Content anchor

Polsko-brazylijska wystawa designu

Gdzie: 
Kiedy: 
1lis'16
27lis'16
Przeczytaj w innym języku
Agnieszka Bar, Plisowanki (2015), fot. Sylvain Deleu

Agnieszka Bar, Plisowanki (2015), fot. Sylvain Deleu

W 2016 roku Instytut Adama Mickiewicza, działający pod marką Culture.pl, organizuje  prezentację polskiej kultury w Brazylii.  Teatr, sztuka, film, taniec – nie zabraknie także polskiego designu. Wystawa "Design Dialogue: Poland – Brazil" zestawi plakat historyczny z współczesnym oraz pokaże ikony designu polskiego i brazylijskiego. 

 Punktem wyjścia do zbudowania programu było odwołanie się do wspólnego polsko-brazylijskiego dziedzictwa zrodzonego dzięki związkom wybitnych przedstawicieli obu kultur – wśród Polaków, którzy pozostawili trwały ślad w brazylijskiej kulturze należy wymienić tworzących w Brazylii, Zbigniewa Ziembińskiego, Yankę Rudzką, Lucjana Korngolda, Jorge Zalszupina, ale także Jerzego Grotowskiego, Tadeusza Kantora, czy Krzysztofa Kieślowskiego. Historia pokazuje, że zetknięcie odległych sobie światów może dać efekty niezwykłe, do dziś pełne świeżości i mocy oczarowywania odbiorcy.

Zespół kuratorski składający się z polskich kuratorek Magdy Kochanowskiej i Ewy Solarz oraz brazylijskiego kuratora Gabriela Patrocinio, stworzył koncepcję wystawy, która zetknie ze sobą artystów z Polski i Brazylii. Ponadto wystawa "Design Dialogue: Poland – Brazil" zestawi projektowanie graficzne i wzornictwo, klasykę ze współczesnością, polskich i brazylijskich projektantów i projektantów graficznych.

W części wystawy dedykowanej grafice użytkowej zobaczymy dzieła z Polskiej Szkoły Plakatu, jak i prace współczesnych projektantów graficznych. Plakaty zapożyczone z Muzeum Plakatu w Wilanowie to stare plakaty promujące Polskę na arenie międzynarodowej. Do udziału w wystawie zostali zaproszeni z kolei współcześni projektanci graficzni z Polski i Brazylii, którzy specjalnie na tę wystawę zaprojektują plakaty promujące obydwa kraje i nawiązujące do ich historycznych poprzedników. Po stronie polskiej będą to: Robert Czajka, Małgorzata Gurowska, Marta Ignerska, Dawid Ryski i Tymek Jezierski, zaś po stronie brazylijskiej: Bruno Porto, Fabio Lopez, Rico Lins, Grande Circular oraz Estudio Mola.

Na wystawie zobaczymy także współczesne produkty użytkowe, z którymi najbardziej kojarzony jest polski oraz brazylijski design. Produkty te prezentowane będą w pięciu kategoriach, wokół których zbudowana będzie narracja wystawy, tworząc dialog pomiędzy projektantami polskimi i brazylijskimi. Będą to, odpowiednio po stronie polskiej i brazylijskiej, następujące studia oraz projektanci: Vzór / Furf Design (meble), Agnieszka Bar / Jader Almeida (szkło), Alicja Patanowska / Holaria (porcelana), Kosmos Project / Sergio Matos (folk), Zieta Prozessdesign / Domingos Tótora (innowacja). Wystawie towarzyszyć będą prezentacje multimedialne, tworzące szerszy kontekst oraz pokazujące produkty innych twórców z danej kategorii.

