Content anchor

Tadeusz Kantor

Tadeusz Kantor, Niedzica, 1960, fot. Tadeusz Rolke / Agencja Gazeta
Tadeusz Kantor, Nidzica, 1960, fot. Tadeusz Rolke / Agencja Gazeta

Reżyser, twórca happeningów, malarz, scenograf, pisarz, teoretyk sztuki, aktor we własnych przedstawieniach, wykładowca krakowskiej ASP. Urodzony w 1915 roku w Wielopolu Skrzyńskim w Tarnowskiem, zmarł w 1990 roku w Krakowie.

Na świecie był bardziej znany jako wybitna, oryginalna osobowość teatru XX wieku, jako twórca własnej grupy teatralnej i spektakli naznaczonych piętnem poetyki kształtowanej pod wpływem doświadczania konsekwencji skomplikowanego prywatno-publicznego, galicyjskiego rodowodu. W kraju odegrał wiele różnorodnych ról, głównie w środowisku krakowskim, z którym był emocjonalnie i artystycznie związany, nieomal zrośnięty.

Właśnie w Krakowie należał do najważniejszych postaci życia artystycznego. Odegrał tam wybitną, scalającą rolę. Tuż po II wojnie światowej współtworzył Grupę Młodych Plastyków (1945), a następnie, w okresie "odwilży", przyczynił się do reaktywowania przedwojennej Grupy Krakowskiej (1957). Z jego inicjatywy powstała również Galeria Krzysztofory, jedna z pierwszych powojennych galerii prezentujących sztukę aktualną. Był też żywo zaangażowany w organizację I Wystawy Sztuki Nowoczesnej (Kraków 1948). Dominującą, opiniotwórczą funkcję pełnił aż do momentu śmierci, która nastąpiła tuż przed premierą ostatniego spektaklu, zatytułowanego, jak się miało okazać, tyleż przewrotnie, co symbolicznie - "Dziś są moje urodziny".

Kalendarium życia i twórczości Tadeusza Kantora

Kalendarium w pełnej szerokości ekranu możesz oberzeć TUTAJ

Teatr Tadeusza Kantora

Fotografia z cricotage`u "Gdzie są niegdysiejsze śniegi", Sekwencja 10. "Wejście Wielkich Aktorów", Biskupi: Lesław Janicki, Wacław Janicki, Rabin: Zbigniew Gostomski; fot. Caroline Rose, Riverside Studio, Lon
Fotografia z cricotage`u "Gdzie są niegdysiejsze śniegi", Sekwencja 10. "Wejście Wielkich Aktorów", Biskupi: Lesław Janicki, Wacław Janicki, Rabin: Zbigniew Gostomski; fot. Caroline Rose, Riverside Studio, Londyn 17-27 XII 1982, zdjęcie z kolekcji Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka

Kantor studiował w krakowskiej ASP (1934-39), gdzie jego nauczycielem był m.in. Karol Frycz, malarz i scenograf. Sam, z przerwami, pracował później jako pedagog w tejże uczelni (1948-49, 1967-69). Przez całe niemal życie próbował łączyć różne rodzaje aktywności: był animatorem życia artystycznego, teoretykiem sztuki i praktykiem, w tym malarzem (m.in. pasjonatem i promotorem taszyzmu) i jednym z pierwszych w Polsce twórców happeningu, przede wszystkim zaś był człowiekiem teatru: autorem, reżyserem, scenografem, aktorem.

Już podczas okupacji stworzył w Krakowie podziemny teatr eksperymentalny, który odegrał rolę scalającą środowisko ludzi sztuki. Jego kontynuację stanowił powstały w roku 1956 teatr Cricot 2, nawiązujący do tradycji przedwojennego awangardowego teatru plastyków Cricot, założonego przez Józefa Jaremę, malarza, członka grupy Komitet Paryski, pozostałego po wojnie na emigracji. Realizacje teatralne pozostają największymi osiągnięciami Kantora. Wysoko ocenia się wspomniane wczesne próby inspirowane tekstami Stanisława Wyspiańskiego, a zwłaszcza Stanisława Ignacego Witkiewicza (m.in. "Wariat i zakonnica", 1963; "Nadobnisie i koczkodany", 1972), które w znaczny sposób przyczyniły się do popularyzacji tej trudnej dramaturgii.

