Kilka miesięcy wcześniej – zanim zaczęliśmy pracę nad tym scenariuszem – jechałem do rodziców ze swoimi dziećmi małym fiatem wypełnionym prezentami. Skręciłem w Krakowskie Przedmieście. Było już ciemno. Trzymał tęgi mróz. W pewnym momencie zobaczyłem, jak ze szpitala dziecięcego przy pałacu Staszica wybiega mały chłopiec w piżamie i pędzi w kapciach w stronę choinki przed kościołem Świętego Krzyża, nieopodal pomnika Mikołaja Kopernika. Chwilę potem wyskoczyły za nim dwie pielęgniarki, złapały go, wzięły na ręce i zabrały do szpitala".
Ta symboliczna, mocna scena znalazła się w filmie – obserwowana przez bohaterkę Marii Pakulnis (także z pokładu małego fiata) stała się interpretacyjną wskazówką i rodzajem daru od rzeczywistości dla kina. "Trudno jest być samemu w taką noc" – mówi w jednej ze scen bohaterka filmu, a "Dekalog III" pokazuje ludzi, którzy właśnie tego dnia muszą mierzyć się ze swoją samotnością i poczuciem odrzucenia.
Dla Piesiewicza ten film miał szczególne znaczenie. W cytowanym już wywiadzie-rzece przyznawał, że jako prawnik odebrał od swoich nauczycieli lekcję człowieczeństwa, która nakazywała w czasie świąt odwiedzać więźniów, których broniło się przed więzieniem. Historia ludzi, których emocjonalne uwikłania, zinternalizowane kłamstwa i niespełnienia przejmują nad nimi kontrolę, była pierwszą częścią dekalogu, w której filmowy mistycyzm ustępował psychologii, a refleksja nad ludzką słabością była ważniejsza od wielkich dogmatów i ontologicznych pytań.
"Jest to jeden z niezliczonych wariantów opowieści o szaleństwie miłości, o miłości w jej najbardziej uciążliwej fazie, gdy utraciła już niemal wszystkie cechy pozytywne, a wciąż intensywna i gwałtowna, przekształca się w siłę destrukcyjną" - pisał o tej części "Dekalogu" jeden z krytyków, a "Dekalog III" przeszedł do historii głównie za sprawą Marii Pakulnis, która na ekranie stworzyła brawurową kreację cierpiącej manipulatorki, kobiety samotnej, niezdolnej do pogodzenia się ze sobą samą, wybuchowej i zaborczej.
- "Dekalog III". Reżyseria: Krzysztof Kieślowski. Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz. Zdjęcia: Piotr Sobociński. Muzyka: Zbigniew Preisner. Występują: Maria Pakulnis, Daniel Olbrychski, Joanna Szczepkowska. Premiera 10.12.1989.