Definiowanie na scenie
Kolejną jeszcze kwestią jest różnica między funkcją zatrudnionego na stałe dramaturga (utożsamianego często z kierownikiem literackim) – którą to funkcję pełni m.in. wspomniany Piotr Gruszczyński w Nowym Teatrze, Tomasz Jękot w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu czy Michał Kurkowski w Teatrze Wybrzeże, a w przeszłości także Marzena Sadocha w Teatrze Polskim we Wrocławiu czy Dorota Sajewska w Teatrze Dramatycznym w Warszawie – a dramaturgiem pracującym z reżyserem jako freelancer. Stała funkcja dramaturgiczna w teatrze łączy się także z odpowiedzialnością za kształt i kierunek repertuaru, nadawaniem spójnego – można by rzec: kuratorskiego – rysu instytucji. Niewątpliwie rolę dramaturga w instytucji wzmocniła tendencja do otwierania się na widownię i inwestowania energii i środków w działania, które nie wiążą się bezpośrednio z produkcją i eksploatacją spektakli – działania edukacyjne, warsztatowe, interdyscyplinarne. Także zmiana paradygmatu odbioru z bezpiecznego i pasywnego na aktywny i zaangażowany zmieniła rolę dramaturgii, którą określić można jako sztukę komponowania całego zdarzenia performatywnego, poza dominacją tekstu. Dlatego też funkcja dramaturga zyskuje na znaczeniu nie tylko w teatrze repertuarowym, ale i w innych sztukach performatywnych – w performansie i nowej choreografii.
Czy zatem dramaturżka i dramaturg piszą dramaty? Niekoniecznie, choć tak podpowiedzą nam słowniki. Ale prawdziwe definicje tworzą się w salach prób i na scenach. To tam rozwija się profesja, o której najciekawiej chyba jest myśleć jako o przykładzie funkcji interdyscyplinarnej, w przypadku której trudność w skonstruowaniu zwięzłej i jednoznacznej definicji jest zaletą; funkcji oddającej wielowymiarowość pracy teatralnej, w której działania na obrazach, słowach, obecności, świetle, znaczeniach, tempie, ciszy łączą się w jeden proces, który ma wiele autorek i autorów.
Źródła: W. Baluch, "Dramaturgia", [w:] "Performatyka. Terytoria", red. Dariusz Kosiński, Ewa Bal, Kraków 2017; R. Węgrzyniak, "Ale dramaturg, kim on jest", Notatnik Teatralny nr 58-59/2010; J. Targoń, "Wirus, strażnik, negocjator, partner", "Didaskalia", nr 2/2007; I. Gańczarczyk, "Truizmy. O dramaturgii", "Didaskalia", nr 151-152/2019; pracownia.ast.krakow.pl; L. Schiller "Referat programowy nadzwyczajnego zjazdu ZASP", dostęp on-line: https://issuu.com/instytut.teatralny/docs/leon_schiller; P. Gruszczyński, "Adaptacja, adaptacja wielokanałowa i adaptacja jako instalacja", [w:] "Zeszyty naukowe AST", Kraków 2018; encyklopediateatru.pl; "Warszawa jest bańką", rozmowa Jędrzeja Piaskowskiego i Dominika Gaca na portalu teatralny.pl; e-teatr.pl; dziennikteatralny.pl.