Paszporty "Polityki" zostały rozdane:
"W symbolicznym paszporcie jest rubryka 'znaki szczególne'. Niezmiennie wpisujemy w nią: TALENT. Poza talentem można by dodać jeszcze przynajmniej kilka cech charakteryzujących zwycięzców: a więc oryginalność, wytrwałość, konsekwencja, z jaką kroczą wybraną przez siebie drogą, nie zważając na sezonowe mody i trendy w sztuce. I jeszcze uniwersalność, która sprawia, że ich dzieła przemawiają nie tylko do polskiego odbiorcy. W (...) {C}[ich] biogramach można znaleźć informacje o ich pierwszych sukcesach zagranicznych. Nie mamy wątpliwości, że następne pojawią się wkrótce."
Oto laureaci:
Literatura - Sylwia Chutnik (nagrodę wręczył Michał Witkowski, laureat Paszportu 2007)
"Nagroda za debiutancką książkę 'Kieszonkowy atlas kobiet', która była jednym z wydarzeń roku. Za wyjątkowy słuch literacki, umiejętność zaglądania pod podszewkę miasta oraz portrety ludzi nakreślone z ogromną wrażliwością."
Film - Małgorzata Szumowska (nagrodę wręczył Łukasz Palkowski, laureat Paszportu 2007)
"Nagroda za film '33 sceny z życia' - dzieło odważne, mądre i dojrzałe artystycznie. Za poruszający, głęboki psychologicznie obraz własnych przeżyć egzystencjalnych, które nabierają na ekranie charakteru uniwersalnego."
Teatr - Paweł Łysak (nagrodę wręczył Michał Zadara, laureat Paszportu 2007)
"Nagroda za konsekwentne budowanie ambitnego repertuaru, za łączenie kolejnych premier z dyskusjami i akcjami aktywizującymi widzów, teatr i miasto."
Sztuki wizualne - Maciej Kurak (nagrodę wręczyła Zofia Kulik, laureatka Paszportu 1996)
"Nagroda za oryginalne artystyczne gry z przestrzenią oraz ciekawe poszukiwania nowych miejsc dla sztuki. Za twórczy dyskurs z architekturą i doskonałe łączenie ironicznych form z ważkimi społecznymi treściami."
Muzyka poważna - Artur Ruciński (nagrodę wręczył Łukasz Borowicz, laureat Paszportu 2007)
"Nagroda za zapadające w pamięć kreacje sceniczne. Za konsekwentne budowanie kariery - co nieczęste - w Polsce i podnoszenie tym samym poziomu spektakli na naszych scenach operowych."
Muzyka popularna - Maria Peszek (nagrodę wręczył Leszek Możdżer, laureat Paszportu 2004)
"Nagroda za wykreowanie spójnej wizji artystycznej, śmiałą i oryginalną koncepcję języka w tekstach piosenek z płyty 'Maria Awaria' oraz za poetycką subtelność ekspresji wokalnej."
Nagroda specjalna "Kreator kultury" - Krystian Lupa (nagrodę wręczył Krzysztof Warlikowski, laureat Paszportu 2002)
"Za wielkie dzieła teatralne, które są dowodem na to, że scena może być miejscem odkrywania głębokich prawd o człowieku i świecie, a także przestrzenią nieograniczonej wolności twórczej. Za kontynuowanie i utrwalanie w świecie tradycji polskiego teatru. Za wychowanie kilku pokoleń wybitnych uczniów."
Przez lata Lupa zafascynowany był badaniem punktów przełomu, momentów kryzysu, w których przestają obowiązywać dotychczasowe systemy wartości i w bólach tworzą się nowe. Z czasem artystę coraz bardziej zaczął nurtować temat mistyfikacji i zakłamań nieobcych zwłaszcza jednostkom twórczym. Tego m.in. dotyczą jego najnowsze spektakle: warszawskie - Niedokończony utwór na aktora według Sztuki hiszpańskiej Yasminy Rezy oraz Mewy Antoniego Czechowa i Na szczytach panuje cisza Thomasa Bernharda, oraz krakowskie - Zaratustra według To rzekł Zaratustra Fryderyka Nietzschego i Nietzsche. Trylogia Einara Schleefa oraz Factory 2, oparty na wspomnieniach postaci związanych ze słynną nowojorską Fabryką Andy'ego Warhola.
