Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala (Hob-Beats Duo) oraz Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik (Lutosławski Piano Duo) tworzą jedyny taki kwartet w Polsce i jeden z niewielu na świecie. Kariera zespołu zaczęła się w 2006 roku od spektakularnego zwycięstwa podczas 9. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja", na którym muzycy otrzymali Grand Prix, Nagrodę Publiczności i Nagrodę Prezydenta Warszawy, a krytyka muzyczna uznała zespół za odkrywczy i wytyczający nowe tory w muzyce folkowej.
Kwadrofonik to zespół, w którym artyści prowadzą niezwykły dialog muzyczny, niemal niezauważalnie zamieniając funkcje instrumentów – fortepiany stają się instrumentami perkusyjnymi, a grupy instrumentów perkusyjnych przejmują funkcje instrumentów melodycznych. Żywiołowość, a zarazem precyzja to główne przymioty dźwiękowego widowiska tworzonego przez grupę. Muzycy w czasie pracy nad własnymi utworami często podążają drogą improwizacji, eksperymentów i poszukiwań dźwiękowych, mających na celu maksymalne wykorzystanie możliwości dwóch fortepianów i perkusji.
Od Bartóka do Blecharza (przez folklor)
W 2008 roku ukazała się debiutancka płyta zespołu, "Folklove", wydana przez Polskie Radio, za którą rok później muzycy otrzymali Folkowy Fonogram Roku - nagrodę krytyków za najlepszą płytę z muzyką folk.
Muzycy wykonują muzykę XX i XXI wieku m.in. ''Sonatę na dwa fortepiany i perkusję'' Beli Bartóka, ''Makrokosmos III'' Georga Crumba, utwory komponowane specjalnie dla zespołu (między innymi ''Różnia'' Wojciecha Ziemowita Zycha z 2010 roku, ''DFRGMNTD'' Wojciecha Blecharza z roku 2013, ''Wstęga Moebiusa'' Macieja Jabłońskiego z 2013 roku) transkrypcje utworów symfonicznych na przykład Święto Wiosny Igora Strawińskiego a także kompozycje, które są efektem pracy całego kwartetu.
Zespół współpracuje także z wiolonczelistą Andrzejem Bauerem i kompozytorem Cezarym Duchnowskim. Wspólnie wykonują Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego w wersji na wiolonczelę, dwa fortepiany preparowane, perkusję i elektronikę. Współpracują także z wokalistką jazzową Dorotą Miśkiewicz, z którą dokonali nowych aranżacji dziecięcych piosenek Lutosławskiego, napisanych do słów Juliana Tuwima.
"Wyzwaniem było przeznaczenie tej muzyki, bo to przecież utwory dla najmłodszych" - mówił o płycie pianista Kwadrofonika, Bartłomiej Wąsik w rozmowie z portalem T-Mobile Music - "Zastanawialiśmy się więc, jak do nich podejść - traktować poważnie, czy jednak myśleć o tym, że nie są przeznaczone dla dorosłych? Nie chcieliśmy, żeby brzmiały infantylnie, bo dzieci natychmiast wyczuwają fałsz, są bardzo wymagającymi słuchaczami. Dlatego nie było żadnej taryfy ulgowej."
Nagrody i nagrania
W 2007 roku Kwadrofonik został laureatem prestiżowej Nagrody Specjalnej 3. Konkursu Europejskiej Unii Radiowej (EBU) "Svetozar Stracina" w Bratysławie. Nagroda za nowoczesność, innowacyjność i wierność tradycji przyznana została po raz pierwszy w historii tego konkursu. W tym samym roku kompozycje zespołu były prezentowane w programie Late Junction Radia BBC3.
W 2010 po raz pierwszy zaprezentowali projekt ''Byłem tu. Fryderyk'' który jest muzycznym kolażem inspirowanym utworami Chopina, muzyką tradycyjną i współczesnymi technikami wykonawczymi. Na festiwalu Warszawska Jesień w tym samym roku wykonali monumentalny utwór " Różnia" Wojciecha Ziemowita Zycha napisany specjalnie dla zespołu. Była to najbardziej oczekiwana premiera tej edycji festiwalu.
Muzycy koncertowali w wielu miastach Polski, Europy, na Bliskim i Dalekim Wschodzie i w obu Amerykach. W samym tylko w sezonie 2010/2011 koncertowali w takich salach jak: Filharmonia Narodowa, Studio im. W. Lutosławskiego, Carnegie Hall, Chicago Symphony Center, Filharmonia Berlińska, Izumi Hall (Osaka), Sala Centralnego Konserwatorium w Pekinie. Koncertowali wielokrotnie na zaproszenie Polskich Ambasad i Instytutów.
Od 2013 roku współpracują z wokalistką jazzową Dorotą Miśkiewicz, z którą stworzyli nowe wersje piosenek Witolda Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima. Nową oprawę instrumentalną otrzymały m.in. takie piosenki jak: "Pan Tralaliński", "Spóźniony słowik", "Kotek", "Rzeczka", "Ptasie plotki".
W 2014 muzycy z Kwadrofonik zostali laureatami Paszportów Polityki.
W 2015 roku nagrali wraz z Adamem Strugiem "Requiem Ludowe" - na nowo skomponowaną muzykę żałobna, zanurzoną głęboko w tradycji pieśni mazowieckich i tekstach pochodzących ze Śpiewnika Pelplińskiego z 1871 roku.
Teksty bardzo emocjonalne, mówiące o żegnaniu się ze światem, o strachu i pogodzeniu. Równie emocjonalne jest ich opracowanie muzyczne. Nie brak tu dźwięków niekonwencjonalnych: uderzeń w klawiaturę komputera, chlupnięć wody, dźwięków z natury, wreszcie sygnału nieodbieranego telefonu (na zakończenie). Są też autentyczne nagrania ludowych lamentów, spiętrzone w wizji czyśćca; piekło obrazują upiorne, zwielokrotnione dźwięki dud i kołatek, a w finałowej wizji wieczności na tle wznoszących się akordów fortepianu, naprzemiennie z owym sygnałem telefonu odzywa się trombita, przypominając o Sądzie Ostatecznym. (z recenzji "Requiem Ludowego" Doroty Szwarcman, Polityka, 27.04.2015)
We wrześniu 2015 roku w Studiach Polskiego Radia organizują festiwal Kwadrofonik, na który zaproszone zostały zespoły specjalizujące się w wykonawstwie współczesnej muzyki kameralnej.
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, marzec 2011, aktualizacje: AG, styczeń 2014, FL marzec 2014, TK, listopad 2014; kk, lipiec 2015