Vzór wyrósł na kanwie pracy dyplomowej Jakuba Sobiepanka, obronionej na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni Tomka Rygalika. Projekt zakładał rewitalizację wybranych projektów polskiego wzornictwa przemysłowego powstałych w XX wieku. Nie chodziło jednak bynajmniej o bierne odtworzenie dawnych szlagierów. Sam Rygalik tak wypowiada się o pomyśle Sobiepanka:
“Jest to kompleksowy projekt tworzenia jedynej w swoim rodzaju marki oraz rozważne planowanie i rozwój jej kolekcji, wizerunku oraz konsekwentna praca nad spójnością jej oferty na wszystkich polach prezentacji.”
(http://comingout2012.asp.waw.pl/)
Realizacja idei Sobiepanka wymagała swego rodzaju przeprojektowania oryginałów, dostosowania ich do możliwości i potrzeb nowych materiałów, a także rozmów dotyczących uzyskania praw autorskich. Potencjał pracy młodego projektanta dostrzegł Michał Włoch, który zdecydował się na wsparcie projektu od strony biznesowej i doktor Krystyna Łuczak-Surówka, która dopełniła zespół, wnosząc swoją wiedzę z zakresu historii designu. Vzór to projekt młody, powstał w czerwcu 2012 roku, debiutując wprowadzeniem na rynek fotela RM 58.
Działalność Vzoru ma w sobie coś z kuratorstwa, trafny wybór mebli, które wejść mają w skład kolekcji jest kluczowym czynnikiem ich praktyki. Selekcję opierają tak na jakości projektu, jak i na jego technicznych parametrach, które umożliwiłyby ponowne wprowadzenie go do produkcji. Drużyna podkreśla jednak, że osią kolekcji mają być sylwetki wybieranych twórców, oryginalność i ponadczasowość ich projektów, które czynią z nich swoiste “ikony” designu.
Jako pierwszego do odkrycia na nowo Vzór wybrał Romana Modzelewskiego, projektanta-eksperymentatora, którego nowatorski fotel RM58 do tej pory znany był raczej bywalcom Victoria and Albert Museum, niż szerokiej publiczności. Mimo że organiczna forma fotela zyskała uznanie samego Le Corbusiera, mimo że mebel zagrał w kilku filmach z epoki, prototyp nigdy nie doczekał się wdrożenia do produkcji seryjnej.
Vzór zastapił użyty przez Modzelewskiego laminat poliestrowo- szklany, wykorzystując technologię rotoformowania z polietylenu. Zachowując oryginalną gamę kolorystyczną czerwieni, czerni, bieli, zieleni i żółci, Vzór pokusił się o ingerencję w wykończenie, obok połyskliwej wersji fotela proponując nową, matową, nadającą się także do użytku na zewnątrz.
Vzór bierze na warsztat kolejne projekty Modzelewskiego, z zamiarem stworzenia całościowego obrazu jego dorobku. Drużyna zamierza dać nowe życie modelom RM56 i 57, pokazując rozpiętość rozwiązań projektowych stosowanych przez artystę. W RM57, jedynej przygodzie Modzelewskiego z meblem tapicerowanym, dość surowy szkielet fotela, oparty na ostrych kątach kontrastuje z ciepłą fakturą materiału. W przypadku RM56, kontrast między siedziskiem a nogami rozegrany został z mniejszym natężeniem. Tutaj Modzelewski, wykorzystującym giętkość sklejki, uzyskał spójność między obłym siedziskiem a delikatnym, zaokrąglonym rysunkiem nóg. RM56, podobnie jak RM58 oferowany będzie w dwóch wersjach, jednej wiernej oryginalnemu projektowi i drugiej oddanej w nowym materiale: zamiast sklejki Vzór proponuje winidurę.
Vzór rozważa wplecenie w swoją opowieść o wzornictwie Europy Środkowo-Wschodniej projektów współczesnych projektantów, rozbudowując tym samym linię narracyjną ich unikatowej kolekcji, prowokując dialog starego z nowym, stawiając pytania o ponadczasowość dobrego designu. Łącząc w sobie aspekty kuratorskie, edukacyjne i kreatywne Vzór pozostaje intrygującą hybrydą na rynku współczesnego polskiego wzornictwa przemysłowego.
Autorka: Agata Morka, lipiec 2014
Wybrane wystawy i nagrody:
- 2014 Nasz, Wanted Design, Nowy Jork
- 2014 Polish Job, Mediolan
- 2013 tytuł Must Have, Łodzki Festiwal Designu dla fotela RM58
- 2013 World Interiors News Annual Awards dla Vzór w kategorii meble, Londyn