Światowe uznanie zyskały jednak przede wszystkim późniejsze realizacje Kantora, tworzone częściowo pod wpływem prozy Brunona Schulza, a zarazem - co stanowiło o ich niezwykłym klimacie - odwołujące się do biografii autora, sięgające do prywatnego archiwum pamięci ("Teatr śmierci: Umarła klasa", 1975; "Gdzie są niegdysiejsze śniegi?", 1979; "Wielopole, Wielopole", 1980; "Niech sczezną artyści", 1985; "Nigdy tu już nie powrócę", 1988; "Dziś są moje urodziny", 1991). Bez względu jednak na to, czy Kantor korzystał z gotowego utworu literackiego, czy też sam opracowywał scenopis, przygotowywał integralne spektakle autorskie, za które brał całkowitą odpowiedzialność.

W wielu uczestniczył bezpośrednio, w pewnym sensie jako "mistrz ceremonii", czujnym okiem śledzący przebieg akcji, interweniujący, kiedy trzeba. Te właśnie realizacje, nierzadko noszące znamiona autorskiej wizji wypełnionej odniesieniami do skomplikowanej, wielokulturowej polskiej historii oraz ikonografii, przyniosły autorowi rozgłos i uczyniły zeń patrona teatru łączącego plastyczne widzenie formy z potrzebą głęboko osobistego, emocjonalnego przekazu. Wiele z nich weszło do historii światowej dramaturgii.

W Krakowie i Florencji powstały Ośrodki Teatru Cricot 2. Ten ostatni zajmuje się także dokumentacją innych form działalności Kantora i badaniem recepcji jego sztuki.

Kantor i sztuki wizualne

Tadeusz Kantor, rzeźba "Krzesło", odsłonięta 8 września 2011, Wrocław, fot. Leszek Kotarba/ East News
Tadeusz Kantor, rzeźba "Krzesło", odsłonięta 8 września 2011, Wrocław, fot. Leszek Kotarba/ East News

W przeciwieństwie do twórczości teatralnej, dorobek artysty w innych dziedzinach, w tym dorobek malarski, jest rozmaicie oceniany. Jego wizja sztuki wynikała przede wszystkim z potrzeby poszukiwania takich sposobów artystycznej wypowiedzi, które mogłyby sprostać wyzwaniom współczesności. Już w roku 1945 dał jej wyraz w napisanym razem z Mieczysławem Porębskim manifeście "spotęgowanego realizmu". Namawiał do ryzyka w imię swobody twórczej, podkreślał wagę eksperymentu, akcentował konieczność utrzymywania przez artystów niezależności od ideologiczno-politycznych nacisków (w okresie realizmu socjalistycznego wycofał się z publicznego życia kulturalnego). Sam starał się realizować te postulaty we właściwy sobie sposób: chłonął wszelkie nowinki, umiejętnie asymilował to, co okazywało się przydatne jemu samemu, przetwarzał, modyfikował.

Jako malarz przez długi czas pełnił funkcję medium, przetwarzającego artystyczne impulsy napływające do Polski z zachodniej Europy (w 1947 odwiedził Paryż), toteż jego własna twórczość w tej dziedzinie nie jest całkiem samodzielna. Tuż po wojnie krótko malował figuratywne obrazy, wypełnione groteskowo uproszczonymi postaciami; ich posępny nastrój podkreślała ciemna tonacja barwna i chropowata faktura ("Kompozycja", 1944-1945). Później przyszedł czas dynamicznych kompozycji metaforycznych o oszczędnej, chłodnej kolorystyce, nieco przypominających powstające równolegle prace Marii Jaremy i Jonasza Sterna ("Ponad-ruchy", 1948).

W drugiej połowie lat 50. powstawały głównie wspomniane gwałtownie malowane płótna taszystowskie. Obrazy te na swój sposób urzekały stroną wizualną: wibracjami plam, linii, barw; zarazem jednak robiły wrażenie, jakby autor podchodził do materii malarskiej w sposób "użytkowy" ("Oahu", 1957), choć pisał on, że są "wydzieliną" jego wnętrza. Oryginalność dostrzegła w nich krytyka zagraniczna, w tym najbardziej jeszcze wówczas opiniotwórcza krytyka francuska (w końcu lat 50. Kantor kilkakrotnie - z sukcesami - pokazywał swoje malarstwo m.in. w Paryżu).

