Muzeum Śląskie. Architektura tożsamości Hashtag (topic) #przerwane historie #architektura Nagłówek super artykułu Title on page in header Muzeum Śląskie. Architektura tożsamości Obrazek lub wideo muzeum_slaskie_projekt_nac.jpg Podpis dla multimediów Muzeum Śląskie w Katowicach, projekt frontu gmachu, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Header text color rgb(255, 255, 255) Enable audio for video Off Zawartość (treść strony Super Artykułu) Tekst 28 czerwca 1919 roku w Sali Lustrzanej pałacu wersalskiego podpisano traktat pokojowy, który nie tylko zakończył I wojnę światową, ale na zawsze zmienił sytuację geopolityczną w Europie. W jego wyniku rozpadły się potężne imperia, powstały nowe państwa, przesunięto wiele granic. Jedną z trudniejszych kwestii, omawianych w Wersalu była sprawa Górnego Śląska, zasobnego w bogactwa mineralne regionu, o który spór toczyła Polska i Niemcy. Polska delegacja domagała się przyłączenia Górnego Śląska do Polski, jednak do Traktatu Wersalskiego ostatecznie trafił zapis, że o przynależności państwowej regionu zdecyduje przeprowadzony wśród mieszkańców plebiscyt. Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Video podpisanie traktatu wersalskiego_CUT.mp4 Autoplay video On Play video in loop On Signature Podpisanie Traktatu Wersalskiego, 28 czerwca 1919, (00:28 - Ignacy Jan Paderewski wysiada z powozu); źródło: National Archives / catalog.archives.gov Video without audio On Styl kolumn lewa kolumna statyczna Lewa kolumna Choć od XVIII wieku region znajdował się pod władaniem Prus, wg przeprowadzonego przez Niemców w 1910 roku spisu ludności 57,3 % mieszkańców Górnego Śląska uważało język polski za język ojczysty; także większość określających siebie przede wszystkim ja Prawa kolumna Mapa wyznaniowa Prus, Górnego Śląska i Polski, 1921. Źródło: Biblioteka Narodowa / Polona.pl Tekst Wybór ludu 20 marca 1921 odbył się zapisany w Traktacie Wersalskim plebiscyt, poprzedzony intensywnymi akcjami propagandowymi, organizowanymi zarówno przez stronę polską, jak i niemiecką. Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Tekst Jakimi środkami chcą Prusacy zwyciężyć przy plebiscycie na Górnym Śląsku?, Bytom : K. Koźlik, 1920, fot. Biblioteka Narodowa Polona Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Styl kolumn lewa kolumna statyczna Lewa kolumna W głosowaniu wzięło udział blisko milion dwieście osób (97,5% ogółu uprawnionych); za przyłączeniem regionu do Polski zagłosowało 40,3% uprawnionych, Górny Śląsk w Niemczech widziało 59,4% głosujących. Prawa kolumna Wojciech Korfanty, poseł. Fotografia portretowa, 1925, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Styl kolumn prawa kolumna statyczna Lewa kolumna Sala posiedzeń Sejmu Śląskiego w Katowicach, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Prawa kolumna Województwo śląskie uzyskało względem państwa polskiego dużą autonomię – w tym własny organ władzy ustawodawczej – Sejm Śląski, do którego pierwsze wybory odbyły się 24 września 1922 roku. Styl kolumn lewa kolumna statyczna Lewa kolumna Zanim to jednak nastąpiło, już dwa lata wcześniej przy Śląskim Urzędzie Wojewódzkim utworzono Dział Sztuki. Inicjatorem tego przedsięwzięcia był Michał Grażyński, od 1926 roku piastujący stanowisko wojewody śląskiego. Prawa kolumna Obchody w Piekarach Śląskich 15. rocznicy powrotu Górnego Śląska do Polski. Na zdjęciu: wojewoda śląski Michał Grażyński przed mikrofonem podczas przemówienia na uroczystości poświęcenia kopca Wyzwolenia, 1937, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Tekst Miasto w budowie Badacz śląskiej architektury, Waldemar Odorowski, w książce