''Wojciech Kilar, między awangardą a Hollywood'' powstał w koprodukcji Instytutu Adama Mickiewicza z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, TVP oraz Katowicami – Miastem Ogrodów. Mecenasem filmu jest Bank Zachodni WBK.
Premiera 29 listopada 2017 roku w Kinie Iluzjon w Warszawie zostanie uświetniona koncertem Pawła Kaczmarczyka. Transmisja na żywo rozpocznie się o 19.00 na stronie FB Culture.pl
W poprzednich dokumentach Violetta Rotter-Kozera zajmowała się m.in. twórczością Michała Spisaka (''Michał Spisak. Listy rozproszone''), Henryka Mikołaja Góreckiego (''Please Find. Henryk Mikołaj Górecki''), Karola Stryi (''Karol Stryja. Ślązak, który zdobył świat'') i religijnością Wojciecha Kilara (''Wojciech Kilar. Credo''). ''Wojciech Kilar – między awangardą, a Hollywood'' to kolejny film, który reżyserka poświęciła polskiej muzyce – tym razem środek ciężkości został położony na muzykę pisaną z myślą o kinie.
W jaki sposób Wojciech Kilar, uznany twórca awangardowy, którego utwory porywały słuchaczy pierwszych Warszawskich Jesieni, trafił do przemysłu filmowego? Jak wyglądała jego współpraca z reżyserami, czy jego pomysły nie spotykały się z oporem twórców, cenzury? Jaki jest status muzyki filmowej, czy jest on równy muzyce koncertowej? Czym inspirował się Kilar, tworząc ścieżki dźwiękowe do filmów? Czy zdarzały mu się gorsze produkcje?
Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w filmie, udzielili ich wybitni artyści, często zaprzyjaźnieni z kompozytorem. Są wśród nich m.in. Kazimierz Kutz, Krzysztof Zanussi, Antoni Wit, Andrzej Wajda, Roman Polański, Kazimierz Kord, Marek Moś, Peter Jablonski, Sławomir Idziak, Fred Fuchs. Dopełnieniem rozmów z artystami i świadkami wydarzeń, których bohaterem był Wojciech Kilar, są fragmenty wybitnych dzieł światowej sławy reżyserów, z którymi współpracował kompozytor. W dokumencie wykorzystano fragmenty ponad 20 produkcji od wczesnych filmów z lat 60. w reżyserii Kazimierza Kutza po ostatnie obrazy, takie jak ''Pianista'' w reżyserii Romana Polańskiego, ''Zemsta'' w reżyserii Andrzeja Wajdy czy ''Portret damy'' Francisa Forda Coppoli. Za muzykę do tego ostatniego filmu kompozytor otrzymał nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Producentów ASCAP Award 1992 w Los Angeles.