w 2010 Rada Miasta Warszawa wręczyła muzykom nagrodę dla wybitnych warszawiaków działających na rzecz rozwoju stolicy. Przez kolejne dwa lata zespół objechał najważniejsze polskie festiwale, oprócz świetnych koncertów na Przystanku Woodstock wystąpił też na Off Festival w Mysłowicach, wrocławskich festiwalach Przegląd Piosenki Aktorskiej i Last Minute Summer, a w kwietniu 2007 roku pojechała w tournée z Armią. 27 lipca 2013 roku w Parku Wolności muzycy z zespołu Lao Che przypomnieli utwory z płyty "Powstanie Warszawskie". Występ dopełniał mapping na fasadzie budynku Muzeum Powstania Warszawskiego. Koncert został zarejestrowany i wydany w formie DVD.
Wysoką pozycję i świetną formę artystyczną potwierdził kolejny album "Gospel", wydany w początkach 2008 roku. Podporządkowany został opowieściom o relacjach między człowiekiem a Bogiem. Teksty były pełne ciekawych skojarzeń słownych, a największym powodzeniem cieszyła się piosenka "Hydropiekłowstąpienie", która trafiła na szczyt Listy Przebojów Trójki. Na "Gospel" zabrakło charakterystycznych dla wcześniejszych płyt elementów słuchowiska, ale muzyka została wzbogacona o elementy jazzu, samby, a nawet muzyki żydowskiej. To najpopularniejsza płyta Lao Che - odniosła sukces zarówno komercyjny (dzięki sprzedaży przekraczającej trzydzieści tysięcy egzemplarzy otrzymała status platynowej płyty), jak i artystyczny (nagrody: Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego, radiowej Trójki im. Mateusza Święcickiego, grupa roku w serwisie internetowym infomuzyka.pl). Wysoką pozycję w polskim rocku potwierdził udział w największych festiwalach: Przystanek Woodstock, Heineken Open'er w Gdyni, Off, Jarocin, Eko Union Of Rock w Węgorzewie, Muzyka Z Oblężonego Miasta w Lubinie. Występ z Przystanku został zarejestrowany i wydany na DVD.
Pierwszym wydawnictwem w historii Lao Che bez idei przewodniej okazała się płyta "Prąd stały / prąd zmienny". To ukłon w stronę brzmień lat 80. Największym powodzeniem cieszyły się piosenki "Czas" i "Życie jest jak tramwaj". Do drugiej z nich powstał teledysk nagrodzony w 2010 roku na Yach Film Festival za najlepszą animację. "Prąd stały / prąd zmienny" nie cieszył się jednak aż tak wielkim powodzeniem, jak dwie wcześniejsze płyty. Po jej wydaniu grupa pojechała w trasę, a latem objechała festiwale występując ponownie m.in. w Jarocinie, na Off, Heineken Open'er i na Przystanku Woodstock. W marcu 2011 zespół pojechał na koncerty na Wyspy Brytyjskie, a w lecie (już bez Krojca) uczestniczyła w trasie Męskie Granie m.in. z Voo Voo, Lechem Janerką i Leszkiem Możdżerem.
Muzycy Lao Che są czynni artystycznie również poza macierzystym zespołem. Spięty w 2009 roku wydał solową płytę "Antyszanty". Brał też udział w koncertach Pidżamy Porno i Strachów Na Lachy (podczas festiwalu Muzyka Z Oblężonego Miasta w Lubinie w programie "Zakazane piosenki" zaśpiewał "Fabrykę" Dezertera). Skomponował też piosenki do sztuki teatralnej "Być jak Kazimierz Deyna", wystawianej w gdańskim Teatrze Wybrzeże. Krojc nagrał w 2010 solową płytę "Kid '78", a rok później w duecie Skadja album "Jest M". Denat jeszcze przed Lao Che wydawał płyty jako Kanabiplanto i Himillsbach, a Różański występował w latach 2007-2009 z grupą Frutti di Mare, która nagrała płytę "Frutti di Mare".
