Pod koniec lat 60. na potrzeby "Świerszczyka" zostali stworzeni inni bohaterowie – hipopotam Gucio i pies Cezar. Butenko narysował te postaci do scenariusza Krystyny Boglar. Niezdarny Gucio i rozważny Cezar uwielbiają zabawy i podróże i zawsze starają się pomóc słabym i bezbronnym. Mają bujną wyobraźnię, dzięki czemu niezwykłe przygody spotykają ich nawet w kuchni czy w ogrodzie. Ukazało się łącznie 16 komiksów z ich przygodami. Na ich podstawie telewizja Polska zrealizowała również 10 odcinków kukiełkowej dobranocki, do której scenografię stworzył Butenko. W 2011 roku wydawnictwo Dwie Siostry wydało przygody Gucia i Cezara zebrane w jednej książce.
Adresowany do starszych dzieci Kwapiszon jest głównym bohaterem serii komiksowej autorstwa Butenki wydawanej w latach 1976-1981 przez Naszą Księgarnię. Kwapiszon jest warszawiakiem, harcerzem i wielbicielem wędkarstwa. Znajduje tajemniczą szkatułkę i wpada w tarapaty: ścigają go dwaj złodzieje: Faworyt i Kompan, którzy próbują mu ją odebrać. Serię o Kwapiszonie wyróżnia specyficzna technika wykonania: plansze komiksu składają się z czarno-białych zdjęć i fotomontaży, na ich tle narysowane są postaci i przedmioty. Wypowiedzi bohaterów są oszczędne i lakoniczne. Mimo to autorowi udaje się przemycać w nich treści dydaktyczne, dotyczące ważnych miejsc i postaci związanych z historią Polski. Zdjęcia do komiksów wykonali: Jerzy Troszczyński, Zbigniew Doliński, Jan Marian Czarnecki, Zbigniew Szmidt. Przygody Kwapiszona zostały wydane w ośmiu tomach.
Butenko niepowtarzalny
"Sposób, w jaki rysuje Butenko, jest bardzo charakterystyczny i przypomina dziecięce rysunki - postaci są płaskie, maksymalnie uproszczone, kreślone pojedynczą, grubą linią, pokazywane najczęściej tylko z profilu. Wypowiadane kwestie nie są umieszczane w ‘dymkach’ - do właściwej postaci prowadzi kropkowany ślad i jest to sposób, którego nie stosuje żaden inny rysownik"- pisze Tomasz Marciniak w opracowaniu "Bohdan Butenko i Jego Twórczość".
"Obok twórców takich jak m.in. Daniel Mróz, Janusz Stanny, Jan Marcin Szancer, Franciszka Themerson czy Józef Wilkoń zyskał w pełni zasłużony status klasyka gatunku, a jego projekty graficzne edukują estetycznie już trzecie pokolenie czytelników, wpływając również na poszukiwania artystyczne młodej generacji ilustratorów” - czytamy we wstępie do wystawy Butenki zorganizowanej w krakowskim Bunkrze Sztuki jesienią 2013 roku. Jak piszą dalej kuratorzy Anna Bargiel i Jakub Woynarowski, Butenko to niezwykle świadomy twórca, który podniósł technikę poligraficzną, do rangi sztuki. "Projektuje każdy tom, poczynając od okładki, a kończąc na detalach takich jak stopka redakcyjna – porównując proces projektowy do tkania swetra, mówi z właściwym sobie poczuciem humoru: 'Trzeba dziergać tak, żeby się nie pruło'. Dzięki zmysłowi estetycznemu i dbałości o szczegóły, książki opracowane przez Bohdana Butenkę stają się obiektami artystycznymi, w których wszystkie zastosowane elementy – introligatorskie, typograficzne, rysunkowe, fotograficzne – współtworzą wielopoziomową narrację plastyczną".