Nieco później artysta tworzył liczne asamblaże i ambalaże - kompozycje półprzestrzenne, w których aplikowane na płótnie używane, nierzadko zniszczone przedmioty (koperty, torby, parasole) przeistaczały obraz w relief ("Mr. V Prado - Infantka", 1965; "Emballage", 1967). W tych samych obrazach na nowo pojawiła się figura - zniekształcona, pokazywana w skrócie, "skryta" pod parasolem w dynamicznym i symbolicznym geście samoobrony ("Ambalaż - przedmioty, postacie", 1967). Tym samym parasol, ów darzony przez Kantora szczególną estymą przedmiot zdegradowany ("objaw realności niższej rangi"), nie mogący już w rzeczywistości pełnić swojej pierwotnej funkcji, nieoczekiwanie odzyskiwał ją w świecie sztuki.

Liczne cykle malarskie Kantora z lat 70. i 80. wykazują silny związek z jego prowadzoną równolegle działalnością teatralną, np. w czasie pracy nad spektaklem "Umarła klasa", którego premiera odbyła się w 1975, powstała seria kompozycji pod tym samym tytułem. W okresie późniejszym artysta poświęcił się głównie teatrowi, zaś do malarstwa powrócił w ostatnich latach życia. Tworzył wówczas kompozycje z wyeksponowaną, samotną postacią ludzką, ukazywaną - niczym w sztuce nowej figuracji - w jednym "scenicznym" geście; prace te, utrzymane w chłodnym kolorycie, odwołują się do osobistych przeżyć autora (cykl "Dalej już nic", 1987-88).

"Koncert morski" to najsłynniejsza chyba fotografia Kossakowskiego. Powstała 23 sierpnia 1967 roku... Czytaj więcej »

 

Kantor aranżował też szereg działań parateatralnych, które antycypowały wiele zjawisk mających wpływ na polifoniczne oblicze sztuki lat 60. i 70. Należą do nich environments ("anty-wystawa" zatytułowana "Wystawa Popularna" w krakowskiej Galerii Krzysztofory, 1963) i liczne happeningi ("Linia podziału", Galeria Krzysztofory, 1966; "Panoramiczny happening morski", Plener Koszaliński w Osiekach, 1967; "List", warszawska Galeria Foksal, 1968; "Lekcja anatomii wg Rembrandta", norymberska Kunsthalle, 1968, Galeria Foksal 1969). Nie ominęła go fascynacja konceptualizmem (zob. "Wielkie krzesło" zaprojektowane w ramach Sympozjum Wrocław'70).

Spośród bogatej literatury poświęconej artyście należy odnotować m.in. pracę Wiesława Borowskiego "Tadeusz Kantor" (1982), książkę Mieczysława Porębskiego "Deska" (1997), tom studiów różnych autorów zatytułowany "W cieniu krzesła" (1997) oraz dokumentację współpracy malarza z warszawską Galerią Foksal (1999).

Cricot 2

Fotografia z cricotage`u "Gdzie są niegdysiejsze śniegi", Klub Studencki "Stodoła", Warszawa, 2-4 maja1984. Sekwencja 8. "Niewczesne wesele". Tadeusz Kantor, Panna Młoda: Teresa Wełmińska, Pan Młody: Andrzej Wełmiński; fot. Jerzy Borowski; zdjęcie z kolekcji Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Fotografia z cricotage`u "Gdzie są niegdysiejsze śniegi", Klub Studencki "Stodoła", Warszawa, 2-4 maja 1984. Sekwencja 8. "Niewczesne wesele". Tadeusz Kantor, Panna Młoda: Teresa Wełmińska, Pan Młody: Andrzej Wełmiński; fot. Jerzy Borowski; zdjęcie z kolekcji Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka

Kantor czerpał inspiracje z konstruktywizmu i dadaizmu, malarstwa informel i surrealizmu. Pierwsze przedstawienia Kantora - "Orfeusz" Jeana Cocteau, "Balladyna" Juliusza Słowackiego, "Powrót Odysa" Stanisława Wyspiańskiego powstawały w teatrzyku podziemnym i pokazywane były w prywatnych mieszkaniach.

