Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka wraz z chórem przygotowanym przez Henryka Wojnarowskiego towarzyszy najwybitniejszym polskim śpiewakom: Aleksandrze Kurzak, Agnieszce Rehlis i Arturowi Rucińskiemu.
Aleksandra Kurzak nagrywa na tej płycie po raz pierwszy Karola Szymanowskiego i mogę zapewnić, że nigdy nie słyszałem lepiej zaśpiewanej "Litanii do Marii Panny" - mówił Jacek Kaspszyk, opowiadając o płycie z serii Warsaw Philharmonic. - Szymanowski był zawsze niesłychanie precyzyjny w materiale nutowym, a realizacja jego zamierzeń - jeśli jest w pełni udana - gwarantuje sukces - podkreślił dyrygent.
W III Symfonii interpretacji partii tenorowej podjął się znakomity młody rosyjski śpiewak - Dmitry Korchak.
To ostatnie dzieło jest nagraniem live z koncertu w Filharmonii Narodowej w listopadzie 2015, pozostałe utwory zostały zarejestrowane na przełomie 2015 i 2016. Reżyserami nagrania byli Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko.
Wydawcą płyty jest Warner Classics Polska.
Grzegorz Sztwiertnia otrzymał tytuł Laureata Nagrody im. Jana Cybisa
8 marca 2017 Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków poinformował, iż Laureatem Nagrody im. Jana Cybisa za rok 2016 został Grzegorz Sztwiertnia.
Artysta stworzył cykle malarskie: "Melancholia" 1995, "Ethicon" 1999, "Farbenlehre" 2002, "Diplokokki" 2011, "Tarczyce" 2016.
Grzegorz Sztwiertnia urodził się w 1968 w Cieszynie. Studiował na Wydziale Malarstwa w krakowskiej ASP. Zdobył dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w 1992. Od 2008 jest doktorem habilitowanym ASP w Krakowie. Obecnie sprawuje funkcję profesora w Akademii Sztuk Pięknych. Jest autorem kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, brał udział w ponad stu wystawach w Polsce i za granicą. Uczestniczył większości najważniejszych przeglądów polskiego malarstwa od połowy lat 90. Pracuje na polu wielu dyscyplin: malarstwa, rysunku, rzeźby, i instalacji, filmu, teorii sztuki, literatury. Jest pedagogiem w pracowni interdyscyplinarnej na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP, prowadzi również zajęcia z teorii i praktyki nowych mediów w PWSZ w Nowym Sączu.
Ogłoszono nominacje do Nagrody Akademii Fonograficznej "Fryderyk 2017"
Ogłoszono nominacje do Nagrody Akademii Fonograficznej "Fryderyk 2017". Najwięcej nominacji do "Fryderyka 2017" zdobyli: Monika Brodka, Tomasz Organek i zespół Hey. Otrzymali oni po trzy nominacje.
W 23. edycji konkursu o nominację do nagrody Fryderyka w kategorii fonograficzny debiut roku ubiegało się 59 artystów muzyki rozrywkowej i jazzu. Zgłoszono 277 płyt z polską muzyką rozrywkową, 90 albumów jazzowych, 121 krążków z muzyką poważną, 277 utwory muzyczne oraz 273 teledyski. W głosowaniu udział brało około 1200 twórców, dziennikarzy muzycznych i przedstawicieli branży fonograficznej. Nagrody wręczone zostaną w 9 kategoriach muzyki rozrywkowej, 8 kategoriach muzyki poważnej i 3 kategoriach muzyki jazzowej.
Poniżej znajduje się lista najważniejszych nominacji w poszczególnych kategoriach.
"Złoty Fryderyk" za szczególne zasługi dla kultury muzycznej:
"Fonograficzny Debiut Roku" w kategorii "Muzyka rozrywkowa":
- Bemy
- Bovska
- Buslav
- Kroki
- Piotr Zioła
"Teledysk roku":
- Monika Brodka - "Up in the hill"
- Dawid Podsiadło - "Pastempomat"
- Hey - "Błysk"
- Krzysztof Zalewski - "Miłość, miłość"
- Tomasz Organek - "Mississippi w ogniu"
"Albumu roku" w kategorii "Muzyka jazzowa":
"Artysta roku" w kategorii "Muzyka jazzowa":
"Album roku: muzyka chóralna, oratoryjna i operowa" w kategorii "Muzyka poważna"
- "Camerata Silesia Sings Szymański"
- "De Profundis - Polish Psalms of the 20th and 21st Century"
- "Feliks Nowowiejski: Quo Vadis"
- "Józef Zeidler: Missa ex D - Musica Sacromontana"
- "Penderecki Conducts Penderecki vol.1"
"Album roku: muzyka współczesna" w kategorii "Muzyka poważna"
- "Krzysztof Herdzin: Suite on Polish Themes"
- "Krzysztof Penderecki: Concerto doppio, Concerto per pianoforte, Concertino per tromba e orchestra"
- "Paweł Łukaszewski - IV Symfonia – Symfonia o Bożym Miłosierdziu"
- "Stanisław Moryto"
- "Wojciech Blecharz - Liminal Studies"
Nazwiska laureatów 23. edycji Fryderyków zostaną ogłoszeni podczas dwóch gal. Na pierwszej 24 kwietnia w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, przedstawieni zostaną artyści nagrodzeni w kategorii "Muzyka Poważna". Na drugiej gali 26 kwietnia o 19 w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana wręczone zostaną nagrody za muzykę rozrywkową i jazzową. Obie uroczystości transmitowane będą przez TVP 2.
