Kompozytor, multiinstrumentalista, aranżer, jeden z najbardziej oryginalnych przedstawicieli polskiej muzyki elektronicznej i elektroakustycznej. Urodził się w 1972 w Mrągowie, mieszka i tworzy w Gdańsku. Nagrywa i wydaje płyty jako Jacaszek.
Ma na swoim koncie cztery autorskie albumy, ilustracje muzyczne do poezji i prozy, muzykę teatralną i filmową oraz słuchowiska. Współpracuje z muzykami, choreografami, artystami tworzącymi nowe media i performerami, a także z malarzami, poetami, pisarzami. Jest jednym z kuratorów Festiwalu C3 – Club Contemporary Classical oraz członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
W latach 1997-2003 pracował w toruńskiej Studenckiej Rozgłośni Sfera. Eksperymentując z elektronicznie generowanymi dźwiękami, stworzył wiele audycji, w których przede wszystkim ilustrował recytacje zaprzyjaźnionych poetów. Okazjonalnie występował także na żywo, głównie przy okazji wieczorów poetyckich i spotkań autorskich. Okres ten dokumentują wydane własnym sumptem płyty CDR "Wiersze zmieszane" i "Rocznik dźwiękowy".
W 2002 roku rozpoczął współpracę z poetką i wokalistką Miłką Malzahn, nagrywając wydaną w 2004 płytę "Mapa". Również w tym roku nakładem znanej niezależnej wytwórni Gusstaff Records ukazał się solowy debiut Jacaszka "Lo-Fi Stories". Płyta łączyła elektronicznie przetworzone brzmienia instrumentów (na jej potrzeby Jacaszek sam zagrał na gitarze, skrzypcach oraz instrumentach perkusyjnych) z syntezatorami oraz samplami z winylowych płyt, przede wszystkim bajek i słuchowisk dla dzieci. Powstała całość spójna, oryginalna, równie ulotna i oniryczna, co pełna absurdalnego humoru.
W 2005 roku Jacaszek zrealizował na zamówienie Radia Copernicus projekt "Lem Konzept" – rodzaj słuchowiska ilustrującego "Bajki robotów" Stanisława Lema. Także w tym roku ukazał się "Sequel" – drugi album nagrany z Miłką Malzahn, zawierający zaskakująco przebojowe, delikatne piosenki oparte na zdecydowanych, elektronicznych rytmach.
W 2006 rozpoczął współpracę ze Stefanem Wesołowskim, skrzypkiem, autorem aranżacji smyczkowych i kompozytorem muzyki liturgicznej. Po dwuletniej pracy w 2008 roku ukazał się album CD i DVD "Kompleta", zawierający utwór na kwartet smyczkowy, dwa głosy i elektronikę, oparty na tekście modlitwy brewiarzowej. Nieco wcześniej (wiosna 2008) Wesołowski zaaranżował partie smyczków na solowej płycie Jacaszka "Treny". Płyta oparta na elektronicznie zmienionych brzmieniach klasycznych instrumentów akustycznych przyniosła muzykę pełną piękna i skupienia, oszczędną i wykorzystującą ciszę jako integralny element. Wydana równocześnie przez krajową Gusstaff Records i prestiżową norweską oficynę Miasmah, płyta zdobyła światowy rozgłos i uznanie, znajdując miejsce w wielu zestawieniach najlepszych albumów roku 2008.
Kolejną płytą Jacaszka jest "Pentral" z 2009. Płyta z pogranicza ambientu i muzyki konkretnej, oparta jest głównie na nagraniach "atmosfery" gotyckich kościołów i próbuje poprzez minimalistyczne dźwięki oddać klimat wnętrza świątyni. W 2011 roku Ghostly International wydała płytę "Glimmer", w której elektroakustyczne dżwięki przeplatają się z żywym intrumentalium klawesynu i klarnetu nadając całości klimat z pogranicza baroku i współczesności. Album "Pieśni", który ukazał się w 2013 roku dzięki współpracy z Narodowym Centrum Kultury, zawiera interpretacje tradycyjnych melodii religijnych. Spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem przez krytyków i dziennikarzy muzycznych.
