Znane są słowa Krzysztofa Pendereckiego, że jego muzyka wyrasta z korzeni głęboko chrześcijańskich, kierując się w stronę odbudowania jakże koniecznej współczesnemu człowiekowi przestrzeni metafizycznej, rozbitej przez różne dwudziestowieczne kataklizmy. W okresie tzw. stylu późnego kompozytor, znany z dzieł monumentalnych i mocnej kreski, wypowiadał się kameralnie. Odnosząc się do "Kwartetu na klarnet i trio smyczkowe" powiedział:
Ostatnia część to "Abschied – Pożegnanie", ale należy zapytać: pożegnanie z czym? Być może z pewnym typem muzyki, ale niekoniecznie jest to pożegnanie na zawsze. Miewam okresy, w których interesuje mnie określony typ muzyki, a potem znowu powracam do innego rodzaju. Ostatnio ten chochlik, który zawsze gdzieś tam siedzi w mojej muzyce i w mojej osobowości, uspokoił się – ustąpił miejsca liryzmowi, skupieniu.
"Konwersatorium z udziałem K. Pendereckiego" w: "Muzyka Krzysztofa Pendereckiego. Poetyka i recepcja. Studia, eseje i materiały pod redakcją Mieczysława Tomaszewskiego", Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996, s. 117–118.
Autor "Fluorescencji" od początku podkreślał, że pisze muzykę własną, stwarzając język, z którym może komunikować się z odbiorcą, odwołując do jego pamięci kulturowej. "Żeby stworzyć coś nowego, trzeba przekraczać – konwencje, estetyczne przyzwyczajenia… A co najważniejsze, przekraczać siebie samego" (Krzysztof Penderecki, "Rozmowy lusławickie", rozmawiał Mieczysław Tomaszewski, wyd. Bosz, Olszanica 2005, s. 145). Krzysztof Penderecki zaprasza nas do swego labiryntu – Kultury i Natury. Są w nim kartki z niezapisanego dziennika, w którym, jak w "III Kwartecie smyczkowym", odezwać może tęskne echo walca…
Autorka: Małgorzata Janicka-Słysz
Małgorzata Janicka-Słysz – teoretyk muzyki, doktor habilitowany sztuki, profesor macierzystej uczelni, kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, członek komitetu redakcyjnego pisma "Teoria Muzyki. Studia, dokumentacje, interpretacje", członek Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Opublikowała książki "Vytautas Bacevićius i jego idee muzyki kosmicznej" (2001) oraz "Poetyka muzyczna Karola Szymanowskiego. Studia i interpretacje" (2013, nominacja do Nagrody im. J. Długosza w 2014), a także ponad 50 artykułów w polskich i zagranicznych pracach zbiorowych. Otrzymała m.in. nagrodę "Excellence in Teaching".