Po wojnie Kantor pracował początkowo jako scenograf, głównie dla Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Dekoracje (przeważnie abstrakcję) tworzył nieprzerwanie do końca lat sześćdziesiątych. Wyjazd do Paryża w 1947 roku dał mu impuls do skrystalizowania indywidualnej koncepcji malarstwa. W 1957 roku założył Grupę Krakowską i wziął udział w Wielkiej Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Jako malarz zamilkł w chwili, gdy władze zaczęły wprowadzać socrealizm w sztuce. Jego prace malarskie z okresu 1949-1955 zostały wystawione dopiero w roku 1955.

Rok 1955 był dla Kantora ważny z jeszcze jednego powodu - w tym właśnie roku grupa plastyków, krytyków i teoretyków sztuki pod jego kierownictwem założyła teatr Cricot 2. Teatr, w którym Kantor mógł rozwijać i sprawdzać w praktyce swe idee artystyczne. Pierwszą premierą Cricot 2 była "Mątwa" wg Witkiewicza (1956), w której twórca wykorzystał zderzenie wysublimowanego tekstu i przedmiotów zastanych, prymitywnego otoczenia kawiarnianej widowni. W "Mątwie" pojawiły się również elementy charakterystyczne dla teatralnego stylu Kantora - techniki budowy scen rodem z niemego filmu oraz aktorzy poruszający się i grający niczym kukły.

W drugim przedstawieniu Cricot 2 - Cyrku wg dramatu malarza i członka zespołu Kazimierza Mikulskiego odnaleźć można było kolejny rozpoznawalny element ówczesnych widowisk Kantora - ambalaż, w tym wypadku czarne plastikowe worki, którymi szczelnie opakowywał aktorów. Ambalaż miał pozbawiać aktorów i przedmioty właściwego im kształtu, czynić z nich niezróżnicowaną materię. Kolejnym krokiem od ambalażu było przejście do "teatru informel"(1960-62) - teatru automatycznego, poddającego się przypadkowi, ruchowi materii. Aktorzy w przedstawieniu "teatru informel" - "W małym dworku" wg Witkiewicza (1961) - byli traktowani na równi z przedmiotami, zostali całkowicie pozbawieni indywidualności.

Jednak i "teatr informel" nie spełniał wymagań Kantora - był nie dość wewnętrznie zintegrowany, zbyt wiele z jego części składowych można było poddać redukcji. Ideę "teatru informel" zastąpiła więc koncepcja "teatru zerowego"(1962-1964), pozbawionego akcji dziania się. Jego najpełniejszą realizacją był spektakl "Wariat i zakonnica" także wg Witkiewicza, wystawiony przez Kantora w 1963 roku.

Ewolucja praktyki i estetyki akcji scenicznych doprowadziła Kantora do granicy teatru pojmowanego tradycyjnie. W roku 1965 powstają pierwsze polskie happeningi - "Cricotage" i "Linia podziału". Happening, jak pisał sam Kantor, był konsekwentną kontynuacją jego dotychczasowych działań teatralnych i malarskich:

"Dotychczas usiłowałem scenę przezwyciężyć, obecnie zrezygnowałem w ogóle ze sceny, to znaczy miejsca pozostającego w pewnym stosunku do widzów, w poszukiwaniu nowego miejsca miałem do dyspozycji teoretycznie całą rzeczywistość życiową." (cyt. za: Jan Kłossowicz, "Tadeusz Kantor")

Rozczarowanie happeningiem przywiodło Kantora na powrót do teatru. W 1972 roku powstają "Nadobnisie i koczkodany" wg Witkiewicza, w których elementy happeningu zostały wchłonięte przez widowisko. Trzy lata później spektaklem "Umarła klasa" rozwinął Kantor kolejny nurt w swym teatrze opatrzony przez autora mianem "teatru śmierci". Właśnie do tego nurtu przypisywane są najwybitniejsze i najbardziej znane spektakle artysty: "Wielopole, Wielopole" (1980), "Niech szczezną artyści" (1985), "Nigdy już tu nie powrócę" (1988) oraz wystawione pośmiertnie "Dziś są moje urodziny" (1991), których motywem głównym jest śmierć, przemijanie i pamięć oraz utrwalona w niej historia. W widowiskach "teatru śmierci" uwypukla się obecna w całej twórczości Kantora koncepcja "Realności Najniższej Rangi",

