Melodię oberka Idaszak określa jako potoczystą (w odróżnieniu do majestatycznej w kujawiaku i najswobodniejszej w mazurze).
Tradycyjnie oberek tańczony był w stroju łowickim, niezwykle barwnym i bogato haftowanym. Na strój męski składały się koszula z białego lnu, przewiązana przy szyi czerwoną wstążką i z kołnierzem zdobionym haftem, zakładana na wierzch czarna sukmana sięgająca bioder oraz pomarańczowożółte wełniane spodnie w podłużne, kolorowe pasy. Głowę mężczyzn zdobił czarny filcowy kapelusz z rondem i czarną aksamitką udekorowaną kolorowymi koralikami. W stroju damskim biała koszula charakteryzowała się krótszym rękawem, sięgającym poniżej łokcia, zdobionym bogatym, kwiecistym haftem – przeważnie różami. Pod suknię łowiczanka zakładała marszczoną w pasie białą halkę z falbanami wykończonymi białą koronką, na to wkładała kieckę z wełnianego pasiaka utrzymanego zwykle w kolorach: pomarańczowym, żółtym, zielonym, wrzosowym, amarantowym czy niebieskim. Suknia była przyszyta do czarnego gorsetu, bogato zdobionego kwiecistym haftem (przeważały motywy polskich kwiatów: róż, niezapominajek, bratków, chabrów, rumianków, goździków). Dół sukni zdobiła aksamitna taśma również haftowana w kwiaty, nad którą przyszywano taśmy z gipiury i cekiny. Tancerki nosiły czarne, skórzane buty na obcasie, sznurowane czerwoną wstążką. Strój dopełniały chustki z cienkiego batystu, haftowane bądź malowane w kwiaty, wiązane z tyłu na węzeł, oraz czerwone korale, niekiedy też bursztyny czy perły.