Aleksandra Gryka urodziła się 17 maja 1977 roku w Warszawie. W 1997 roku ukończyła Państwową Średnią Szkołę Muzyczną II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Jaśminy Strzeleckiej. W latach 1998-2003 studiowała kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Krystyny Moszumańskiej-Nazar oraz Magdaleny Długosz i Marka Chołoniewskiego (kompozycja elektroakustyczna). Ukończyła studia uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Była laureatką programów stypendialnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Promocji Twórczości. W 2003 roku była także stypendystką Central Washington University w ramach programu wymiany studenckiej z Akademią Muzyczną w Krakowie.
W 2000 uczestniczyła w kursach kompozytorskich prowadzonych pod auspicjami paryskich centrów nowej muzyki IRCAM / ACANTHES w Krakowie i Helsinkach, zaś w 2001 w kursach dla kompozytorów w Buckow w Niemczech. W 2002 brała udział w letnich warsztatach dla kompozytorów w Reichenau w Austrii w ramach programu Internationalen Sommer Akademie Prag-Wien-Budapest.
Jest laureatką I nagrody w Konkursie Kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór "High3bbingNor." na orkiestrę symfoniczną (2000) oraz Nagrody Fundacji Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną (2004). Dwukrotnie zdobywała nominacje do Paszportu Polityki w kategorii Muzyka poważna (2003, 2006). W 2006 roku uzyskała również nominację do Nagrody TVP Kultura, a w roku 2009 – nominację do Nagrody Mediów Publicznych "Cogito" za utwór "Youmec".
Utwory Aleksandry Gryki były wykonywane w Polsce oraz za granicą, m.in. w Niemczech, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Stanach Zjednoczonych oraz we Włoszech i na Ukrainie. Prezentowane były m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", Festiwalu Prawykonań w Katowicach, festiwali Sacrum Profanum i Audio Art w Krakowie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu oraz Instalakcje w Warszawie.
– "Całość otworzyła Aleksandra Gryka, bardzo rozbudowanym, jak na swoje standardy, utworem W.ALTER’s(Z.). Dawno nie słyszałem tak zajmującego nowego utworu tej kompozytorki, która po swoim spektakularnym debiucie pozostaje trochę w cieniu, najwyraźniej jednak poważnie pracując. W swojej kompozycji łączy charakterystyczne dla siebie ostre, agresywne brzmienia elektroniczne z bogatym arsenałem instrumentarium Kwadrofonika (dwoje pianistów i dwoje perkusistów) oraz neurotycznym, słabo czytelnym w odbiorze monologiem sopranu" – pisał o utworze Gryki dziennikarz Adam Suprynowicz dla portalu Dwutygodnik.com.
Współpracowała z wieloma znakomitymi wykonawcami specjalizującymi się w muzyce współczesnej, w tym z berlińską grupą NOVOFLOT, kwartetem smyczkowym Asasello z Kolonii, Kwartetem Śląskim, z zespołami Nonstrom, an_ARCHE NewMusicEnsemble, Kwartludium i Kwadrofonik oraz z polskimi artystkami Gośką Isphording i Barbarą Kingą Majewską.
Od 2005 roku komponuje także muzykę dla teatrów w Warszawie, Wrocławiu, Toruniu, Częstochowie, Koszalinie, Szczecinie, Zielonej Górze, Łodzi i Krakowie. W 2012 roku za muzykę do przedstawienia Trash Story w reżyserii Marcina Libera otrzymała nagrodę na XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość Przedstawiona" w Zabrzu. Jej dzieła sceniczne wystawiane są od 2006 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Ważniejsze kompozycje
- For D. na fortepian solo (1999)
- Lien-al. na wiolonczelę, klawesyn i akordeon (2000)
- High3bbingNor. na orkiestrę symfoniczną (2000)
- Interioryzacion, utwór komputerowy (2000)
- OXYGEN nr.369,1 na taśmę i fortepian (2001)
- NonStopping center na klawesyn solo (2001)
- (1') exists as ... (-1') na flet, akordeon, perkusję, fortepian i wiolonczelę (2001)
- Project ien na taśmę, video i tancerkę (2002)
- JaIchIJe na kwartet smyczkowy i marimbę (2002)
- Interialcell na zespół instrumentalny (2003)
- + na orkiestrę kameralną (2003)
- eSU na taśmę i elementy wideo (2004)
- konstrunity 0100 na 12 głosów (2004)
- Üsinn na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2004)
- Tii na sopran i zespół instrumentalny z projektu opera saga Komander Kobayashi (2004-2005)
- ambeoidal MTOCSs na klarnet, marimbę, fortepian, skrzypce, taśmę i video (2005)
- Alpha Kryonia Xe, balet (2006)
- NTvacou na recorder kontrabasowy, klawesyn, skrzypce i wiolonczelę (2006)
- SCREAM YOU, opera z projektu Kommander Kobayashi II (2006)
- Youmec na klawesyn i taśmę (2006)
- {FFO.NO.}e na wiolonczelę (2007)
- BAe 146 OY-CRG.Sylar na zespół instrumentalny (2007)
- NEI na skrzypce, taśmę i video (2008)
- SCREEM QUEEN opera powstała we współpracy z NOVOFLOT (2008)
- t.Aamiper na orkiestrę, trąbkę solo i elektronikę (2009)
- The LighetM na kwartet smyczkowy (2009)
- Erschöpfung opera powstała we współpracy z NOVOFLOT (2010)
- Glück opera powstała we współpracy z NOVOFLOT (2011)
- einerjedeneither na orkiestrę (2011)
- observerobserver na recorder peatzold kontrabasowy, flet kontrabasowy, elektronikę i video (2012)
- 10,12,13,-31 na kwartet smyczkowy (2012)
- das Schloss opera powstała we współpracy z NOVOFLOT (2013)
- Der Sieg Uber die Sonne opera powstała we współpracy z NOVOFLOT (2013)
- A.CELLfalserator na dwa fortepiany (2013)
- W.ALTER’s(Z) na mezzosopran, dwóch pianistów, dwóch perkusistów i elektronikę (2014)
Źródło: Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Aktualizacja: maj 2016, AG.