Swoim uczniom - a są nimi najwybitniejsi polscy reżyserzy od Krzysztofa Warlikowskiego i Grzegorza Jarzyny poczynając, na Janie Klacie i Mai Kleczewskiej kończąc - przekazał przekonanie, że teatr jest sposobem poznania głęboko ukrytych prawd o człowieku i świecie, przestrzenią nieograniczonej wolności twórczej. W tym roku został uhonorowany prestiżową Europejską Nagrodą Teatralną, przyznawaną największym mistrzom teatru przez międzynarodowe grono krytyków.
Paszporty "Polityki" zostaną przyznane po raz szesnasty.
Kiedy startowały, Paszporty były jednym z niewielu wyróżnień przyznawanych twórcom. Dziś nagród - zwłaszcza literackich - jest coraz więcej. Paszporty "Polityki" wyróżniają się tym, że: po pierwsze, nagrody przyznawane są w sześciu różnych kategoriach (film, literatura, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna). Po drugie, jury zwraca uwagę na twórców dopiero rozpoczynających wielkie kariery. Stawia na artystów oryginalnych, ambitnych, idących własną drogą, nieulegających panującym modom i trendom. Symboliczny Paszport jest dowodem tożsamości, zaś jego posiadacz ma szczególne predyspozycje do przekraczania granic, zarówno artystycznych, jak i geograficznych. Laureaci tworzą dzieła uniwersalne, trafiające zarówno do krajowej, jak i zagranicznej publiczności.
O oryginalności Paszportów świadczy również tryb wyłaniania laureatów. Nagrody przyznaje Kapituła, w skład której wchodzą dziennikarze "Polityki", ale wybiera spośród kandydatów zgłoszonych przez czołowych krytyków reprezentujących prasę, telewizję i radio. W każdej z sześciu dziedzin dziesięciu krytyków zgłasza po trzy typy wraz z uzasadnieniem; trzy kandydatury z największą łączną liczbą rekomendacji otrzymują oficjalne nominacje do nagrody Paszport "Polityki".
Wręczenie nagród nastąpi 13 stycznia 2009 w czasie uroczystej gali w Teatrze Narodowym.
LITERATURA
Sylwia Chutnik za literacki debiut Kieszonkowy atlas kobiet{C}
"To, co zrobiła Sylwia Chutnik, jest swego rodzaju rewolucją w polskim feminizmie, który zasklepił się w lansowaniu zachodnich haseł, czy to w akademickich dyskusjach, czy w mediach, nie zwracając większej uwagi na polską rzeczywistość. Jej powieść 'Kieszonkowy atlas kobiet' mówi o tym, co w mieście wspólne, przedstawia rzeczywistość bazaru, małe rozmówki i codzienne życie." (Anna Nasiłowska )
"Pełna pasji powieść przekonująca, że lewicowo-feministyczna literatura tendencyjna może być czymś więcej niż doraźną publicystyką, zaś Muzeum Powstania Warszawskiego i jego polityczne zaplecze wcale nie mają na pamięć o powstaniu monopolu." (Paweł Dunin-Wąsowicz)
Jacek Dukaj za powieść Lód{C}
"Za powieść pełną gębą, napisaną z rozmachem, a zarazem dopracowaną w szczegółach, opartą na karkołomnym pomyśle, lecz precyzyjną, odjechaną, a jednocześnie wciągającą. Także za wkroczenie na teren zamrożony, jakim są polskie mity o zesłańcach przebywających na Syberii." (Przemysław Czapliński)
"Za przebicie się z fandomowego getta do głównego obiegu polskiej literatury powieścią totalną. 'Lód' to książka tak bogata we wszystko, że chciałbym nią być." (Paweł Dunin-Wąsowicz)
