Wojciech Kilar, fot. Wojciech Druszcz / East NewsWojciech Kilar, fot. Wojciech Druszcz / East News

Kompozytor i pianista, urodzony 17 lipca 1932 roku we Lwowie. Zmarł 29 grudnia 2013 roku w Katowicach.

Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach grę na fortepianie i kompozycję w klasie Bolesława Woytowicza. Dyplom ukończenia studiów z najwyższym odznaczeniem uzyskał w 1955 roku. W latach 1955-58 był aspirantem Woytowicza w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. W 1957 roku uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadt. Edukację muzyczną uzupełniał jako stypendysta rządu francuskiego w Paryżu w latach 1959-60; uczęszczał na zajęcia kompozycji do Nadii Boulanger.

W 1977 roku został członkiem-założycielem Towarzystwa im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Przez wiele lat był również prezesem Oddziału Katowickiego Związku Kompozytorów Polskich, a w latach 1979-81 pełnił funkcję wiceprezesa w Zarządzie Głównym ZKP. Wchodził także w skład Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".

Wojciech Kilar, fot. Piotr Małecki / ForumWojciech Kilar, fot. Piotr Małecki / Forum

Za swoją działalność artystyczną otrzymał wiele nagród, m.in. Nagrodę Fundacji im. Lili Boulanger w Bostonie (1960), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1967, 1975, 2003), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1975), Nagrodę Województwa Katowickiego (1971, 1976, 1980), Nagrodę miasta Katowic (1975, 1992), Nagrodę Państwową I stopnia (1980), Nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w Nowym Jorku (1984), Nagrodę Artystyczną Komitetu Kultury Niezależnej NSZZ „Solidarność" (1989), Nagrodę im. Wojciecha Korfantego (1995), Nagrodę Arcybiskupa Metropolity Katowickiego „Lux ex Silesia" (1995), Sonderpreis des Kulturpreis Schlesien des Landes Niedersachsen (1996), Złote Berło Fundacji Kultury Polskiej (2000), Wielką Nagrodę Fundacji Kultury (2001), Diamentowy Laur (2003), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki w dziedzinie muzyki (2003), Śląską Nagrodę im. Juliusza Ligonia (2003), Złotego Hipolita (2004), Nagrodę TV Polonia „za sławienie Polski i polskości" (2004), Nagrodę Godła Promocyjnego „Śląski Oskar" (2005), Nagrodę „Animus Silesiae" przyznawaną przez Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk dla wybitnych osobistości i autorytetów (2006), Nagrodę Feniksa przyznawaną przez Związek Polskich Kawalerów Maltańskich twórcom sięgającym do tradycji chrześcijańskiej (2008). Od 1998 roku jest honorowym obywatelem miasta Rzeszowa, zaś od 2006 roku – Katowic i Wodzisławia Śląskiego.

Wojciech Kilar, Wrocław, 2005, fot. Bartek Sadowski / ForumWojciech Kilar, Wrocław, 2005, fot. Bartek Sadowski / Forum

Ponadto otrzymał wiele nagród za muzykę filmową, m.in. w 1975 roku na Festiwalu Filmów Polskich w Gdańsku za muzykę do Ziemi obiecanej (reż. Andrzej Wajda), w 1980 roku Prix Louis Delluc za muzykę do filmu animowanego "Le roi et l'oiseau" (reż. Paul Grimault), w 1981 roku na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cork w Irlandii za muzykę do filmu "Da un paese lontano: Papa Giovanni Paolo II" (reż. Krzysztof Zanussi), w 1992 roku za muzykę do filmu "Bram Stoker's Dracula" (reż. Francis Ford Coppola) Nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Producentów „ASCAP Award 1992" w Los Angeles i nagrodę Best Score Composer for a 1992 roku Horror Film w San Francisco, w 2001 roku Philip Award za całokształt twórczości na III TP S.A. Music & Film Festival, w 2006 roku Nagrodę Orła Polskiej Akademii Filmowej za muzykę do filmu Persona non grata (reż. Krzysztof Zanussi). W 1991 roku przyznano mu Nagrodę Komitetu Kinematografii.

Wojciech Kilar został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1976) oraz Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (2002).

W 1991 roku Krzysztof Zanussi nakręcił o nim film "Wojciech Kilar". W 1998 roku Uniwersytet Opolski nadał mu tytuł doktora honoris causa.

