Naprawdę nazywa się Bartosz Schmidt, urodził się i mieszka w Warszawie. Ukończył studia magisterskie na kierunku psychologii. Na początku kariery śpiewał po polsku, później – jak twierdzi – tak się złożyło, że zaczął pisać angielskie teksty. Nie wyklucza jednak powrotu do rodzimego, trudniejszego języka. O tekstach mówił w rozmowie z Ulą Kaczyńską z radiowej Czwórki:
To nie jest mój pamiętnik. To nie jest tak, że zapisuję tam wszystkie moje przeżycia i doświadczenia. Robię muzykę i te teksty się same piszą.
W 2013 roku Baasch zadebiutował minialbumem "Simple Dark Romantic Songs", zapowiadającym płytę. Tytuł wyjaśnia wszystkie cztery utwory – warto dodać, że Baasch od początku nagrywał elektroniczne piosenki, do których sam pisał teksty i je wykonywał. Te pierwsze utwory balansowały na granicy brzmień analogowych syntezatorów i powolnego elektronicznego pulsu, ale w każdym był nerw, niepokój.
Zanim Baasch wydał pełnowymiarową debiutancką płytę, stworzył ścieżkę do filmu Tomasza Wasilewskiego "Płynące wieżowce". Zaproponował reżyserowi muzykę dopełniającą film, ale nie koncentrującą na sobie uwagi widza. Schmidt tłumaczył w rozmowie z "Co Jest Grane 24":
"Płynące wieżowce" są pełne emocji. Zależało mi na tym, żeby muzyka z tym współgrała, nie wprowadzała do scen innych emocji niż te zapisane w scenariuszu. To by zaburzyło odbiór tej historii.
Film zdobył uznanie i nagrody na festiwalach w Gdyni i we Wrocławiu, w Karlowych Warach, Buenos Aires, Zadarze czy Kluż-Napoce. Można w nim usłyszeć m.in. dwa utwory z "Simple Dark Romantic Songs".
Wydanie pierwszej płyty poprzedziły w 2014 roku single "Siamese Sister" i "Several Gods". Zwiastowały one bardziej "technologiczny", syntetyczny, oddalony od naturalnych brzmień kierunek. Album "Corridors" ukazał się na początku 2015 roku. Głębokie, powolne basy artysta dopełniał rozchwianymi wysokimi dźwiękami. Uwagę dziennikarzy zwróciła piosenka "Crowded Love" z udziałem wokalistki zespołu Bokka ukrytej pod pseudonimem Y. Mocniejsze, cięższe utwory nasuwały krytykom skojarzenia z Depeche Mode. Sam artysta w wywiadzie z portalem Interia.pl mówił o inspiracji The Knife:
Oni zrewolucjonizowali moje myślenie o muzyce, o produkcji muzycznej. Przesunęli mi granicę dotyczącą tego, co jest "poprawne". To nie oznacza, że tych inspiracji łatwo jest się doszukać w mojej muzyce (...) Te inspiracje sięgają głębiej, dotyczą sposobu myślenia o muzyce w ogóle.
Rok po debiutanckiej płycie ukazało się "RE_CORR", na którym remiksowaniem piosenek Baascha zajęli się m.in. Agim, Jaaa!, Mooryc, Rysy, Teielte czy Zamilska. On sam remiksował dla duetu Rubber Dots czy Automat.
Ostatni jak dotąd album Baascha, "Grizzly Bear With A Million Eyes", ukazał się wiosną 2017. W piosence "Dare To Take" Baascha wsparła wokalnie Mary Komasa, gościnnie wystąpił też Miron Grzegorkiewicz znany z grupy Jaaa!, How How czy Daktari. Dziennikarze podkreślali, że muzyka Baascha na tej płycie stała się nie tylko bardziej taneczna, ale też mniej zorientowana na mrok. Robert Sankowski pisał w "Gazecie Wyborczej":
W "Fall" imponują kończące numer gęste faktury instrumentów smyczkowych, zaś ilustracyjne "Once Upon A Night" przypomina o kinowych doświadczeniach Baascha. Wrażenie robi też łatwość pisania dobrych refrenów. "Sneaker Fairytale" brzmi może jak numer electroclashowy, ale i tak na całej płycie w uszy rzuca się nie brzmieniowy radykalizm, ale raczej właśnie dobre melodie.
Baasch z kolei mówił w radiowej Czwórce:
Dla mnie tworzenie muzyki jest formą medytacji i okazją do spotkania z samym sobą. Potem następuje moment dzielenia się tymi dźwiękami z moimi muzykami i wreszcie z publicznością.
Był członkiem zespołów Miennta i Plazmatikon. Podczas własnych koncertów korzystał ze wsparcia kilku muzyków, ale też grał z towarzyszeniem wyłącznie perkusisty Roberta Alabrudzińskiego. Koncertuje również z uznanym producentem Wojtkiem Urbańskim, współtwórcą duetu Rysy.
Jako wokalista Baasch wsparł polski duet Venter (utwór "Fire" z "Venter Lp"), ale większym echem odbiło się jego śpiewanie na bardzo dobrej płycie "Traveler" Rys. W tym gwiazdorskim elektronicznym projekcie udział wzięła również Justyna Święs z popularnego duetu The Dumplings oraz Piotr Zioła, a Baasch wykonał trzy piosenki. Zarówna płyta Venter, jak i Rys ukazały się w 2015 roku. Dwa lata później wokalistę można było usłyszeć na "Albumie" Piotra Bejnara w utworze "Jellyfish" oraz w piosence "On The Way" z płyty duetu Sotei (złożonego z Sobury i Teielte).
Płyty Baascha wydaje wytwórnia Nextpop. Oznaką jego rangi w tej firmie może być to, że został pierwszym artystą, który wziął udział w NXT’ Sessions – transmitowanym na żywo występie w siedzibie wytwórni.
W kraju występował na festiwalach Open’er w Gdyni, Tauron Nowa Muzyka w Katowicach, Orange Warsaw Festival, Free Form w Warszawie czy Audioriver w Płocku. Ma na koncie występy w Czechach, Francji, Islandii, Niemczech, Rumunii, na Litwie i na Węgrzech. Już w 2014 r. na kilka koncertów wybrał się do Chin. Opowiadał później w "Co Jest Grane 24":
Występowaliśmy tam np. na sylwestrze w centrum kilkunastomilionowego miasta. To były koncerty, po których trudno było stwierdzić, ilu doszło nam nowych fanów, bo w Chinach nie działają media społecznościowe.
Ze strony internetowej Baascha wynika, że jego debiutancki warszawski występ poprzedzał koncert Tricky’ego. Po takim starcie zupełnie nie dziwi tempo, w jakim polski wokalista-muzyk-producent podbija serca słuchaczy w Polsce i za granicą.
Dyskografia:
- 2013 – "Simple Dark Romantic Songs" EP
- 2013 – "Płynące wieżowce" (ścieżka dźwiękowa)
- 2015 – "Corridors"
- 2016 – "RE_CORR"
- 2017 – "Grizzly Bear With A Million Eyes"