Po płycie "Prąd stały / prąd zmienny" zespół zainspirowany klasycznymi albumami z muzyką filmową postanowił przygotować płytę, która dzięki swojej różnorodności i koncepcji stanowiłaby autorski "Soundtrack". Producentem odpowiedzialnym za brzmienie nowego materiału jest Eddie Stevens, brytyjski muzyk i producent związany z takimi artystami jak Moloko, Zero 7 czy Roisin Murphy. W trakcie prac nad płytą w otoczeniu zespołu pojawił się filmowy zespół producencki, który po wysłuchaniu wersji demo albumu zaproponował chęć realizacji filmu, którego scenariusz opierałby się na muzyce i tekstach Lao Che. Do sfinalizowania tego projektu ostatecznie nie doszło, zaś muzycy wrócili do swojego pierwotnego pomysłu na album. Owocem ich pracy okazał się niezwykle różnorodny album, na którym mieszają się rock, funk, elektronika i hip hop, dopełniane przez liryczne kompozycje oraz improwizacje.
27 października 2013 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej odbył się koncert Lao Che, zarejestrowany i następnie wydany na dziesiątej płycie z serii "Koncerty w Trójce". Na albumie, będącym zarazem pierwszym CD koncertowy zespołu, można usłyszeć kompozycje wcześniej niepublikowane, a także utwory w zupełnie nowych aranżacjach.
W 2015 roku ukazała się kolejna płyta Lao Che zatytułowana "Dzieciom". Produkcją płyty zajął się Piotr Emade Waglewski, zaś w nagraniach gościnnie udział wzięli Adam Milwiw-Baron i Karol Gola z grupy Pink Freud oraz Miłosz Pękala (min. Mitch & Mitch, Kwadrofonik). "Dzieciom" zdobyło Fryderyka 2016 w kategorii Album roku rock. Osiągnięcie to powtórzyła ostatnia płyta Lao Che, "Wiedza o społeczeństwie" (Album roku rock 2019). Na tej płycie zespół sięga do brzmień mogących kojarzyć się z muzyką rozrywkową lat osiemdziesiątych, jednak podanych w charakterystyczny dla twórczości zespołu przetworzony sposób, nawiązujący do wielu gatunków muzycznych. Za produkcję płyty ponownie odpowiada Piotr Emade Waglewski wraz z Filipem Wieżą Różańskim.
W listopadzie 2019 roku zespół ogłosił za pośrednictwem mediów społecznościowych, że zawiesza swoją działalność oraz że w pierwszej połowie 2020 roku odbędzie się pożegnalna trasa koncertowa "No to Che!".
Dyskografia:
- "Gusła" (CD), 2002, SP Records;
- "Powstanie Warszawskie" (CD), 2005, Ars Mundi;
- "Koncert. Powstanie Warszawskie" (DVD), 2006, Muzeum Powstania Warszawskiego;
- "Przystanek Woodstock" (DVD), 2008, Złoty Melon;
- "Gospel" (CD), 2008, Antena Krzyku; (LP), 2009, Rockers Publishing;
- "Prąd stały/prąd zmienny" (CD), 2010, Antena Krzyku.
- "Prąd stały/prąd zmienny" (CD), 2010, Antena Krzyku;
- "Soundtrack" (LP), 2012, Mystic Production;
- "Lao Che Live – Koncerty w Trójce" (CD), 2013, Polskie Radio;
- "Spektakl muzyczny. Powstanie Warszawskie" (DVD), 2014, Muzeum Powstania Warszawskiego;
- "Dzieciom" (LP), 2015, Mystic Production;
- "Wiedza o społeczeństwie" (LP), 2018, Mystic Production;
- "Live POL'AND'ROCK Festival 2018" (CD), 2018, Mystic Production.
Strony internetowe zespołu:
https://laoche.art.pl
https://www.facebook.com/laochepl/
Autor: Leszek Gnoiński, sierpień 2011; aktualizacja: MG, grudzień 2019.