Wojciech Kilar do roku 1974, kiedy skomponował swój najsłynniejszy dzisiaj utwór, poemat symfoniczny Krzesany, uchodził za czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej. Miał w swoim dorobku RIFF 62 (1962), kompozycję ultranowoczesną w brzmieniu i w formie, która stała się symbolem sprzeciwu wobec tradycji, manifestem przyszłości. Trafił z nią w dobry czas i "RIFF 62" odniósł na festiwalu Warszawska Jesień niezwykły sukces: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Karola Stryi bisowała, a to się w nowej muzyce rzadko zdarza! Podobna rzecz przytrafiła się dwóm kolejnym utworom Kilara - "Generique" (1963) i "Diphtongos" (1964). Potem przyszła fascynacja inną awangardą - 'minimal music', która zaowocowała dwoma utworami: "Upstairs-Downstairs" (1971) oraz  "Przygrywką i kolędą" (1972).

Kompozytorowi wydawało się - jak mówił - że odkrył kamień filozoficzny,

"że nie ma nic piękniejszego, niż trwający w nieskończoność dźwięk czy współbrzmienie, że to jest właśnie najgłębsza mądrość, a nie te nasze sztuczki z allegrem sonatowym, fugą, harmonią".

I w dwunastominutowej kompozycji "Upstairs-Downstairs" dwa dźwięki brzmią nieprzerwanie od początku do końca!

Z dzisiejszej perspektywy można uważać, że "Krzesany" wynika logicznie z tego właśnie, minimalistycznego rozdziału twórczości Kilara, bo jest to swoista 'minimal music', jakby 'a rebours'. Ale ćwierć wieku temu Krzesany wywołał szok. Wśród zwykłych melomanów zrobił furorę, profesjonaliści widzieli w nim coś fałszywego. Utwór zrobił jednak wielką karierę i jest wciąż bardzo chętnie grany i słuchany.

Wojciech Kilar, fot. Piotr Małecki / ForumWojciech Kilar, fot. Piotr Małecki / Forum

Kilar nie dał jednak publiczności i krytykom wytchnienia i w dwa lata po "Krzesanym" napisał następny górski utwór - Kościelec 1909 (1976), poświęcony Mieczysławowi Karłowiczowi, wybitnemu kompozytorowi, który w wieku 33 lat zginął pod lawiną właśnie pod Kościelcem w 1909 roku. Potem były następne: "Siwa mgła" na baryton i orkiestrę (1979) oraz "Orawa" na orkiestrę kameralną (1986).

Stylistyce przyjętej w tych utworach pozostał Kilar wierny właściwie do końca. Rezygnując niemal całkowicie z awangardowych środków technicznych, wciąż operował uproszczonym językiem muzycznym, preferował stosowanie wielkich mas brzmienia, eksponuje melodię i miał skłonność do wywoływania silnych emocji. Dotyczyło to zarówno utworów nawiązujących do muzyki ludowej, w szczególności folkloru podhalańskiego, jak i dzieł narodowo-religijnych, odzwierciedlających głęboką wiarę i patriotyzm kompozytora.

Podobne środki warsztatowe wykorzystywał Kilar również w muzyce filmowej. W tej dziedzinie zdobył wielką światową sławę; rozgłos przyniosła mu szczególnie współpraca z Francisem Fordem Coppolą nad filmem "Dracula" (1992). Wysokiej klasy poziom artystyczny ma zwłaszcza muzyka Kilara do fimów Krzysztofa Zanussiego.

Ważniejsze kompozycje:

  • "Dwie miniatury dziecięce" na fortepian (1947)
  • "Suita na fortepian nr 1" (1949)
  • "Suita na fortepian nr 2" (1950)
  • "Sonatina" na flet i fortepian (1951)
  • "Trzy preludia" na fortepian (1951)
  • "Wariacje na temat Paganiniego" na fortepian (1951)
  • "Dwanaście preludiów" na fortepian (1951)
  • "Kwintet dęty" na flet, obój, klarnet, fagot i róg (1952)
  • "Sonata" na fortepian (1952)
  • "Wyczarowanie" na baryton, flet, tam-tam, harfę i kwartet smyczkowy (1952)
  • "Sonata" na róg i fortepian (1954)
  • "Ptak" na sopran i fortepian (1954)
  • "Symfonia nr 1" na smyczki (1955)
  • "Mała uwertura" na orkiestrę (1955)
  • "Symfonia nr 2 'Sinfonia concertante'" na fortepian i wielką orkiestrę symfoniczną (1956)
  • "Suita beskidzka" na tenor, chór mieszany i małą orkiestrę (1956)
  • "Oda 'Bela Bartok in memoriam'" na skrzypce, instrumenty dęte i 2 perkusje (1957)
  • "Kołysanki" na sopran, 3 klarnety, fagot, róg, harfę i fortepian (1957)
  • "Koncert" na dwa fortepiany i orkiestrę perkusyjną (1958)
  • Muzyka do filmu "Narciarze" w reż. Natalii Brzozowskiej (1958)
  • Muzyka do filmu "Lunatycy" w reż. Bohdana Poręby (1959)
  • "Herbsttag" na głos żeński i kwartet smyczkowy (1960)
  • Muzyka do filmu "Nikt nie woła" w reż. Kazimierza Kutza (1960)
  • Muzyka do filmu "Milczące ślady" w reż. Zbigniewa Kuźmińskiego (1961)
  • Muzyka do filmu "Tarpany" w reż. Kazimierza Kutza (1961)
  • "RIFF 62" na orkiestrę (1962)
  • Muzyka do filmu "Spotkanie w 'Bajce'" w reż. Jana Rybkowskiego (1962)
  • Muzyka do filmu "Rodzina Milcarków" w reż. Józefa Wyszomirskiego (1962)
  • Muzyka do filmu "Czerwone berety" w reż. Juliana Dziedziny (1962)
  • Muzyka do filmu "I ty zostaniesz Indianinem" w reż. Konrada Nałęckiego (1962)
  • Muzyka do filmu "Głos z tamtego świata" w reż. Stanisława Różewicza (1962)
  • "Generique" na orkiestrę (1963)
  • Muzyka do filmu "Daleka jest droga" w reż. Bohdana Poręby (1963)
  • Muzyka do filmu "Mansarda" w reż. Konrada Nałęckiego (1963)
  • Muzyka do filmu "Kryptonim 'Nektar'" w reż. Leona Jeannota (1963)
  • Muzyka do filmu "Milczenie" w reż. Kazimierza Kutza (1963)
  • "Diphtongos" na chór mieszany i orkiestrę (1964)
  • Muzyka do filmu "Trzy kroki po ziemi" w reż. Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego (1964)
  • Muzyka do filmu "Wyspa złoczyńców" w reż. Stanisława Jędryki (1964)
  • Muzyka do filmu "Giuseppe w Warszawie" w reż. Stanisława Lenartowicza (1964)
  • Muzyka do filmu "Echo" w reż. Stanisława Różewicza (1964)
  • Muzyka do filmu "Późne popołudnie" w reż. Aleksandra Ścibora-Rylskiego (1964)
  • Muzyka do filmu "Pięciu" w reż. Pawła Komorowskiego (1964)
  • Muzyka do filmu "Obok prawdy" w reż. Janusza Weycherta (1964)
  • Muzyka do filmu "Ciemnogród" w reż. Konrada Nałęckiego (1964)
  • "Springfield Sonnet" na orkiestrę (1965)
  • Muzyka do filmu "Katastrofa" w reż. Sylwestra Chęcińskiego (1965)
  • Muzyka do filmu "Jutro Meksyk" w reż. Aleksandra Ścibora-Rylskiego (1965)
  • Muzyka do filmu "Salto" w reż. Tadeusza Konwickiego (1965)
  • Muzyka do filmu "Powrót na ziemię" w reż. Stanisława Jędryki (1966)
  • Muzyka do filmu "Piekło i niebo" w reż. Stanisława Różewicza (1966)
  • Muzyka do filmu "Marysia i Napoleon" w reż. Leonarda Buczkowskiego (1966)
  • Muzyka do filmu "Chudy i inni" w reż. Henryka Kluby (1966)
  • Muzyka do filmu "Bumerang" w reż. Leona Jeannota (1966)
  • Muzyka do filmu "Ktokolwiek wie ..." w reż. Kazimierza Kutza (1966)
  • "Solenne" per 67 esecutori (1967)
  • Muzyka do filmu "Wstęp do wiedzy o sztuce – Artysta" w reż. Konrada Nałęckiego (1967)