pt. "Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922-1939" pisał: Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Rozstrzygnięcie granicy polsko – niemieckiej, które nastąpiło w drodze podziału, a więc kompromisu, nie zadowoliło żadnej ze stron, a tym samym stało się niewygasającym zarzewiem konfliktu. W czasach pokoju przybrał on formę rywalizacji, która ze strony polskiej miała na celu dowiedzenie swoich historycznych praw do tej ziemi, a bardziej jeszcze wykazanie się dorobkiem ukazującym awans cywilizacyjny i kulturowy Śląska, jaki dokonywał się pod polskimi rządami. Text size standardowy rozmiar Fullscreen gallery items Text Z chwilą, gdy w 1922 roku Katowice zostały przyłączone do Polski, stanowiły w pełni ukształtowany organizm miejski z wyraźnie zarysowanym układem urbanistycznym (…) - pisze Waldemar Odorowski w książce "Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922 – 1939". W kolejnych latach to rozwinięte miasto wzbogaciło się o szereg obiektów, które jeszcze wyraźniej podkreśliły jego nowoczesność i wielkomiejskie aspiracje. Podpis obrazka Katowice ulica Dworcowa, przed 1939, fot. Biblioteka Narodowa Polona Text position left top Text Choć jak w każdym góniczym mieście, i w Katowicach mieszkańcy zmagali się z problemami mieszkaniowymi czy zanieczyszczeniem powietrza, rozbudowujące się miasto wyglądało imponująco. Podpis obrazka Katowice: ogólny widok z placem św. Andrzeja, 1936, fot. Biblioteka Narodowa Polona Text position left top Text Mimo zniszczeń z II wojny światowej echa dawnej świetności modernistycznych Katowic można tam znaleźć do dziś. Podpis obrazka Katowice, ul. Warszawska z teatrem miejskim, przed 1908, fot. Biblioteka Narodowa Polona Text position left top Styl kolumn lewa kolumna statyczna Lewa kolumna W ten oto sposób Katowice i cała polska część Górnego Śląska zamieniła się w plac budowy, bo architekturę uczyniono jednym z narzędzi walki o polską tożsamość regionu. Realizowano inwestycje przemysłowe, infrastrukturalne, mieszkaniowe. Prawa kolumna Katowice, gmach Sejmu Śląskiego i Urzędu Wojewódzkiego, 1929, fot. Biblioteka Narodowa Polona Tekst W latach 20. i 30. XX wieku w Katowicach wzniesiono wiele gmachów użyteczności publicznej w podobnym, surowym, powściągliwym stylu, w którym modernistyczna geometria uzupełniona została monumentalnymi detalami. Podobnie prezentują się m.in. siedziba Syndykatu Polskich Hut Żelaza (proj. Tadeusz Michejda i Lucjan Sikorski), Banku Gospodarstwa Krajowego (proj. Stanisław Tabeński), Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych (proj. Jadwiga Dobrzyńska i Zygmunt Łoboda). Daleko bardziej ku modernistycznej nowoczesności poszli Lucjan Sikorski, autor gmachu katowickiego Magistratu, Witold Kłębkowski, projektując siedzibę Urzędów Niezespolonych czy Stanisław Tabeński, autor Domu Oświatowego. Wśród obiektów wyróżniających się nowatorską formą wymienić należy także tzw. drapacz chmur. Wysoki na 60 metrów (drugi wówczas co do wysokości budynek w Polsce) mieścił biura m.in. Urzędu Skarbowego i mieszkania pracowników Urzędu Wojewódzkiego. W ciągu kilkunastu lat Katowice zapełniły się eleganckimi budowlami o supernowoczesnych formach – to tu powstał pierwszy w kraju gmach na potrzeby radia (wojewoda Grażyński bardzo wspierał rozwój tego medium), którego modernistyczną bryłę zaprojektował Tadeusz Łobos czy funkcjonalistyczny gmach Międzynarodowego Banku Handlowego, dzieło Karola Schayera, autora bryły Muzeum Śląskiego. Do dziś można w Katowicach poczuć ducha modernistycznej nowoczesności - podziwiać kwartały modernistycznej, wielkomiejskiej zabudowy mieszkalnej, urzędnicze wille w stylu Le Corbusiera oraz dziesiątki budynków publicznych, szkół, urzędów, siedzib instytucji, których niewielka skala nie przeszkadzała architektom w sięganiu po uważane wówczas za najbardziej postępowe formy architektoniczne. Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Fullscreen gallery items Text Katowicki "drapacz chmur" w chwili powstania był drugim co do wysokości budynkiem w Polsce. Choć nie przewyższył warszawskiej siedziby Towarzystwa Ubezpieczeniowego Prudential, wygrywał z nią nowoczesną, modernistyczną bryłą. Podpis obrazka Hochhaus (Drapacz chmur), Katowice, 1942, fot. Biblioteka Narodowa Polona Text position left top Text Nowocześni pracownicy musieli kształcić się w stosownie zaprojektowanych obiektach. Podpis obrazka Zawodowe Szkoły Techniczne w Katowicach, 1937-1939, fot. Biblioteka Narodowa Polona Text position right bottom Text Bank Gospodarstwa Krajowego - główna państwowa instytucja finansowa - także swoimi siedzibami podkreślała zaawansowanie w modernizacji kraju. Podpis obrazka Katowice, Bank Gospodarstwa Krajowego, 1938, fot. Biblioteka Narodowa Polona Text position right bottom Tekst Muzeum, które mówi Muzeum Śląskie było jedną z najważniejszych inwestycji tamtych czasów. Zanim jednak powstał projekt budynku, ukształtować się musiała sama instytucja. Wojewoda Grażyński oraz skupione wokół nowej instytucji środowisko wiązali z powstaniem Muzeum Śląskiego wielkie ambicje. Wzniosłe cele łatwo dostrzec w treści preambuły do ustanawiającej placówkę ustawy: Rozmiar tekstu standardowy rozmiar W dziesięcioletnią rocznicę odrodzenia niezawisłego Państwa Polskiego Sejm Śląski, ożywiony wolą wzniesienia trwałego pomnika wiekowej walki Polskiego Ludu na Śląsku o utrzymanie narodowego bytu i jego dążeń do przywrócenia wspólności życia państwowego w niepodległej Rzeczypospolitej, uchwala na wniosek Śląskiej Rady Wojewódzkiej utworzyć Muzeum Śląskie zgodnie z postanowieniami niniejszej ustawy. Text size standardowy rozmiar Styl kolumn lewa kolumna statyczna Lewa kolumna Na stanowisko dyrektora nowo powstałego Muzeum Śląskiego powołany został niespełna trzydziestoletni historyk sztuki Tadeusz Dobrowolski, piastujący już w Katowicach urząd wojewódzkiego konserwatora zabytków. Prawa kolumna Uroczystość otwarcia Muzeum Śląskiego w Katowicach. Przecinanie wstęgi przez wojewodę śląskiego dr Michała Grażyńskiego, widoczny również dyrektor muzeum Tadeusz Dobrowolski, 1930, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Tekst W styczniu 1930 roku Urząd Wojewódzki w Katowicach ogłosił konkurs architektoniczny na projekt siedziby Muzeum Śląskiego. Pod placówkę przeznaczono północną pierzeję placu, przy którym stał już monumentalny gmach Sejmu Ślaskiego i Urzędu Wojewódzkiego (na korytarzach piątego piętra tegoż gmachu eksponowano zbiory Muzeum Sląskiego w formie tymczasowej wystawy) . Obie te budowle miały współtworzyć "serce" stolicy polskiego Śląska – sama lokalizacja pokazuje, jak dużą wagę przywiązywano do nowej instytucji. Jej bryła miała być nowoczesna: w regulaminie konkursu zapisano wyraźnie: "styl gotycki wyklucza się" - co było jasną wskazówką dla uczestników co do preferowanej stylistyki. Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Styl kolumn obydwie kolumny statyczne Lewa kolumna Modernista Karol Schayer Może właśnie z powodu nadmiernych oczekiwań konkurs na projekt budynku okazał się fiaskiem: spośród kilkudziesięciu nadesłanych na konkurs projektów żaden nie usatysfakcjonował jury, pierwszej nagro Prawa kolumna Karol Schayer w swojej pracowni w Bejrucie, 1960, fot. materiały prasowe wystawy 'Warszawa w Budowie' Fullscreen gallery items Text Karol Schayer posiadał niezwykłą umiejętność tworzenia efektownych i nowoczesnych