Roman Modzelewski "RM58", producent: Vzór , fot. Vzór
Roman Modzelewski "RM58", producent: Vzór , fot. Vzór

"Przypadkowe spotkania, takie jak to, które było początkiem zorganizowania niniejszej wystawy, pozwalają projektantom z dwóch tak odległych krajów, jak Polska i Brazylia, odkryć obszary wspólnych doświadczeń, dążeń, inicjatyw" – tłumaczy Gabriel Patrocinio, brazylijski kurator wystawy. "Różne historie, czy konteksty obu państw nie zabraniają tym grupom wspólnie spojrzeć w metaforyczne 'lustro' i dostrzec podobieństwa po drugiej stronie. Projektowanie graficzne oraz pięć grup obiektów tworzą w tym wypadku niejako oś, wokół której toczy się polsko-brazylijski dialog o designie."

Agnieszka Bar, "Melt Bottle", 2008, szkło borosilikonowe ręcznie formowane, fot. dzięki uprzejmości artystki
Agnieszka Bar, "Melt Bottle", 2008, szkło borosilikonowe ręcznie formowane, fot. dzięki uprzejmości artystki

Wystawa będzie miała w 2016 roku dwie odsłony w dwóch najważniejszych muzeach w Brazylii: w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rio de Janeiro (Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, MAM, 4 czerwca– 3 lipca 2016) oraz w Muzeum Narodowym w Brasilii (Museu Nacional do Conjunto Cultural da República, 1 –27 listopada 2016).

"Design Dialogue: Poland – Brazil"

  • Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, MAM
4 czerwca -  3 lipca 2016
 
  • Museu Nacional do Conjunto Cultural da República
1 – 27 listopada 2016
 
 

Organizatorzy: Culture.pl (www.culture.pl), The Spirit of Poland (www.spiritofpoland.pl)

Kuratorzy wystawy: Magda Kochanowska, Ewa Solarz, Gabriel Patrocinio

Partnerzy strategiczni:: Muzeum Plakatu w Wilanowie,  Museu de Arte Moderna, Museu Nacional, Casa Sanguszko

Partnerzy: Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Brasilii, Konsulat Rzeczypospolitej Polskiej w Kurytybie, Instituto Tomie Ohtake, ESDI, IED, CCD, UnB, wall being, Design Supplier

Więcej informacji:
 
Źródło: materiały prasowe, oprac. M.Ś, marzec 2016

Więcej o polskiej kulturze w Brazylii przeczytasz TUTAJ

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Budynek Liberty Corner na ul. Mysiej 2, na miejscu rozebranego budynku cenzury - Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk, fot. Wojciech Kryński/FORUM

"Prawo o cenzurze nie jest prawem, tylko środkiem policyjnym. I jest to zły środek policyjny, bo nie osiąga tego, co zamierzono, a osiąga to, czego nie zamierzono" [Karol Marks, 1842]. Wiek później nasze władze, z marksistowskim podglebiem, miały urząd, który równie "nieprawomyślnego" stwierdzenia nie dopuściłby do druku. Czytaj dalej about: Cenzura a kultura

Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990", okładka

Album "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990" to efekt karkołomnej próby syntezy dwunastu lat pracy pierwszej damy polskiej fotografii dokumentalnej w jednym woluminie. Wojciech Nowicki, który podjął się tego zadania z ponad 20 tys. negatywów wybrał dwieście kadrów, ułożył je w określonym porządku i opatrzył wstępem. Czytaj dalej about: Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990"

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że obowiązująca w PRL cenzura była zaprzeczeniem przyrodzonej każdemu obywatelowi swobody wypowiedzi. W pierwszej linii walki z tą instytucją byli, oczywiście, ludzie kultury. Literaci, filmowcy, artyści teatru, plastycy podejmowali z nią swoistą grę. Czytaj dalej about: Gra twórców z cenzurą

"Wodiczko. Socjoestetyka" okładka, wyd. Krytyka Polityczna

"Wodiczko. Socjoestetyka" czyli wywiad - rzeka przeprowadzona przez Adama Ostolskiego jest dla Wodiczki okazją do opowiedzenia cudzych historii. Artysta używa tego medium, by "wświetlić" w nie historie emigrantów, ofiar wojen, wykluczonych, kobiet, wreszcie własne losy. Czytaj dalej about: Krzysztof Wodiczko, Adam Ostolski, "Wodiczko. Socjoestetyka"