  • Muzyka do filmu "Maria Skłodowska-Curie" w reż. Stanisława Grabowskiego (1967)
  • Muzyka do filmu "Upiór" w reż. Stanisława Lenartowicza (1967)
  • Muzyka do filmu "Wilcze echa" w reż. Aleksandra Ścibora-Rylskiego (1967)
  • Muzyka do filmu "Westerplatte" w reż. Stanisława Różewicza (1967)
  • Muzyka do filmu "Cała naprzód" w reż. Stanisława Lenartowicza (1967)
  • Muzyka do filmu "Bicz boży" w reż. Marii Kaniewskiej (1967)
  • Muzyka do filmu "Stajnia na Salwatorze" w reż. Pawła Komorowskiego (1967)
  • Muzyka do filmu "Sami swoi" w reż. Sylwestra Chęcińskiego (1967)
  • Muzyka do filmu "Morderca zostawia ślad" w reż. Aleksandra Ścibora-Rylskiego (1967)
  • "Training 68" na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1968)
  • Muzyka do filmu "Samotność" w reż. Stanisława Różewicza (1968)
  • Muzyka do filmu "Molo" w reż. Wojciecha Solarza (1968)
  • Muzyka do filmu "Ostatni po Bogu" w reż. Pawła Komorowskiego (1968)
  • Muzyka do filmu "Tabliczka marzenia" w reż. Zbigniewa Chmielewskiego (1968)
  • Muzyka do filmu "Lalka" w reż. Wojciecha Jerzego Hasa (1968)
  • Muzyka do filmu "Człowiek z M-3" w reż. Leona Jeannota (1968)
  • Muzyka do filmu "Przygody pana Michała" w reż. Pawła Komorowskiego (1969)
  • Muzyka do filmu "Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię" w reż. Janusza Majewskiego (1969)
  • Muzyka do filmu "Tylko umarły odpowie" w reż. Sylwestra Chęcińskiego (1969)
  • Muzyka do filmu "Struktura kryształu" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1969)
  • Muzyka do filmu "Czerwone i złote" w reż. Stanisława Lenartowicza (1969)
  • Muzyka do filmu "Sól ziemi czarnej" w reż. Kazimierza Kutza (1969)
  • Muzyka do filmu "Sąsiedzi" w reż. Aleksandra Ścibora-Rylskiego (1969)
  • Muzyka do filmu "Romantyczni" w reż. Stanisława Różewicza (1970)
  • Muzyka do filmu "Rejs" w reż. Marka Piwowskiego (1970)
  • Muzyka do filmu "Przystań" w reż. Pawła Komorowskiego (1970)
  • Muzyka do filmu "Lokis" w reż. Janusza Majewskiego (1970)
  • Muzyka do filmu "Dancing w kwaterze Hitlera" w reż. Jana Batorego (1970)
  • Muzyka do filmu "Góry o zmierzchu" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1970)
  • "Upstairs-Downstairs" na 2 chóry dziecięce i orkiestrę (1971)
  • Muzyka do filmu "Die Rolle" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1971)
  • Muzyka do filmu "Perła w koronie" w reż. Kazimierza Kutza (1971)
  • Muzyka do filmu "Życie rodzinne" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1971)
  • Muzyka do filmu "Brylanty pani Zuzy" w reż. Pawła Komorowskiego (1971)
  • Muzyka do filmu "Bolesław Śmiały" w reż. Witolda Lesiewicza (1971)
  • Muzyka do filmu "Pierścień księżnej Anny" w reż. Marii Kaniewskiej (1971)
  • Muzyka do filmu "Martwa fala" w reż. Stanisława Lenartowicza (1971)
  • Muzyka do filmu "Gwiazda wytrwałości" w reż. Pawła Komorowskiego (1971)
  • "Przygrywka i kolęda" na 4 oboje i smyczki (1972)
  • Muzyka do filmu "Szklana kula" w reż. Stanisława Różewicza (1972)
  • Muzyka do filmu "Hipoteza" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1972)
  • Muzyka do filmu "Wielka miłość Balzaka" w reż. Wojciecha Solarza (1973)
  • Muzyka do filmu "Zazdrość i medycyna" w reż. Janusza Majewskiego (1973)
  • Muzyka do filmu "Iluminacja" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1973)
  • Muzyka do filmu "Hubal" w reż. Bohdana Poręby (1973)
  • Muzyka do filmu "Drzwi w murze" w reż. Stanisława Różewicza (1973)
  • Muzyka do filmu "Opętanie" w reż. Stanisława Lenartowicza (1973)
  • Krzesany poemat symfoniczny (1974)
