Content anchor

Akademia Muzyczna w Krakowie

Gdzie: 

Św. Tomasza 43
Kraków, Polska

Brak przypisanych miejsc.

Akademia Muzyczna w Krakowie, jako Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego, powstała w 1888 roku. Założycielem i pierwszym rektorem był Władysław Żeleński, znakomity polski kompozytor. Zakładając Konserwatorium, które miało objąć całokształt nauczania muzycznego w stopniu niższym, średnim i wyższym, Władysław Żeleński wziął za wzór organizację konserwatoriów istniejących wówczas w innych krajach.

 


Pracując w niesłychanie trudnych warunkach, Konserwatorium krakowskie nie mogło osiągnąć zbyt wysokiego poziomu nauczania w okresie zaboru austriackiego. Jednak spełniło ono i wówczas niemałą rolę w krzewieniu i upowszechnianiu polskiej kultury muzycznej. W znacznie lepszych warunkach pracowało w latach niepodległości okresu międzywojennego i potrafiło utrzymać się na poziomie dobrej szkoły muzycznej, skupiającej fachowych pedagogów i uzdolnionych uczniów. Parę miesięcy po wyzwoleniu Krakowa spod jarzma okupacji hitlerowskiej, rozpoczęła działalność Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna, w której rektorem został mianowany prof. Zbigniew Drzewiecki. W 1979 roku Szkoła została przemianowana na Akademię Muzyczną w Krakowie. W 2004 roku z połączenia Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki z Wydziałem Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej utworzono nowy Wydział Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej.

Wśród absolwentów uczelni znaleźć można wiele osób znanych z występów na estradach koncertowych i operowych w kraju i za granicą, laureatów nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych, kierowników artystycznych lub dyrektorów filharmonii, oper, szkół muzycznych. Są wśród nich m.in.: Ewa Bukojemska, Kaja Danczowska, Joachim Grubich, Adam Harasiewicz, Stanisław Skrowaczewski, Regina Smendzianka, Elżbieta Stefańska, Barbara Świątek-Żelazna, Antoni Wit, Stefania Woytowicz.

Rektorami krakowskiej uczelni byli kolejno: Władysław Żeleński (1888-1921), Wiktor Barabasz (1921-1926), Bolesław Wallek-Walewski (1926-1939), Zbigniew Drzewiecki (1945-1952), Stefania Łobaczewska (1952-1955), Bronisław Rutkowski (1955-1964), Eugenia Umińska (1964-1965), Jan Hoffman (1965-1969), Józef Chwedczuk (1969-1972), Krzysztof Penderecki (1972-1987), Krystyna Moszumańska-Nazar (1987-1993), Marek Stachowski (1993-1999), Barbara Świątek-Żelazna (1999-2002) i od 2002 do śmierci w grudniu 2004 ponownie Marek Stachowski.

Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010


Akademia Muzyczna
ul. Św. Tomasza 43
31-027 Kraków
Tel: (+48 12) 422 04 55
Fax: (+48 12) 422 23 43
WWW: www.amuz.krakow.pl

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Kadr z filmu "Hardkor Disko" w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego, fot. Gutek Film

Snując historię o policjantach i mordercach, polscy filmowcy coraz częściej kierują swoją uwagę na tych drugich. Próbują ich zrozumieć, opisać, a nawet - usprawiedliwić. Z bardzo różnym artystycznym skutkiem. Czytaj dalej about: Rzeczpospolita mordercza

Kadr z filmu "Amok" w reżyserii Kasi Adamik, 2017. Na zdjęciu: Zofia Wichłacz i Mateusz Kościukiewicz, fot. Witold Bączyk/Kino Świat

Zanim jeszcze "Amok" Kasi Adamik trafił na kinowe ekrany, stał się przedmiotem sporu o granice artystycznej wolności i o to, jak szeroko można rozumieć ochronę dóbr osobistych. To kolejny przypadek, kiedy kino staje się przedmiotem prawnej batalii. Czytaj dalej about: Z afisza na wokandę – sądowe procesy filmowe

Jarosław Iwaszkiewicz z psem Tropkiem, 1963, Stawisko - fot. z archiwum Muzeum w Stawisku / Fotonova / East News

Celem projektu jest zwiększenie roli literatury w procesie porozumienia polsko-ukraińskiego. Dzięki temu migranci z Ukrainy potrafią lepiej zrozumieć Polskę, jej kulturę oraz odnaleźć własne miejsce w kraju. Polacy będą się dowiadywali o ukraińskiej literaturze, co spowoduje większe zainteresowanie życiem ich sąsiadów z Ukrainy. Czytaj dalej about: Integracja poprzez literaturę

SUPERHOT, fot. materiały promocyjne

Nowa technologia wiąże się z koniecznością stosowania nowych rozwiązań. Ich konsekwencje wykraczają poza kwestie techniczne – to, w jaki sposób oglądamy wirtualne światy za pomocą okularów VR, wpływa na ich estetykę i dramaturgię. Czytaj dalej about: Nowy język

Iwan Wyrypajew podczas próby w Teatrze Studio w Warszawie, 2013, fot. Adam Lach/Napo Images/Forum

Kto rzucił wyzwanie teatralnej rutynie, a kto mierzył się z legendą "Dziadów"? W Culture.pl przypominamy sylwetki zagranicznych reżyserów i ich ważnych polskich realizacji. Czytaj dalej about: Od Wyrypajewa do Wilsona - zagraniczni reżyserzy na polskich scenach

Wojciech Młynarski, "Od oddechu do oddechu"

Obszerny wybór wierszy i piosenek Wojciecha Młynarskiego "Od oddechu do oddechu" daje wyobrażenie o skali i mocy jego pióra. Większość tych tekstów znamy z perfekcyjnej interpretacji samego autora, jednak dopiero w skupionym czytaniu ujawniają swoje nieprzeciętne walory literackie. Czytaj dalej about: Wojciech Młynarski, "Od oddechu do oddechu"