w wyrazie brył za pomocą kilku zaledwie najprostszych brył geometrycznych. Podpis obrazka Piekary Wielkie. Gimnazjum Państwowe im. Króla Jana III Sobieskiego, 1932, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Text position left top Text W latach 30. styl Schayera krystalizował się – wyraźnie było widać fascynację architekta modernizmem i najbardziej awangardową jego odmianą – funkcjonalizmem. Podpis obrazka Państwowe Gimnazjum im. Adama Mickiewicza, Lubliniec, 1929, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Text position left top Text "Forma podąża za funkcją" - mówili najbardziej postępowi moderniści, zwolennicy prostoty, klarowności, uczciwości w architekturze. Karol Schayer także nie ukrywał brył pod zbędną dekoracją. Podpis obrazka Lotnisko Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej w Aleksandrowicach, 1936, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Text position right bottom Text Willa na Frascati projektu Karola Schayera zachwycała Leopolda Tyrmanda. Pisał o niej w "Dzienniku 1954": Na rogu Frascati i Pułkownika Nullo właśnie wykańczano dom o kubaturze wskazującej, że budują ludzie bogaci, jako rezydencję lub na ograniczony wynajm czynszowy. Stylistycznie wywodził się, jak tu wszystko, z Bauhausu i od Perreta, ale był już dalej o dwie dekady niepohamowanego rozwoju funkcjonalnych form, współczesnych tworzyw, metali, ceramik, mas plastycznych. (...) Syciłem oczy jego konstruktywistycznym zwieńczeniem w zielonkawym okafelkowaniu, tarasem wkomponowanym w bryłę. Roiłem, że kiedyś będę miał pieniądze, wrócę tu i postaram się o ten dom. Podpis obrazka Od lewej: Międzynarodowy Bank Handlowy w Katowicach, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC); Warszawa. Aleja Frascati, 1938, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Text position center bottom Styl kolumn obydwie kolumny statyczne Lewa kolumna Co ciekawe, przez lata powojenne losy Karola Schayera pozostawały nieznane. Dopiero libański badacz George Arbid połączył postać autora gmachu Muzeum Śląskiego ze znanym w Bejrucie architektem. Prawa kolumna Hotel Carlton w Beirucie (Liban), zbudowany w 1955-1957 roku wg projektu Karola Schayera, Wasseka Adib i Bahij Makdisi. Źródło: Arab Center for Architecture Styl kolumn prawa kolumna statyczna Lewa kolumna Muzeum Śląskie w Katowicach, projekt frontu gmachu, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Prawa kolumna Siedem pięter śląskiej potęgi Jednak to właśnie projekt Muzeum Śląskiego, którego budowa ruszyła w 1936 roku, uważany jest za szczytowe osiągnięcie zdolnego architekta. Fullscreen gallery items Text Konstrukcję gmachu stanowił szkielet stalowy, którego właściwości architekt znakomicie wykorzystał na potrzeby muzealne, tworząc sale wystawowe o olbrzymiej, swobodnie dającej się kształtować powierzchni. (Waldemar Odorowski, "Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922 – 1939") Podpis obrazka Katowice. Teren budowy Muzeum Ślaskiego i fragment miasta, 1937, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Text position left top Text Optyczne wyróżnienie trzech zasadniczych brył odzwierciedlało pełnione przez nie funkcje. (Waldemar Odorowski, "Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922 – 1939") Podpis obrazka Muzeum Śląskie w Katowicach, Szkielet nowo budowanego gmachu. fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Text position left top Text Gmach zaprojektowany przez Schayera spełniał wszystkie wymagania, jakie mu postawiono, był funkcjonalny, maksymalnie wykorzystywał teren, posiadał wszystkie niezbędne, a przy tym nowoczesne elementy wyposażenia. ("Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922 – 1939") Podpis obrazka Muzeum Śląskie w Katowicach, 1938, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Text position left top Text Najbardziej uderzającą cechą projektu Schayera jest całkowite zerwanie z dotychczas uświęconą tradycją budownictwa muzealnego. (Waldemar Odorowski, „Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922 – 1939”) Podpis obrazka Budynek Muzeum Śląskiego w trakcie budowy, Katowice, 1939, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Text position right bottom Styl kolumn lewa kolumna statyczna Lewa kolumna Waldemar Odorowski zauważa: Najbardziej uderzającą cechą projektu Schayera jest całkowite zerwanie z dotychczas uświęconą tradycją budownictwa muzealnego. Gmach Muzeum Śląskiego został rozwiązany w myśl założeń funkcjonalizmu. Prawa kolumna Stanisław Szukalski, artysta malarz i rzeźbiarz ze swoim psem Bacą, 1929 - 1936, fot. fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Styl kolumn prawa kolumna statyczna Lewa kolumna Muzeum Śląskie w Katowicach, projekt frontu gmachu, fot. www.audiovis.nac.gov.pl (NAC) Prawa kolumna Nowoczesność gmachu Muzeum Śląskiego przejawiała się nie tylko w jego konstrukcji czy bryle. "Rozkład budynku Śląskiego Muzeum prowadzi poprostu zwiedzającego bez pomocy jakichkolwiek napisów, strzałek orjentacyjnych i t. Video Dwugłowy Smok_cut.mp4 Okładka video muzeum_slaskie_projekt_nac.jpg Odtwarzaj wideo automatycznie Off Wyświetl kontrolki video Off Odtwarzaj video w pętli Off Signature Fragment filmu Jadwigi Kocur "Dwuglowy Smok", poświęconego architekturze dwudziestolecia międzywojennego na Śląsku; dzięki uprzejmości autorki Video without audio Off Tekst Tadeusz Dobrowolski, choć miał kilka uwag krytycznych (nie do końca podobała mu się m.in. eklektyczna fasada gmachu), doceniał nowatorskość budowli. We wspomnieniach pisał, że gmach "był dobrze przystosowany do swoich specjalnych zadań i stanowił po raz pierwszy w Polsce klasyczny przykład funkcjonalizmu propagowanego głównie przez Amerykę i inżynierską awangardę Zachodu". Tę nowoczesną przestrzeń dyrektor zaczął wypełniać ekspozycją, skonstruowaną w dość klasyczny i chronologiczny sposób. Parter zajęły zbiory geologiczne, wyżej pojawiły się eksponaty przyrodnicze, później pierwsze prehistoryczne pamiątki po zamieszkujących tu ludziach, przez dowody na rozwój osadnictwa, rolnictwa, handlu itd. Najwyższą kondygnację muzeum przeznaczono na zbiory sztuki. Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Tekst Za silny symbol Uroczyste otwarcie gmachu Muzeum Śląskiego miało się odbyć wiosną 1940 roku. W chwili wybuchu II wojny światowej większa część muzealnych zbiorów była już przygotowana do ekspozycji, a w budynku trwały prace wykończeniowe. Zaraz po tym, jak jesienią 1939 roku Niemcy zajęli Katowice, komisarzem Muzeum Śląskiego mianowano dyrektora Oberschlesische Landesmuseum w Bytomiu. To on zdecydował o przewiezieniu najcenniejszych eksponatów i wyposażenia właśnie do Bytomia; pozostała część zbiorów uległa rozproszeniu. W 1941 roku rozpoczęła się rozbiórka budynku – choć rodziły się pomysły, by muzeum zamienić np. w magazyn, ostatecznie Niemcy uznali, że obiekt należy zlikwidować (do prac przywożono tu więźniów z jednego z podobozów Auschwitz - Birkenau). W 1945 roku w miejscu jednego z najnowocześniejszych gmachów muzealnych ówczesnej Europy pozostały fragmenty fundamentów oraz niewielkie skrzydło mieszkalne (nieco przebudowane, dziś ma adres ul. Kobylińskiego 5) .Tadeusz Dobrowolski pisał: Rozmiar tekstu standardowy rozmiar (…) to rumowisko (…) jest śladem wielkiego skupienia energii, żałosną pamiątką pozytywnego działania, a równocześnie dowodem