Kwadrofonik (Emilia Sitarz, Bartłomiej Wąsik, Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala), fot. Dariusz Senkowski

Zespół Kwadrofonik powstał w 2005 roku w wyniku połączenia dwóch duetów: perkusyjnego i fortepianowego.

Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala (Hob-Beats Duo) oraz Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik (Lutosławski Piano Duo) tworzą jedyny taki kwartet w Polsce i jeden z niewielu na świecie.

Kariera zespołu zaczęła się w 2006 roku od spektakularnego zwycięstwa podczas 9. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja", na którym muzycy otrzymali Grand Prix, Nagrodę Publiczności i Nagrodę Prezydenta Warszawy, a krytyka muzyczna uznała zespół  za odkrywczy i wytyczający nowe tory w muzyce folkowej.

 

 

Kwadrofonik to zespół, w którym artyści prowadzą niezwykły dialog muzyczny, niemal niezauważalnie zamieniając funkcje instrumentów – fortepiany stają się instrumentami perkusyjnymi, a grupy instrumentów perkusyjnych przejmują funkcje instrumentów melodycznych. Żywiołowość, a zarazem precyzja to główne przymioty dźwiękowego widowiska tworzonego przez grupę. Muzycy w czasie pracy nad własnymi utworami często podążają drogą improwizacji, eksperymentów i poszukiwań dźwiękowych, mających na celu maksymalne wykorzystanie możliwości dwóch fortepianów i perkusji.

Od Bartóka do Blecharza (przez folklor)

W 2008 roku ukazała się debiutancka płyta zespołu, "Folklove", wydana przez Polskie Radio, za którą rok później muzycy otrzymali Folkowy Fonogram Roku - nagrodę krytyków za najlepszą płytę z muzyką folk.

Muzycy wykonują muzykę XX i XXI wieku m.in. ''Sonatę na dwa fortepiany i perkusję'' Beli Bartóka, ''Makrokosmos III'' Georga Crumba, utwory komponowane specjalnie dla zespołu (między innymi ''Różnia'' Wojciecha Ziemowita Zycha z 2010 roku, ''DFRGMNTD'' Wojciecha Blecharza z roku 2013, ''Wstęga Moebiusa'' Macieja Jabłońskiego z 2013 roku) transkrypcje utworów symfonicznych na przykład Święto Wiosny Igora Strawińskiego a także kompozycje, które są efektem pracy całego kwartetu.

 

 

Zespół współpracuje także z wiolonczelistą Andrzejem Bauerem i kompozytorem Cezarym Duchnowskim. Wspólnie wykonują Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego w wersji na wiolonczelę, dwa  fortepiany preparowane, perkusję i elektronikę. Współpracują także z wokalistką jazzową Dorotą Miśkiewicz, z którą dokonali  nowych aranżacji dziecięcych piosenek Lutosławskiego, napisanych do słów Juliana Tuwima.

"Wyzwaniem było przeznaczenie tej muzyki, bo to przecież utwory dla najmłodszych" - mówił o płycie pianista Kwadrofonika, Bartłomiej Wąsik w rozmowie z portalem T-Mobile Music - "Zastanawialiśmy się więc, jak do nich podejść - traktować poważnie, czy jednak myśleć o tym, że nie są przeznaczone dla dorosłych? Nie chcieliśmy, żeby brzmiały infantylnie, bo dzieci natychmiast wyczuwają fałsz, są bardzo wymagającymi słuchaczami. Dlatego nie było żadnej taryfy ulgowej."

Nagrody i nagrania

W 2007 roku Kwadrofonik został laureatem prestiżowej Nagrody Specjalnej 3. Konkursu Europejskiej Unii Radiowej (EBU) "Svetozar Stracina" w Bratysławie. Nagroda za nowoczesność, innowacyjność i wierność tradycji przyznana została po raz pierwszy w historii tego konkursu. W tym samym roku kompozycje zespołu były prezentowane w programie Late Junction Radia BBC3.

W 2010 po raz pierwszy zaprezentowali projekt ''Byłem tu. Fryderyk'' który jest muzycznym kolażem inspirowanym utworami Chopina, muzyką tradycyjną i współczesnymi technikami wykonawczymi. Na festiwalu Warszawska Jesień w tym samym roku wykonali monumentalny utwór " Różnia" Wojciecha Ziemowita Zycha napisany specjalnie dla zespołu. Była to najbardziej oczekiwana premiera tej edycji festiwalu.

Muzycy koncertowali w wielu miastach Polski, Europy, na Bliskim i Dalekim Wschodzie i w obu Amerykach. W samym tylko w sezonie  2010/2011 koncertowali w takich salach jak: Filharmonia Narodowa, Studio im. W. Lutosławskiego, Carnegie Hall, Chicago Symphony Center, Filharmonia Berlińska, Izumi Hall (Osaka), Sala Centralnego Konserwatorium w Pekinie. Koncertowali wielokrotnie na zaproszenie Polskich Ambasad i Instytutów.

Najbliższe plany zespołu to  wykonanie dziesięciu nowych utworów polskich kompozytorów w ramach projektu Ministra Kultury "Kolekcje" oraz przygotowanie materiału na nowa płytę,  na którą złożą  się miniatury inspirowane Mazurkami Karola Szymanowskiego.


Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, marzec 2011, aktualizacje: AG, styczeń 2014, FL marzec 2014.