Dla zaistnienia takiego wynalazku niezbędne były prace całego zespołu naukowców skupionych wokół Politechniki Federalnej w Zurychu (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich - www.ethz.ch). Zięta przyjechał na tę uczelnię na dwuletnie stypendium po ukończonych w 2000 roku studiach architektonicznych na Politechnice w Szczecinie. Od 2003 roku pracuje na ETH u boku prof. Ludgera Hovestadta jako asystent naukowy w Katedrze Komputerowego Wspomagania Projektowania Architektonicznego (CAAD - Computer Aided Architectural Design). Tam rozwinął swoje badania naukowe poświęcone wykorzystaniu cyfrowej technologii w obróbce metali, które doprowadziły w 2004 roku do opracowania FiDU.
Kluczowe znaczenie dla pracy Zięty miało zetknięcie z systemem nauczania charakterystycznym dla szwajcarskiej uczelni.
Przede wszystkim polega on na ciągłej prezentacji przed szerokim gremium efektów swoich poszukiwań - tłumaczy projektant. "W Polsce każdy jest zamknięty w kręgu swoich badań, których efekty znane są tylko nielicznym 'wtajemniczonym' i rzadko kiedy widzą światło dzienne.
Natomiast w CAAD nacisk położony jest na wdrożenie nowych technologii w życie i opracowanie dla nich jak najbardziej ergonomicznego zastosowania. Ponieważ współczesne projektowanie często sięga do niestandardowych, bionicznych form, wymagających nowych rozwiązań konstrukcyjnych, rośnie rola produkcji, która na skalę masową pozwalałaby tworzyć dopasowane do konkretnych potrzeb unikaty.
Pracowałem nad tym żeby z cienkich elementów, jakimi są blachy, stworzyć w pełni wartościowy element konstrukcyjny. W końcu pomyśleliśmy o spawaniu dwóch blach razem i napompowywaniu ich wodą poprzez wentyl. Okazało się, że taki element jest bardzo stabilny i ma niesamowity kształt - wspomina Zięta.
Technologia FiDU (Freie Innendruck Umformung - "formowanie ciśnieniem wewnętrznym") w pierwszej kolejności znalazła zastosowanie w projektach mebli. W 2008 roku Zięta wprowadził na rynek swoje pierwsze produkty: stołek "Plopp" (produkowany przez duńską firmy Hay) oraz limitowaną wersję krzesła "Chippensteel" (w kooperacji z SZ-Designedition/Magazin.com). Choć są lekkie i z wyglądu przypominają plażowe zabawki, wykonane zostały w stu procentach z wycinanej laserowo stali. Wśród ich zalet Zięta wymienia "zwiększoną wydajność produkcji, możliwość pełnego recyclingu, czystość formy" oraz… wygodę. Nadmuchana blacha okazała się także niezwykle wytrzymała:
Miło było widzieć niedowierzanie inżynierów, którzy przy określaniu wytrzymałości mylili się o kilkaset razy. Usłyszeliśmy, że mój stołek bez odkształceń zniesie 60 kilogramów obciążenia. A wytrzymał ponad dwie tony - opowiada projektant.
"Plopp" (czyli "polski ludowy obiekt pompowany powietrzem") przyniósł autorowi rozgłos, liczne nagrody i trafił m.in. do stałej kolekcji Centre Pompidou w Paryżu jako jedno z dwunastu krzeseł, które zmieniły współczesny design. Dla Zięty stanowił test nowego podejścia do projektowania, określanego przezeń mianem Prozessdesign.
Ostateczna forma podąża za procesem produkcyjnym" - tłumaczy. "Moją rolą jest projektowanie wydajnych procesów z użyciem innowacyjnej technologii, a estetyka i funkcja to jej pochodne.
Studio Zieta Prozessdesign, które ma swoje biura we Wrocławiu i w Zurychu, konsekwentnie rozwija metodę FiDU, produkując meble i przedmioty codziennego użytku. Obok stołków i krzeseł powstały tam np. wieszaki i stojaki na ubrania ("Kamm", "Pin", "Bones", "Tatarak"), podstawki pod naczynia ("Rondel"), drabiny ("Drab"), ławki ("Unterdruck") czy lampy ("Osiem"). Wszystkie projekty zostały wykonane z nadmuchanej, wypolerowanej i lakierowanej stali lub miedzi i są dostępne w wielu kolorach.
Oskar Zięta nie ukrywa, iż chciałby, by technologia FiDU znalazła zastosowanie w budowie większych obiektów. Jego zdaniem jest ona użyteczna wszędzie tam, "gdzie potrzebne są elastyczne systemy produkcji stabilnych elementów konstrukcyjnych - w skali od S do XXL", przede wszystkim w transporcie i energetyce. W ramach testów na ETH udało się już zbudować z FiDU most oraz turbinę wiatrową. Możliwe zastosowanie tej metody we współczesnej architekturze pokazuje także instalacja "Architonic Concept Space III" zaprezentowana na Stockholm Furniture Fair w 2010 roku.