W tym roku do konkursu kwalifikowane były płyty, nagrania i teledyski, które miały swoją premierę między 1 stycznia a 31 grudnia 2016 r. W tej edycji po raz pierwszy umożliwiono zaprezentowanie więcej niż jednego pliku, a nawet całego albumu.
Fryderyki to nagrody przyznawane przez polskie środowisko muzyczne. Pierwszy raz wręczono je w 1995 r. Laureatów wybierają członkowie Akademii Fonograficznej, która powstała w 1999 r. Głosowanie jest dwuetapowe i tajne. Obecnie Akademia Fonograficzna liczy ponad 1300 członków. Co roku zapraszani są do niej nominowani do Fryderyków artyści.
Lista nominowanych we wszystkich kategoriach jest dostępna na stronie www.zpav.pl.
Folkowy Fonogram Roku
Konkurs na Folkowy Fonogram Roku od 2002 roku towarzyszy festiwalowi "Nowa Tradycja". Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce. W ubiegłym roku laureatami I miejsca zostali zespół Kwadrofonik i Adam Strug za album "Requiem ludowe".
Organizatorzy konkursu wyłonią laureatów podczas XX Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja", który odbędzie się w dniach 11-14 maja 2017. Już teraz ogłoszono listę finalistów.
- "Banda Nella Nebbia", wyk. Banda Nella Nebbia, wyd. Unzipped Fly Records/PR2
- "Crowded Head", wyk. Shannon, wyd. Polish Folk Management/Independent Digital
- "Duch Gór", wyk. Trebunie Tutki & Quintet Urmuli, wyd. Unzipped Fly Records/PR2
- "Hańba!", wyk. Hańba!, wyd. Antena Krzyku/Karoryfer Lecolds
- "Libelid - pieśni miłosne jidysz", wyk. Ola Bilińska z zespołem, wyd. Żydowski Instytut Historyczny/Polskie Radio
- "Maggid", wyk. Oleś Brothers & Jorgos Skolias (Sefardix), wyd. Fenommedia.
- "Niesiądz", wyk. Bum Bum Orkestar, wyd. Bum Bum Orkestar
- "Stabat Mater Dolorosa", wyk. Adam Rymarz, Witold Janiak, wyd. Księgarnia Adam i Ewa
- "Umówmy się na dziś", wyk. Warszawska Orkiestra Sentymentalna, wyd. Warszawska Orkiestra Sentymentalna/Polskie Radio
- "The Voice of Suka", wyk. Maria Pomianowska z zespołem, wyd. For Tune
- "Zin do hezaran", wyk. Malerai Bargh Goodarzi, wyd. For Tune
- "Żywizna", wyk. Żywizna (Genowefa Lenarcik i Raphael Rogiński), wyd. Bôłt Records
Premiera opery "Turek we Włoszech"
Turek, który przyjeżdża do Italii i wiąże się z Włoszką; Włoch przebierający się za Turka, a Turczynka za Włoszkę. Między nimi krążący Poeta notujący pomysły do nowej opery buffa - tak w skrócie można by opisać fabułę "Turka we Włoszech". Reżyser przedstawienia, Christopher Alden, umieścił akcję we włoskiej scenerii lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku, gdzie jeszcze dobitniej uwidocznione zostały piętrzące się intrygi miłosne, nieporozumienia oraz wszechobecny komizm.
Spektakl, który miał swoją premierę na Festiwalu d'Aix-en-Provence z powodzeniem wystawiany był również w Teatro Regio di Torino i Opéra de Dijon. Amerykański reżyser, aktywny twórczo od ponad 30 lat, zdobył uznanie na najbardziej prestiżowych scenach operowych w Ameryce Północnej i Europie. Na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej po raz pierwszy będziemy mogli zobaczyć operę w jego reżyserii. To jednak nie pierwszy raz, kiedy na warsztat bierze "Turka we Włoszech" (już w 1995 roku wystawił spektakl w Long Beach Opera). Tym razem skupił się na relacjach dwóch światów: kobiecego i męskiego, ale także świata kultury muzułmańskiej i zachodniej. I jak mówi sam reżyser, spektakl zyskuje dzisiaj na aktualności:
Warszawskiej inscenizacji z polsko-włoską obsadą towarzyszyć będzie orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod batutą dyrektora muzycznego Andriya Yurkevycha.
Spektakl zrealizowany w koprodukcji z Festiwalem d’Aix-en-Provence, Teatro Regio di Torino i Opera de Dijon.
Źródło: materiały prasowe, PAP, www.polskieradio.pl, www.owzpap.org; opr. AJS; 10.03.17