  • Muzyka do filmu "The Catamount Killing" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1974)
  • Muzyka do filmu "Ziemia obiecana" w reż. Andrzeja Wajdy (1974)
  • Muzyka do filmu "Bilans kwartalny" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1974)
  • Muzyka do filmu "Linia" w reż. Kazimierza Kutza (1974)
  • "Bogurodzica" na chór mieszany i orkiestrę (1975)
  • Muzyka do filmu "Znikąd donikąd" w reż. Kazimierza Kutza (1975)
  • Muzyka do filmu "Jarosław Dąbrowski" w reż. Bohdana Poręby (1975)
  • Muzyka do filmu "Ziemia obiecana" w reż. Andrzeja Wajdy (1975)
  • Muzyka do filmu "Trzecia granica" w reż. Wojciecha Solarza i Lecha Lorentowicza (1975)
  • Muzyka do filmu "Die Nachtdienst" w reż. Krzysztofa Zanussiego i Edwarda Żebrowskiego (1975)
  • "W górę – w dół", balet (1975)
  • Kościelec 1909 poemat symfoniczny (1976)
  • Muzyka do filmu "Trędowata" w reż. Jerzego Hoffmana (1976)
  • Muzyka do filmu "Barwy ochronne" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1976)
  • Muzyka do filmu "Ptaki ptakom" w reż. Pawła Komorowskiego (1976)
  • Muzyka do filmu "Smuga cienia" w reż. Andrzeja Wajdy (1976)
  • Muzyka do filmu "Brigitte Horney" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1977)
  • Muzyka do filmu "Anatomie Stunde" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1977)
  • Muzyka do filmu "Haus der Frauen" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1977)
  • Muzyka do filmu "Z punktu widzenia nocnego portiera" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego (1977)
  • Muzyka do filmu "Spirala" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1978)
  • Muzyka do filmu "Rodzina Połanieckich" w reż. Jana Rybkowskiego (1978)
  • "Siwa mgła na baryton i orkiestrę" (1979)
  • Muzyka do filmu "Paciorki jednego różańca" w reż. Kazimierza Kutza (1979)
  • Muzyka do filmu "Le Roi et l'oiseau" w reż. Paula Grimaulta (1979)
  • Muzyka do filmu "David" w reż. Petera Lilienthala (1979)
  • Muzyka do filmu "Wege in der Nacht" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1979)
  • "Fanfara" na chór mieszany i orkiestrę (1979)
  • "Exodus" per orchestra e coro misto (1979-1981)
  • Muzyka do filmu "Krzesany" w reż. Conrada Drzewieckiego (1980)
  • Muzyka do filmu "Ród Gąsieniców" w reż. Konrada Nałęckiego (1980)
  • Muzyka do filmu "Constans" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1980)
  • Muzyka do filmu "Kontrakt" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1980)
  • Muzyka do filmu "Przypadek" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego (1981)
  • Muzyka do filmu "Versuchung" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1981)
  • Muzyka do filmu "Z dalekiego kraju. Ojciec Święty Jan Paweł II" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1981)
  • Muzyka do filmu "Imperativ" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1981)
  • Muzyka do filmu "Unerreichbar" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1982)
  • Muzyka do filmu "Capitali culturali – Vatican" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1982)
  • "Angelus" na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1982-1984)
  • "Victoria" per coro misto e orchestra (1983)
  • Muzyka do filmu "Blaubart" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1983)
  • Muzyka do filmu "Na straży swej stać będę" w reż. Kazimierza Kutza (1983)
  • Muzyka do filmu "Marynia" w reż. Jana Rybkowskiego (1983)
  • Muzyka do filmu "Paradigme du le pouvoir du mal" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1983)