Aleksander Kościów za powieść Przeproś{C}
"Konstrukcję tej książki można smakować i rozgryzać niczym skomplikowaną melodię opartą na harmonicznych kontrapunktach. Kościów pisze o samotności, zagubieniu, stracie i odnalezieniu. Rzeczywistość tłumaczy na język snów, a sny wyprowadza na światło dzienne. Nie boi się pomysłów karkołomnych i absurdalnych, a wszystko to czyni z niebywałą literacką kulturą i elegancją." (Piotr Kofta)
"Druga powieść potwierdza, że pisarz odnalazł swój własny pomysł na literaturę i konsekwentnie go realizuje. Konwencję fantastyczną stosuje Kościów w oryginalnym celu: nie by popisać się wyobraźnią, lecz próbując odtworzyć świadomość chorych i wykluczonych. Z bardzo dobrym skutkiem." (Marta Mizuro)
Ponadto zgłoszeni zostali: Wojciech Chmielewski (za książkę Brzytwa), Agnieszka Graff (Rykoszetem), Roman Honet (baw się), Bożena Keff (Utwór o Matce i Ojczyźnie), Jerzy Franczak (Przymierzalnia), Jarosław Maślanek (Haszyszopenki), Tomasz Konatkowski (Wilcza wyspa), Monika Rakusa (39,9), Bohdan Sławiński (Królowa Tiramisu), Joanna Tokarska-Bakir (Legendy o krwi. Antropologia przesądu), Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki (Piosenka o zależnościach i uzależnieniach), Daniel Odija (Niech to nie będzie sen), Paweł Przywara (Zgrzewka Pandory), Krzysztof Varga (Gulasz z turula), Marcin Wroński (Komisarz Maciejewski. Kino Venus), Jakub Żulczyk (Radio Armageddon).
Nominowali: Leszek Bugajski ("Newsweek Polska", "Twórczość"), Przemysław Czapliński (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Paweł Dunin-Wąsowicz ("Lampa"), Jarosław Klejnocki (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta ("Dziennik"), Marta Mizuro ("Odra"), Anna Nasiłowska (Instytut Badań Literackich PAN), Dariusz Nowacki (Uniwersytet Śląski), Kazimiera Szczuka (Instytut Badań Literackich PAN), Marek Zaleski (Instytut Badań Literackich PAN).
FILM
Kasia Adamik za film Boisko bezdomnych{C}
"W 'Boisku bezdomnych' Adamik zaludnia ekran barwnymi postaciami, podpatruje chwile zwątpień, determinacji, szczęścia. Pokazuje, jak na dnie budzi się w ludziach wiara w siebie i ludzka godność. Film jest sprawny warsztatowo, ale przede wszystkim ma w sobie zupełnie niepolski optymizm." (Barbara Hollender)
"Zgłaszam Kasię Adamik za optymizm, ciepło i nadzieję, jakie odnajduje w świecie i którymi zaraża widzów. Za energię i za talent, po którym wiele możemy się jeszcze spodziewać w przyszłości." (Anna Fuksiewicz)
"W filmie Adamik wyczuwa się rodzaj energii rzadko obecnej w polskim kinie. A wypływa ona nie tyle z krzepiącego przesłania, ale z samego rytmu, z temperatury opowieści, która potrafi poderwać do życia." (Anita Piotrowska)
Michał Rosa za film Rysa{C}
"Rosa porusza współczesny temat, z którym kino polskie sobie nie radzi. Pokazuje, że nawet tak trudne sprawy jak lustracja w rękach inteligentnego filmowca mogą być zaproszeniem widza do dyskusji, a nie wygłaszaniem moralitetów ex cathedra. W zawiłym, budzącym kontrowersje temacie reżyser nie zatracił autorskiego stylu." (Magdalena Michalska)
"Rosa mistrzowsko wypowiada niewypowiedziane, dając maksimum szans inteligencji widza. Tak trzymać!" (Jerzy Płażewski)
