W latach 1979–1981 grupa tworzyła program Centrum Kultury na Grochowie, w latach 1989–1994 jej ośrodkiem było żoliborskie kino Tęcza, z którego zespół musiał się wynieść z powodu nieprzychylnej postawy władz dzielnicy. W latach 1990–2009 Wojciech Krukowski był dyrektorem Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim. W latach 90. grupa zrealizowała m.in. "Sezonową Wyspę 6." (1993), "Tango wodne" (1994), a ponadto takie akcje jak "Światło i ciążenie", "Przychodnia. Exit", "Mauritius i inne propozycje", "Tylko jedna godzina".
Do performatywnych działań zespołu zaliczyć można m.in. wielokrotnie wystawianą "Chińską lekcję" (2006). To kilku-, kilkunastominutowe wystąpienia pięcioosobowej grupy, realizujące poszukiwania Akademii Ruchu w obszarze języka wizualnego teatru. Charakterystyczną cechą tej inicjatywy jest uniwersalność formuły, która pozwala na prezentację pracy twórczej w każdych warunkach, wobec każdej publiczności, w dowolnej konfiguracji poszczególnych elementów spektaklu. Ciekawym performansem są również "Soki różne i czas poznania" (2008), które opierają się tworzeniu znaków i komunikatów złożonych z substancji i okoliczności bliskich naturze. W każdej chwili mogą ulec zniszczeniu, a cechą działań, wykonywanych gestów jest ich jednorazowość, niepowtarzalność wobec zmieniającego się kontekstu.
Wątki poruszane w "Czterech wykładach" (2007) służą eksponowaniu w przestrzeni publicznej komunikatów o niepodważalnej wartości naukowej w formie właściwej dla specyfiki akcji plastycznej, poezji wizualnej, znaku teatralnego. To pewnego rodzaju kontynuacja przedsięwzięć realizowanych przez zespół we wcześniejszych latach, w nieco odmiennych warunkach: Wykład I ("Współczesne problemy socjalizmu") prezentowany był w drugiej połowie lat 70. zarówno w galeriach (m.in. Dziekanka, Festiwal Sztuki Akcji BWA w Bydgoszczy), teatrach (m.in. Centrum Sztuki Studio, Teatr im. Jaracza w Olsztynie), jak i w aulach wykładowych SGPiS w Warszawie i Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Nowe oblicze projektu to wyzwania stawiane przed społeczeństwem dziś: brak poczucia stabilności, niebezpieczeństwo wykreowania opozycji proeuropejskie – narodowe, emigracja jako konsekwencja niedopasowania aspiracji ludzi i możliwości ich realizacji w kraju, scena polityczna – niskie kompetencje, polityka przypominająca reality show.
Interpretację aktualnych wydarzeń widać także w "Trzech zdaniach o rewolucji" (2009) odnoszących się do problemu nietolerancji i fundamentalizmu jako zagrożeń realizacji idei każdej rewolucji (w tym konkretnym przypadku mowa o Tbilisi i Rewolucji Róż), "Czytajcie" (2010) – reakcja na medialne doniesienia o zatrważającym stanie czytelnictwa w kraju czy "Grób nieznanego straganu" (2010) – symboliczne ustawienie przed jednym z likwidowanych straganów milczącej, nieruchomej grupy.
Na przełomie 2010 i 2011 roku powstał spektakl "Środek Europy" będący połączeniem teatru wizualnego i akcji plastycznej. Zawarto w nim pytanie o możliwość zachowania osobowej i twórczej autonomii jednostki wobec presji sytuacji politycznej, a także władzy: mediów, ekonomii i polityki. Przedstawienie wskazuje granice, których jednostka nie powinna przekraczać w drodze do osiągnięcia sukcesu.
Jesienią 2013 roku Akademia Ruchu zaprezentowała swoje działania na najważniejszym na świecie wydarzeniu łączącym sztuki wizualne z performatywnymi – Biennale Performa w Nowym Jorku. Polska i Norwegia w czasie tej piątej edycji miały swoje pawilony narodowe, a ściślej "pawilony bez ścian". Na placu Times Square odbyła się seria czterech akcji "The Market of Toys" przygotowana przez Akademię Ruchu z okazji Biennale. Ich "Chińską lekcję" pokazano w sali teatralnej uniwersytetu nowojorskiego (CUNY), a w kwaterze głównej Biennale, w tzw. Performa Hub, odbyła się retrospektywa twórczości Akademii. Dodatkowo grupa przygotowała gazetę wydrukowaną w kilku tysiącach egzemplarzy i dystrybuowaną w czasie Performy.
Akademia Ruchu działa obecnie przede wszystkim jako multidyscyplinarny ośrodek sztuki współczesnej, a jej członkowie organizują autorskie przedstawienia, czasem łącząc swoje siły i występując wspólnie z nowymi projektami. Grupa stworzyła łącznie ponad 200 projektów zrealizowanych w ramach około 600 wystąpień w kraju i za granicą.
Autorka: Monika Mokrzycka-Pokora, sierpień 2003. Aktualizacja: AW, czerwiec 2015; AS, listopad 2017.