Owocem współpracy Jacaszka z zespołem Kwartludium jest płyta "Catalogue des arbes" (2014) odnosząca się do idei muzycznego odwzorowywania i artystycznego przetwarzania dźwięków natury. Bezpośrednią inspiracją dla artysty były transkrypcje ptasich pieśni dokonywane przez wybitnego francuskiego kompozytora XX wieku, Oliviera Messiaena.
– Moją ambicją było przyłączenie się do tego szerokiego ruchu artystycznego, ściśle odwołującego się do inspiracji otaczającą przyrodą, i znalezienia własnego brzmienia by opisać drzewa – ich formę, zmianę , tajemnicę. Rozpocząłem od nagrań w plenerze, próbując zarejestrować szum liści różnych gatunków drzew, oraz inne fenomeny dźwiękowe przyrody – przy różnych warunkach pogodowych. Zebrany materiał po studyjnej obróbce stał się rodzajem "organicznego dronu" i zarazem tłem dla muzycznych improwizacji. Moją "wyjściową" inspiracją była twórczość francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena, i jego fortepianowe transkrypcje ptasich śpiewów ("Katalog Drzew" to sparafrazowany tytuł kompozycji Messiaena pt. "Katalog Ptaków") . Partie fortepianu, perkusjonaliów, skrzypiec i klarnetu wykonywanych przez zespół Kwartludium, a także partie wokalne w wykonaniu chóru 441Hz, zostały w części poddane elektronicznej obróbce, i zaaranżowane wraz z nagraniami terenowymi, tworząc zestaw ośmiu pejzaży dźwiękowych – ukrytych, szemrzących pieśni moich ukochanych drzew – fragment wypowiedzi Jacaszka na temat płyty "Catalogue des arbes".
Jacaszek nagrywał również z Mikołajem Trzaską i Tomaszem Budzyńskim. Ich album "Rimbaud" ukazał się w 2015 roku nakładem wytwórni Gusstaff Records. Jego muzyczną treść stanowią zespołowe poszukiwania dźwiękowe inspirowane twórczością tytułowego poety.
Artysta koncertował w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Portugalii, Szwecji, Słowacji, Niemczech, Ukrainie i Rosji, a także na najbardziej znaczących festiwalach w Polsce: Off Festival, Tauron Nowa Muzyka, Unsound Festival, Astigmatic, Festiwal Ambientalny oraz Heineken Opener Festival.
Jacaszek koncentruje się również na pisaniu muzyki teatralnej i filmowej. Za muzykę skomponowaną do spektaklu Teatru Telewizji "Golgota Wrocławska" w reżyserii Jana Komasy otrzymał Grand Prix Festiwalu Dwa Teatry w 2009 roku. Skomponował muzykę do spektakli "2084" i "SHOWTIME" w reżyserii Michała Siegoczyńskiego. Jest również autorem ścieżki muzycznej do filmu Marca Silvera "There is no others there is only us", filmu dokumentalnego Jolanty Krysowatej "Nigdy nie wrócisz do domu" oraz filmu pełnometrażowego "Sala samobójców" Jana Komasy.
Strona internetowa artysty: jacaszek.com.
Dyskografia
- Lo Fi Stories (Gusstaff, 2004),
- Mapa (Offmusic, 2004; płyta firmowana przez Miłkę Malzahn),
- Sequel (Gusstaff, 2005; jako Jacaszek&Miłka),
- Kompleta (Kompleta, 2008),
- Treny (Gusstaff/Miasmah, 2008),
- Pentral (Gusstaff, 2009),
- Glimmer (Ghostly International, 2011),
- Pieśni (Narodowe Centrum Kultury, 2013)
- Jacaszek & Kwartludium, Catalogue Des Arbres (Touch, 2014)
- Jacaszek, Budzyński, Trzaska, RIMBAUD (Gustaff, 2015)
Autor: Maciej Sienkiewicz, październik 2010.
Aktualizacja: grudzień 2016.