" 'Rysa' Rosy to ewenement na gruncie polskiego kina. Głęboki, nieoczywisty film, dzieło otwarte, które żyje własnym życiem i za każdym obejrzeniem ujawnia inną warstwę znaczeń. Jak okazało się na festiwalu w Wenecji, ten, zdawałoby się, lokalny, polski dramat jest bardzo dobrze odbierany przez zagraniczną publiczność." (Tadeusz Sobolewski)
Małgorzata Szumowska za film 33 sceny z życia{C}
"Szumowska przetrawiła na ekranie własną traumę, nakręciła swój najlepszy film i pozwoliła widzowi poczuć, że z rodzinnej tragedii wyszła jako dorosła reżyserka, którą stać dziś na wszystko. Od Agnieszki Holland nie było w polskim kinie kobiety mówiącej tak mocnym głosem o kwestiach tak intymnych." (Michał Chaciński)
"Nagrodziłbym Szumowską za odwagę osobistą i dojrzałość artystyczną. Za film, który przywraca wiarę w polskie kino." (Lech Kurpiewski)
"Szumowska udowodniła '33 scenami z życia', że jest artystką tak dorosłą, że rozumie, jak niewiele można z życia zrozumieć. I potrafiła to bezpretensjonalnie, mądrze pokazać." (Jacek Rakowiecki)
Ponadto zgłoszeni zostali: Łukasz Barczyk (za film Nieruchomy poruszyciel i "gest odmowy udziału w festiwalu gdyńskim"), Marcin Dorociński (za rolę w filmie Boisko bezdomnych i za to, że "nie gwiazdorzy"), Jolanta Dylewska (za zdjęcia do filmu Tulipan i autorski dokument Po-Lin. Okruchy pamięci), Anna Ferens i Ewa Stankiewicz (za film Trzech kumpli), Dariusz Gajewski (za film Lekcje pana Kuki), Marcin Koszałka (za zdjęcia do filmów Rysa i Senność), Waldemar Krzystek (za film Mała Moskwa), Iza Kuna (za role w filmach Lejdis i 33 sceny z życia), Antoni Łazarkiewicz (za muzykę do filmu Piotra Łazarkiewicza 0_1_0), Michał Oleszczyk (za organizację 1. Międzynarodowego Konkursu Niezależnego Off Camera w Krakowie)
Nominowali: Michał Chaciński (TVP Kultura), Anna Fuksiewicz (Polskie Radio, Program 2), Barbara Hollender ("Rzeczpospolita"), Andrzej Kołodyński ("Kino"), Lech Kurpiewski ("Newsweek"), Magdalena Michalska ("Dziennik"), Anita Piotrowska ("Tygodnik Powszechny"), Jerzy Płażewski ("Kino"), Jacek Rakowiecki ("Film"), Tadeusz Sobolewski ("Gazeta Wyborcza").
TEATR
Iwona Kempa{C}
"Mówi się, że polskiej sztuce najbardziej brak tak zwanego mainstreamu. Czyli rzetelnej roboty od dzwonka do dzwonka, żadnych szalonych fajerwerków ani pamiętnych upadków, tylko precyzyjne czytanie inteligentnego tekstu, wnikliwa praca z aktorem i nienachalna reżyseria, która pomaga, a nie wali po głowie. Taki jest teatr Iwony Kempy, od lat, z jej niedawnymi doskonałymi 'Rozmowami poufnymi' Bergmana na czele." (Tadeusz Nyczek)
"Jeszcze jedna niebanalna kobieta w polskim teatrze. Idzie swoją drogą, nie wymachując żadnym sztandarem ideologii czy pokolenia." (Wojciech Majcherek)
"Za dojrzałość w portretowaniu współczesnego człowieka na scenie, za umiejętność łączenia nowych środków wyrazu z tradycyjnymi walorami teatru, za ciekawie dobierany program, adresowany do dzisiejszego inteligenta, w kierowanym przez nią Teatrze im. Horzycy w Toruniu." (Jacek Sieradzki)
Paweł Łysak{C}