klęski, jaką poniosła grupa ludzi, których trud poszedł na marne. Text size standardowy rozmiar Styl kolumn obydwie kolumny statyczne Lewa kolumna Na przełomie lat 40. i 50. rozważano możliwość zbudowania nowej siedziby Muzeum Śląskiego w Katowicach. W tym samym czasie jednak w miejscu przedwojennego gmachu Muzeum Śląskiego wzniesiono monumentalny biurowiec Wojewódzkiej Rady Związków Zawodowych. Prawa kolumna Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, widok współczesny, fot. Dawid Chalimoniu/AG Tekst W drugiej połowie lat 70. zaktywizowała się grupa orędowników odnowienia instytucji Muzeum Śląskiego w Katowicach (jednym z powodów była integracja środowiska ekspertów poprzez utworzenie Oddziału Górnośląskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki). Dzięki ich działaniom w marcu 1981 roku Wojewódzka Rada Narodowa powołała Społeczny Komitet Odbudowy Muzeum Śląskiego. Jego prace "przyczyniły się do spopularyzowania działalności przedwojennego Muzeum Śląskiego i zmaterializowania idei jego restytucji w Katowicach w 1984 roku" - wspomina Lech Szaraniec, historyk sztuki i muzealnik, aktywny działacz Komitetu i pierwszy dyrektor restytuowanej placówki, która dostała do dyspozycji na swoją tymczasową siedzibę pochodzący z przełomu XIX i XX wieku budynek dawnego hotelu w centrum miasta. Od początku lat 90. w zaadaptowanym do potrzeb muzealnych obiekcie prezentowano zbiory oraz wystawy czasowe - w 1988 roku wróciła do Katowic część muzealnych zbiorów, wywieziona przez Niemców do Bytomia. Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Fullscreen gallery items Text Wzniesiony w latach 1950–1954 w miejscu rozebranego gmachu Muzeum Śląskiego budynek Okręgowej Rady Związków Zawodowych, choć zatwierdzony do realizacji już w czasie obowiązywania socrealizmu, zdecydowanie bliższy jest ideom modernistycznym. Henryk Buszko (obok Aleksandra Franty i Jerzego Gottfrieda jeden z architektów budynku) mówił: "Był to jeden z nielicznych obiektów socrealistycznych, który nie był karykaturą". Podpis obrazka Siedziba Okręgowej Rady Związków Zawodowych, obecnie Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w Katowicach, fot. Lestat (Jan Mehlich)/wikipedia Text position left top Tekst Nowe wcielenie Pamięć o wyjątkowym przedwojennym gmachu, ambicje zespołu, ale i realna potrzeba powodowały, że starania o budowę stałej siedziby Muzeum Śląskiego nie ustawały. Próby podejmowane były już pod koniec lat 80. (odbył się nawet konkurs na projekt budynku), w 1999 roku został założony Komitet Budowy Nowego Gmachu Muzeum Śląskiego w Katowicach. Kluczowa decyzja zapadła jednak dopiero pod koniec 2004 roku: nowe Muzeum Śląskie powstanie na terenie dawnej Kopalni Węgla Kamiennego "Katowice", w sąsiedztwie słynnej hali Spodek, naprzeciwko kampusu wyższych uczelni, w samym centrum miasta. Od tej pory realizacja tej wizji znacząco przyspieszyła. Jesienią 2006 roku ogłoszono międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt nowego budynku. Już wtedy było jasne, że nowoczesna architektura będzie musiała być połączona z pokopalnianymi reliktami. W 2011 rozpoczęła się budowa gmachu wg wybranego w konkursie projektu austriackiej pracowni Riegler Riewe Architekten. Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Fullscreen gallery items Text Koncepcja opiera się na próbie zaproponowania obszernej powierzchni dla funkcji muzealnych przy minimalnej ingerencji w otoczenie. (Riegler Riewe Architekci) Podpis obrazka Teren Muzeum Śląskiego w Katowicach, fot. Rafał Wyrwich Text position left top Text Podstawowym celem budowy nowej siedziby Muzeum Śląskiego było wzmocnienie konkurencyjności przestrzeni miejskiej dzięki rozwojowi infrastruktury kultury, co przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej województwa śląskiego. (www.muzeumslaskie.pl) Podpis obrazka Wieża widokowa i szklane bryły Muzeum Śląskiego, fot. Jacek Mężyk Text position right bottom Text Koncepcja architektoniczna, stworzona przez austriacką pracownię Riegler Riewe Architekten z Grazu, nawiązuje do przemysłowej historii Śląska i pierwotnej funkcji terenu pokopalnianego, zakłada niewielką ingerencję w poprzemysłowy krajobraz, dlatego większa część zaprojektowanego kompleksu znajduje się pod ziemią.(www.muzeumslaskie.pl) Podpis obrazka Teren Muzeum Śląskiego w Katowicach, fot. Michał Jędrzejowski Text position right bottom Tekst Projektanci zdecydowali się większą część sal muzealnych umieścić pod ziemią, na jej powierzchni zachowując ceglane zabytki poprzemysłowe, w tym malowniczą wieżę szybu, uzupełniając je przypominającymi lampiony pawilonami z mlecznego szkła. W chwili oddawania do użytku (Nowe Muzeum Śląskie otwarto dla publiczności 26 czerwca 2015 roku) zbudowany na terenie dawnej kopalni obiekt miał już na koncie kilka nagród architektonicznych, był szeroko opisywany. Doceniano szacunek architektów do poprzemysłowego dziedzictwa, wydobycie reliktów industrialnej przeszłości, a także wykreowanie pod ziemią nowoczesnej przestrzeni ekspozycyjnej. Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Video Muzeum Śląskie, Katowice | Strefa Przestrzeni Autoplay video On Play video in loop Off Signature Film z serii "Księga Przestrzeni" - poświęconej największym osiągnięciom polskiej architektury współczesnej. Źródło: YouTube Video without audio Off Tekst Już w pierwszym roku istnienia trafiło na siódme miejsce wśród dziesięciu najpopularniejszych polskich muzeów. W 2016 roku placówkę odwiedziło 173 tysiące zwiedzających, w 2018 roku było to już blisko ćwierć miliona. Dziś gmach, razem z siedzibą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Międzynarodowym Centrum Kongresowym tworzą w Katowicach tworzą centralnie położony kwartał miasta, oddany we władanie instytucjom kultury. Autor: Anna Cymer, wrzesień 2019 Rozmiar tekstu standardowy rozmiar Więcej artykułów z serii Super Artykuł Title W poszukiwaniu "Mesjasza". Pisarz i jego detektyw URL https://culture.pl/pl/przerwane-historie/w-poszukiwaniu-mesjasza-pisarz-i-jego-… Thumbnail Image URLhttps://api.culture.pl/sites/default/files/2019-08/spotkanie_bruno_schulz_reprodukcjaen.jpg Title (Nie)obecność. Uchwycić Zuzannę Ginczankę URL https://culture.pl/pl/przerwane-historie/nieobecnosc-uchwycic-zuzanne-ginczanke Thumbnail Image URLhttps://api.culture.pl/sites/default/files/2019-08/ginczanka_x.10430.jpg Title Karol Hiller. Alchemik ze złego miasta URL https://culture.pl/pl/przerwane-historie/karol-hiller-alchemik-ze-zlego-miasta Thumbnail Image URLhttps://api.culture.pl/sites/default/files/2019-08/karol_hiller_ms_sn_gr_1430001.jpg Title Obłęd. Zaginiony rękopis artysty totalnego URL https://culture.pl/pl/przerwane-historie/obled-zaginiony-rekopis-artysty-totaln… Thumbnail Image URLhttps://api.culture.pl/sites/default/files/2019-08/witkacy_autoportret_1912.jpg Introduction Jeden z najnowocześniejszych budynków muzealnych w Europie powstał jako narzędzie walki o narodową tożsamość. W historii Muzeum Śląskiego w Katowicach odbijają się losy Polski w XX wieku. Ciemna wersja kolorystyczna strony Off Summary Jeden z najnowocześniejszych budynków muzealnych w Europie powstał jako narzędzie walki o narodową tożsamość. W historii Muzeum Śląskiego w Katowicach odbijają się losy Polski w XX wieku. Cover Rozmiar miniatury standardowy [360 px] Miniatura muzeum_slaskie_projekt_nac.jpg