"która każe mi zawsze sprawy umieszczać i wyrażać w materii jak najniżej, jak najniższej, biednej, pozbawionej godności, prestiżu, bezbronnej, często nawet nikczemnej." (Tadeusz Kantor za: Jan Kłossowicz, "Tadeusz Kantor")
"Powiedzieć o Kantorze, iż należy on do grona najwybitniejszych artystów polskich drugiej połowy dwudziestego wieku, to powiedzieć niewiele. Dla sztuki polskiej jest on tym, kim dla sztuki niemieckiej jest Joseph Beuys, a dla amerykańskiej Andy Warhol. Twórca zupełnie osobnej wizji teatru, aktywny uczestnik neoawangardowych rewolucji, oryginalny teoretyk, innowator głęboko osadzony w tradycji, malarz antymalarski, happener-heretyk, ironiczny konceptualista - to tylko niektóre z jego licznych wizerunków. Poza tym wszystkim, był Kantor niestrudzonym animatorem artystycznego życia w powojennej Polsce, można by rzec - jedną z jego głównych sił napędowych. O jego wielkości nie tyle decyduje jego twórczość, ile on sam pojęty jako całość, jako swego rodzaju Gesamtkunstwerk, na który składa się jego sztuka, jego teoria i jego życie." (Jarosław Suchan, kurator wystawy "Tadeusz Kantor. Niemożliwe")

Ważniejsze wyróżnienia

Tadeusz Kantor, reżyser spektaklu "Umarła klasa", Kraków, 1988, fot. Włodzimierz Wasyluk
Tadeusz Kantor, reżyser spektaklu "Umarła klasa", Kraków, 1988, fot. Włodzimierz Wasyluk
  • 1976 - nagroda honorowa za przedstawienie Umarłej klasy na 17. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu
  • 1976 - nagroda im. Boya za Umarłą klasę
  • 1977 - nagroda krytyki im. Norwida za Umarłą klasę
  • 1978 - nagroda za najlepszy spektakl Umarłą klasę, Caracas
  • 1978 - nagroda im. Rembrandta przyznawana przez międzynarodowe jury Fundacji im. Goethego w Bazylei za rzeczywisty wkład w kształtowanie obrazu sztuki naszej epoki
  • 1980 - nagroda OBIE (USA) - nagroda krytyków nowojorskich, przyznawana za najlepszy spektakl grany na Broadwayu, a także off- i off- off-Broadway - za rok 1979 za wystawienie Umarłej klasy
  • 1981 - nagroda Ministra Kultury i Sztuki I stopnia w dziedzinie teatru za twórczość scenograficzną
  • 1982 - dyplom Ministra Spraw Zagranicznych za upowszechnianie kultury polskiej za granicą
  • 1985 - Legia Honorowa, Francja
  • 1986 - nagroda "Targa Europea" nagroda przyznawana wybitnym przedstawicielom kultury i nauki w Europie, Włochy
  • 1986 - nagroda krytyków nowojorskich za najlepszy spektakl na Brodwayu (reżyseria i gra aktorów)
  • 1989 - Komandor Orderu Sztuki i Literatury, Francja
  • 1990 - Wielki Krzyż Zasługi Republiki Federalnej Niemiec za znaczący wpływ wywarty na współczesną sztukę w Europie i za zasługi w ożywieniu obrazu kulturalnego RFN.

Autor: Małgorzata Kitowska-Łysiak, Instytut Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Katedra Teorii Sztuki i Historii Doktryn Artystycznych, 2002.

Culture.pl
Culture.pl
2016/02/11
Facebook Twitter Reddit Share

Tadeusz Kantor

Dzieła

Okładka książki Krystyny Czerni "Tadeusz Kantor. Spacer po linie"

- Wszyscy jesteśmy Kantorem napromieniowani. Od Kantora nie ma ucieczki - mówi Krystyna Czerni, autorka wydanej przez Cricotekę dwujęzycznej książki "Tadeusz Kantor. Spacer po linie".Czytaj więcej »

Z nigdy niepublikowanych materiałów komponuje Miklaszewski książkę o Kantorze i jego sztuce - kolaż wspomnień, idei, fotografii, cytatów, refleksji i humoru.Czytaj więcej »

Tadeusz Kantor podczas przedstawienia "Niech szczezna artyści" Teatru Cricot 2
, Warszawa, 1986, fot. Wojciech Kryński / Forum

