Polski kwartet zagra 24 maja na pekińskim Beijing Modern Music Festival oraz 29 maja na China – ASEAN Music Festival w Nanningu. W repertuarze koncertów znalazły się utwory młodych chińskich kompozytorów (Dai Bo, Bai Chao, Qiu Yulan) skomponowane specjalnie dla zespołu oraz dzieła wybitnych polskich twórców: Tadeusza Wieleckiego, Wojciecha Ziemowita Zycha, Leszka Kułakowskiego, a także utwór ukraińskiego kompozytora Zoltana Almashi.
Pomiędzy koncertami, w dniach 26-27 maja muzycy odwiedzą Konserwatorium Muzyczne w Szanghaju, gdzie spotkają się ze studentami wydziału kompozycji. Podczas dwudniowych warsztatów będą ćwiczyli utwory skomponowane dla nich przez studentów, a na zakończenie zagrają kameralny koncert. Dla chińskich studentów będzie to niepowtarzalna okazja współpracy z renomowanym europejskim zespołem i sprawdzenia w praktyce swoich umiejętności kompozytorskich.
Zespół Kwartludium, założony w 2002 roku, współtworzą: Dagna Sadkowska (skrzypce; podczas chińskiej trasy koncertowej zespołu zastąpi ją Karolina Piątkowska-Nowicka), Michał Górczyński (klarnet, karnet basowy), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne) oraz Piotr Nowicki (fortepian). Od początku swojej działalności zespół skupia się na wykonywaniu muzyki najnowszej, stworzonej specjalnie na ten unikalny skład instrumentalny. Istotne miejsce w działalności zespołu zajmuje również współczesna muzyka improwizowana. Kwartludium posiada w swoim repertuarze kompozycje graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej, takich jak Karlheinz Stockhausen, Carl Bergstroem-Nielsen, Cornelius Cardew, Roman Haubenstock-Ramati, Christian Wolff czy Dubravko Detoni.
Zespół, dla którego obecna trasa koncertowa będzie pierwszą okazją do zaprezentowania się w Chinach, dotychczas występował w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Belgii, Holandii, Niemczech, Danii, Finlandii, Słowacji, Ukrainie, Rosji, Turcji, Australii i Korei Południowej. Muzycy koncertowali między innymi na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi, Unsound w Krakowie i w Nowym Jorku, Ensemble Europa w Kolonii i wielu innych festiwalach w Polsce i za granicą.
Kwartludium posiada w swoim dorobku trzy płyty zrealizowane przez wydawnictwo fonograficzne DUX oraz nagraną we współpracy z Michałem Jacaszkiem płytę "Catalogue des arbres" wydaną przez brytyjską wytwórnię Touch. W 2015 roku nakładem wytwórni Requiem Records ukazała się płyta "Hammond Project" nagrana wspólnie z organistą i kompozytorem Dariuszem Przybylskim.
Beijing Modern Music Festival i China – ASEAN Music Festival w Nanningu to obok Shanghai New Music Week najważniejsze festiwale muzyki współczesnej w Chinach. Oba wydarzenia regularnie goszczą polskich artystów: na Beijing Modern występowały między innymi takie zespoły i soliści jak Orkiestra Muzyki Nowej i Lasoń Ensemble (2011), Apollon Musagète Quartett (2014), NeoQuartet (2015), Adam Kośmieja (2017), natomiast w Nanningu dwukrotnie koncertował NeoQuartet (2015 i 2018).
Program koncertów:
Beijing Modern Music Festival, 24 maja 2019
- Dai Bo "Ślady stóp na piaskach czasu" (2019)
- Tadeusz Wielecki "Obraz wielokrotny" (2016)
- Wojciech Ziemowit Zych "Stale obecna tęsknota" (2005)
- Zoltan Almashi "Echo uderzenia w suchy świerk pospolity w Rycerce Górnej" (2015)
- Leszek Kułakowski "Ostinatopermutacje" (2009)
- Bai Chao "Góra, obłok, dal"(2019)
China – ASEAN Music Festival, 29 maja 2019
- Qiu Yulan "Luocheng w deszczu" na fortepian solo
- Tadeusz Wielecki "Obraz wielokrotny" (2016)
- Wojciech Ziemowit Zych "Stale obecna tęsknota" (2005)
- Zoltan Almashi "Echo uderzenia w suchy świerk pospolity w Rycerce Górnej" (2015)
- Leszek Kułakowski "Ostinatopermutacje" (2009)
Trasa koncertowa w Chinach zespołu Kwartludium jest współfinansowana przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu "Kultura polska na świecie", Instytut Polski – Wydział Kultury Ambasady RP w Pekinie oraz Miasto Gdańsk w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska Fundusz Mobilności.
Źródła: materiały własne, materiały promocyjne artystów, oprac. AW, 14.05.2019