  • Muzyka do filmu "Rok spokojnego słońca" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1984)
  • Orawa na kameralną orkiestrę smyczkową (1986)
  • Muzyka do filmu "Kronika wypadków miłosnych" w reż. Andrzeja Wajdy (1986)
  • "Choralvorspiel" für Kammerorchester (1988)
  • Muzyka do filmu "Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1988)
  • Muzyka do filmu "La table tournante" w reż. Paula Grimaulta (1988)
  • Muzyka do filmu "Napoleon et l'Europe" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1989-90)
  • Muzyka do filmu "Korczak" w reż. Andrzeja Wajdy (1990)
  • Muzyka do filmu "Leben für Leben – Maximilian Kolbe" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1990)
  • Muzyka do filmu "Long Conversation with a Bird" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1990)
  • Muzyka do filmu "Le retour" w reż. Josée Dayana (1990)
  • Muzyka do filmu "The Touch" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1991)
  • Muzyka do filmu "Dracula" w reż. Francisa Forda Coppoli (1992)
  • Muzyka do filmu "König der letzten Tage" w reż. Tom Toelle (1993)
  • Muzyka do filmu "Śmierć jak kromka chleba" w reż. Kazimierza Kutza (1994)
  • Muzyka do filmu "Faustyna" w reż. Jerzego Łukaszewicza (1994)
  • Muzyka do filmu "Śmierć i dziewczyna" w reż. Romana Polańskiego (1994)
  • "Jakżeż ja się uspokoję" na głos i fortepian (1995)
  • "Króluj nam Chryste" na głos i fortepian (1995)
  • Muzyka do filmu "Cwał" w reż. Krzysztofa Zanussiego (1996)
  • Muzyka do filmu "Deux fantômes en colère" w reż. Gérarda Oury (1996)
  • "Koncert na fortepian i orkiestrę" (1996-97)
  • "Requiem dla Ojca Kolbe" na smyczki, fortepian, czelestę, harfę i kotły (1996-97)
  • Muzyka do filmu "Portret damy" w reż. Jane Campion (1997)
  • "Agnus Dei" na chór mieszany a cappella (1997)
  • Muzyka do filmu "Pan Tadeusz" w reż. Andrzeja Wajdy (1998-99)
  • Muzyka do filmu "Dziewiąte wrota" w reż. Romana Polańskiego (1999)
  • "Missa pro pace" na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1999-2000)
  • Muzyka do filmu "Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową" w reż. Krzysztofa Zanussiego (2000)
  • "Introitus" na organy (2000)
  • Muzyka do filmu "Pianista" w reż. Romana Polańskiego (2002)
  • Muzyka do filmu "Zemsta" w reż. Andrzeja Wajdy (2002)
  • Muzyka do filmu "Suplement" w reż. Krzysztofa Zanussiego (2002)
  • "Symfonia nr 3 'September Symphony' " (2003)
  • "Lament" na chór mieszany (2003)
  • "Symfonia nr 4 'Sinfonia de motu' " na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2005)
  • Muzyka do fimu "Persona non grata" w reż. Krzysztofa Zanussiego (2005)
  • "Ricordanza" na orkiestrę smyczkową (2005)
  • "Magnificat" na głosy solowe, chór i orkiestrę (2006)
  • Muzyka do filmu "Królowie nocy" w reż. Jamesa Gray'a (2007)
  • "Symfonia nr 5 'Adwentowa' " na chór mieszany i orkiestrę (2007)
  • Muzyka do filmu "Czarne słońce" w reż. Krzysztofa Zanussiego (2007)
  • Muzyka do filmu "Krew jest sednem życia" w reż. Kim'ego Aubry'ego (2007)
  • Muzyka do filmu "Serce na dłoni" w reż. Krzysztofa Zanussiego (2008)
  • Muzyka do filmu "Poste restante" w reż. Marcela Łozińskiego (2008)
  • "Te Deum" na głosy solo, chór i orkiestrę (2008)
  • "Hymn Paschalny" na chór mieszany (2008)
  • "Veni Creator" na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2008)
  • Muzyka do filmu "Rewizyta" w reż. Krzysztofa Zanussiego (2009)
  • "Uwertura uroczysta" na orkiestrę (2010)
  • "II Koncert" na fortepian, skrzypce i orkiestrę (2011)


Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2001; aktualizacja: październik 2010.