Przedmiotem zainteresowania Stanisławskiego staje się też teatr nieba rozświetlony słoneczną tarczą, nasycony purpurą zachodu lub zasnuty dramatycznie skłębionymi chmurami nawisającymi nad zamarłymi w ciszy polami, bezkresnym, ukraińskim stepem, zmarszczoną taflą rzeki lub monumentalnym masywem Tatr (Niebo, 1902/1903; Noc księżycowa, 1903; Wiatr, 1903/1904; Wiosna na Krzemionkach w Krakowie, 1906; Jezioro Garda II, 1906). Nostalgiczną ekspresję mają w pejzażach Stanisławskiego zakola Dniepru, szeroko rozlane, uciekające falistym duktem daleko w głąb nizinnego krajobrazu (Dniepr fioletowy, 1903; Obłok nad Dnieprem, 1903; Kijów - widok na Dniepr, 1903; Dniepr niebieski, 1904; Dniepr szafirowy, 1904). Łany zbóż (Stogi, 1903; Sterty zboża, 1903) są dla malarza równie nośnym symbolicznie motywem jak fragmenty dawnej architektury (Forteca w Weronie, 1902; Dzwonnica Cerkwi Sofijskiej w Kijowie, ok. 1903; Brama Wazów w Kijowie, 1903; Katedra w Sienie, 1903; Kościół San Marco w Wenecji, 1904; Hełm wieży Mariackiej w Krakowie, ok. 1904).
W dojrzałej fazie twórczości Stanisławskiego następuje znamienna syntetyzacja form. Pejzaż streszczony jest do kilku planów wydobytych bogatymi fakturalnie plamami koloru; jego elementy określa szybki, spontaniczny ruch pędzla. Charakterystyczny jest także mały format obrazów malowanych głównie na tekturze i deseczkach. Jak mawiał Zenon Przesmycki: małe obrazki Stanisławskiego stają się wielkimi oknami na naturę.
Artysta transponuje także motywy swych olejnych obrazów na język barwnej litografii eksperymentując z rozmaitymi zestrojami chromatycznymi (Kościół św. Marka w Wenecji). Modulując barwne harmonie nadaje poszczególnym wersjom swych pejzaży odmienną ekspresję, ewokuje rozmaite odcienie melancholii, symbolizuje wciąż na nowo i wciąż inaczej przenikający naturę duchowy pierwiastek. W swych litografiach adaptuje też wzory czerpane z japońskich drzeworytów, spłaszcza i addytywnie spiętrza kompozycyjne plany nadając im asymetryczną równowagę (Tyniec pod Krakowem, 1903).
Autor: Irena Kossowska, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, listopad 2002.