Content anchor

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień"

Gdzie: 

Rynek Starego Miasta 27
Warszawa, Polska

Brak przypisanych miejsc.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" to największy w Polsce festiwal o randze międzynarodowej poświęcony muzyce współczesnej. Przez wiele lat był również jedynym tego typu festiwalem w środkowej i wschodniej Europie. Powstał w 1956 roku z inicjatywy dwóch kompozytorów - Tadeusza Bairda i Kazimierza Serockiego, a do życia został powołany przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Odbywa się corocznie (z dwoma wyjątkami) w drugiej połowie września i trwa dziewięć dni.

Pierwsze lata festiwalu - do końca lat 80. - były okresem szczególnej jego świetności. Od początku istnienia ustaliły się jego założenia programowe. Głównym celem festiwalu było (i jest) prezentowanie nowej muzyki światowej i polskiej. Przyświeca mu również idea ochrony rozwoju muzyki polskiej. Ma on formułę otwartą i stara się przedstawiać wielość tendencji obecnych w muzyce. W pierwszych latach istnienia ideą festiwalu było w szczególności przeciwstawienie się ideologii socrealizmu: "Warszawska Jesień" umożliwiała swobodę wypowiedzi twórczej oraz kontakt z nowymi trendami w sztuce. Podczas koncertów wykonywane były dzieła Arnolda Schönberga, Albana Berga, Antona Weberna, Edgara Varese'a oraz Beli Bartóka i Igora Strawińskiego, a także ówczesnych awangardystów - Pierre'a Bouleza, Luigiego Nona, Brunona Maderny i Johna Cage'a.

Od początku istnienia festiwalu ustalił się jego modernistyczny image - muzyka o zachowawczym charakterze stanowi niewielką część programu. Większość wypełniają utwory nowoczesne: od dźwiękowego radykalizmu wywodzącego się z tradycji webernowskiej, poprzez nurty odwołujące się do muzyki przeszłości lub kultur tradycyjnych, aż po audio-art, czy instalacje dźwiękowe. Na koncerty festiwalowe zawsze przyjeżdżało wiele osób - kompozytorów, wykonawców i muzykologów - z całej Polski i Europy. Nie dziwi zatem fakt, że festiwal szybko zyskał światowy rozgłos i status jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznych.

Obecnie "Warszawska Jesień" nadal postrzegana jest jako festiwal twórczy, z olbrzymim dorobkiem i prestiżem. Współpracują z nią liczne polskie instytucje kulturalne (Filharmonia Narodowa, Polskie Radio, Telewizja Polska, Teatr Wielki - Opera Narodowa, Instytut Adama Mickiewicza), ambasady, instytuty kultury i fundacje. Nad programem festiwalu corocznie pracuje Komisja Repertuarowa, powoływana przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Każdej edycji festiwalu towarzyszy obszerna książka programowa, która stanowi cenne źródło informacji o polskiej i światowej muzyce współczesnej. Podobne zadanie spełnia "Kronika dźwiękowa" - komplet nagrań wydawanych po każdym festiwalu (od 1999 roku ukazuje się na płytach kompaktowych). Do niedawna obejmowała ona tylko muzykę polską, ale od 2000 roku rozszerzona została także na muzykę światową.

W ostatnich latach koncerty "warszawsko-jesienne" odbywają się także - oprócz tradycyjnych sal koncertowych (Filharmonia Narodowa, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, teatry) - w halach sportowych, na piętrach starych fabryk, w przestrzeniach nowej architektury, w klubach. Muzyce coraz częściej towarzyszy warstwa elektroakustyczna, a jej wykonania wymagają złożonych systemów dystrybucji dźwięku, stąd twórcy traktują przestrzenność jako istotny współczynnik formy, wprowadzają projekcje wideo, stosują nowe technologie.

Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: Anna Iwanicka-Nijakowska, grudzień 2010.


Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
Tel: (+48 22) 635 91 38
Tel/Fax: (+48 22) 831 06 07
WWW: www.warsaw-autumn.art.pl
Email: [email protected]

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Kadr z filmu "Plac zabaw" Bartosza M. Kowalskiego, fot. mat. prasowe

Bartosz M. Kowalski został najlepszym reżyserem festiwalu Monster Fest. Jury australijskiej imprezy nagrodziło go za debiutancki "Plac zabaw". Czytaj dalej about: "Plac zabaw" nagrodzony w Montrealu

Scena Tańca Studio, fot. materiały prasowe

Aktualne premiery, międzynarodowe duety taneczne i przykłady teatru tańca zaangażowanego społecznie. Przed nami kolejna odsłona Sceny Tańca Studio. Start 30 listopada 2016. Czytaj dalej about: Bzdyl, Kuźmiński i Nagabczyńska na Scenie Tańca Studio

Zofia Rydet, fotografia z cyklu "Zapis socjologiczny", 1978-1990, dzięki uprzejmości Fundacji im. Zofii Rydet

Wystawa w Paryżu jest kolejną odsłoną "Zapisu socjologicznego", monumentalnego projektu fotograficznego autorstwa Zofii Rydet. Czytaj dalej about: Zofia Rydet w Jeu de Paume

Kazimierz Mordasewicz, "Portret Henryka Sienkiewicza", 1899, własn. Muzeum Narodowe w Warszawie

Seria wydarzeń poświęconych życiu i twórczości polskiego noblisty Henryka Sienkiewicza odbywa się w czeskiej Pradze w związku z obchodami Roku Sienkiewiczowskiego - poinformował Instytut Polski w Pradze. Czytaj dalej about: Rok Henryka Sienkiewicza w czeskiej Pradze

Od lewej: kurator Nico Anklam i Krystian "Truth" Czaplicki przy swojej pracy "Flower Basket", 2016, Dom Tadeusza Kantora i Marii Stangret w Hucisku, fot. Paulina Pajka / dzięki uprzejmości Archiwum Fundacji im. Tadeusza Kantora

W domu Tadeusza Kantora i Marii Stangret w Hucisku zorganizowano międzynarodowe seminarium przygotowane przez Camillę Larsson oraz wystawy site-specific Joshuy Schwebela i Krystiana "Trutha" Czaplickiego. Projekt wspiera Culture.pl. Czytaj dalej about: Nowe pokolenie artystów u Kantorów w Hucisku

Dokument Anny Zameckiej to opowieść o dojrzewaniu jako porzucaniu złudzeń. Bolesny, piękny film jest jednym z najczęściej nagradzanych polskich dokumentów ostatnich lat. Czytaj dalej about: "Komunia"