Od połowy 1989 roku Kantor przygotowywał spektakl, w którym nie zdążył wziąć udziału. Premierowe pokazy francusko-niemiecko-włoskiej koprodukcji odbyły się w Tuluzie i w Paryżu w styczniu 1991 roku.Czytaj więcej »

Ostatni spektakl, który został przez Kantora ukończony i był pokazywany z jego udziałem.Czytaj więcej »

Rozpoczyna serię spektakli Kantora, w których niezwykle silne jest myślenie o własnych dokonaniach, przetwarzanie dawnych motywów.Czytaj więcej »

Zdjęcie gobelinu Goshki Macugi, przedstawiającego akcję odtworzoną według happeningu Tadeusza Kantora z 1967 roku, Warszawa, 2011, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej / www.artmuseum.pl

W styczniu 1967 roku Tadeusz Kantor zorganizował w Warszawie akcję happeningową, której bohaterem stał się jeden z często przez niego wykorzystywanych przedmiotów-fetyszy, a mianowicie list.Czytaj więcej »

Tadeusz Kantor

Multimedia

Z kamerami Culture.pl odwiedziliśmy plenery podlaskiego Tykocina, który w filmie gra galicyjskie Wielopole Skrzyńskie. Czytaj więcej »

25 lipca 2015 w Royal Scottish Academy of Art and Architecture (RSA) otwarta zostanie wystawa poświęcona Tadeuszowi Kantorowi - "KURKA WODNA: Kantor, Demarco i Festiwal w Edynburgu". Czytaj więcej »

Zapraszamy do obejrzenia fragmentu spektaklu, który odniósł wielki sukces na Festiwalu w Edynburgu w 1972 roku. Dziennikarz John Barber nazwał go wówczas "najmniej opisywanym , ale najbardziej komentowanym wydarzeniem tego festiwalu". Czytaj więcej »

Tadeusz Kantor

Artykuły

Tadeusz Kantor podczas przedstawienia "Umarła Klasa"
, Kraków maj 1983, fot. Wojciech Kryński / Forum

Kantor nie pisał ról dla aktorów. On ustalał role przez dobór aktorów. Spotkani ludzie byli dla niego materią sztuki - esej Katarzyny Woźniak. Czytaj więcej »

Performans "Przebudzenie" – Wrocław, Rynek; fot.: Marcin Oliva Soto

Europejska Stolica Kultury Wrocław zaprasza w czerwcu 2016 m.in. na koncert Davida Gilmoura, otwarcie wystawy w Pawilonie Czterech Kopuł i widowisko operowe na Stadionie Miejskim. Czytaj więcej »

Prof. Ryszard W. Kluszczyński, fot. dzięki uprzejmości autora

O sztuce technologicznej z badaczem, kuratorem i krytykiem, światowej sławy specjalistą od sztuki nowych mediów, wideo i cyberkultury rozmawia Agnieszka Sural. Czytaj więcej »

Muzeum Jerke w Recklinghausen, źródło: www.recklinghaeuser-zeitung.de

W Recklinghausen, w sercu Zagłębia Ruhry, powstało pierwsze poza Polską muzeum poświęcone polskiej sztuce awangardowej. Założycielem jest niemiecki kolekcjoner – dr Werner Jerke. Czytaj więcej »

Interwencje w przestrzeni wystawy "Maszyna Tadeusz Kantor" w wykonaniu aktorów Grupo Antropofágica, pod opieką Ludmiły Ryby i Michała Kobiałki, Sesc Consolação, São Paulo, fot. Alexandre Nunis

Chcemy pokazać, że w zderzeniu kultury polskiej i brazylijskiej powstawały wartościowe dzieła sztuki, literatury i architektury. Z koordynatorką programu promocji polskiej kultury w Brazylii rozmawia Agnieszka Sural. Czytaj więcej »

Tadeusz Kantor, reżyser spektaklu "Umarła klasa", Kraków, 1988, fot. Włodzimierz Wasyluk

Jeden z najsłynniejszych spektakli Tadeusza Kantora, "Umarłą klasę" w ujęciu filmowym Andrzeja Wajdy po cyfrowej rekonstrukcji, będzie można oglądać na DVD. Premiera płyty odbędzie się 6 kwietnia 2016 r. w NInA, w 101. rocznicę urodzin Kantora. Czytaj więcej »

Tadeusz Kantor

Wydarzenia