"Za stworzenie teatru w mieście, które nie ma za sobą takich barwnych traum jak Legnica i nie wygląda w reportażach tak malowniczo jak Wałbrzych. Odnowił formułę festiwalu Prapremier i uczynił z bydgoskiego Teatru Polskiego instytucję zarówno modelową (gdzie nie brak miejsca na edukację teatralną, konferencje, dyskusje), jak i obdarzoną własnym, wyrazistym charakterem." (Joanna Derkaczew)
"Konsekwentnie buduje ambitny repertuar i przyciąga nowych widzów projektami organizowanymi wokół każdej z premier. Poza tym wyreżyserował znakomitą 'Sprawę Dantona', w której zmusza widzów do walki o własną wolność." (Paweł Sztarbowski)
"Za 'pęd początku', wplecenie premier w sieć projektów, dyskusji i akcji, aktywizujących widzów, teatr i miasto. Nie bez znaczenia jest też przy tej nominacji wysoki poziom artystyczny jego 'Sprawy Dantona', niesłusznie egzystującej w cieniu spektaklu Jana Klaty." (Łukasz Drewniak)
Paweł Passini
"Tęskni za sztuką, która pozwoliłaby nam rozpoznać się w naszym narodowym jestestwie i dlatego na swojego mistrza wybrał Stanisława Wyspiańskiego. Jego dwa świetne spektakle: 'Odpoczywanie' i 'Hamlet'44', zapowiadają powrót polskiego teatru do romantycznych źródeł." (Jacek Kopciński)
"Za ogromny entuzjazm i wolę pracy. Jego 'Odpoczywanie' było chyba najbardziej oryginalną wypowiedzią artystyczną podczas zeszłorocznego Roku Wyspiańskiego." (Tadeusz Kornaś)
"Za niezwykle oryginalną wizję autorskiego teatru wywiedzioną z Wyspiańskiego, ale w sposób jak najdalszy od celebrowania rocznic w spektaklu 'Odpoczywanie' w krakowskiej Łaźni Nowej." (Jacek Sieradzki)
Ponadto zgłoszeni zostali: Michał Borczuch (reżyser), Grzegorz Bral (reżyser, dyrektor wrocławskiego Teatru Pieśń Kozła), Paweł Demirski (dramaturg), Tupika (muzyczny duet: Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki), Krystyna Janda (aktorka, dyrektor warszawskiego Teatru Polonia), Anna Maria Karczmarska (kostiumografka), Wojtek Klemm (reżyser, dyrektor Teatru im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze), Dominika Kluźniak (aktorka), Justyna Łagowska (scenografka), Maria Seweryn (aktorka), Bartosz Szydłowski (reżyser, dyrektor Teatru Łaźnia Nowa w Nowej Hucie), Marcin Wierzchowski (reżyser), Tomasz Wygoda (tancerz, choreograf), Barbara Wysocka (aktorka, reżyserka), Małgorzata Sugiera, Mateusz Borowski, Joanna Zając, Wojciech Baluch (redaktorzy serii wydawniczej "Interpretacje dramatu").
Nominowali: Anna R. Burzyńska ("Tygodnik Powszechny", TVP Kraków), Joanna Derkaczew ("Gazeta Wyborcza"), Łukasz Drewniak (TVP Kultura, "Przekrój", "Dziennik"), Jacek Kopciński ("Teatr"), Tadeusz Kornaś ("Didaskalia"), Marcin Kościelniak ("Tygodnik Powszechny", "Didaskalia"), Wojciech Majcherek (TVP Kultura), Tadeusz Nyczek ("Przekrój"), Jacek Sieradzki ("Dialog", "Przekrój"), Paweł Sztarbowski (Instytut Teatralny).
SZTUKI WIZUALNE
Oskar Dawicki
"Ten znakomity artysta performer zadziwia, bawi inteligencją i przewrotnością. W jego pracach jest element gorzkiej refleksji nad światem (także sztuki)." (Dorota Jarecka)
"Nasz najlepszy performer. Autor genialnych artystycznych prowokacji. Wybitna inteligencja i nieokiełznana pomysłowość. Wszystko, co robi, cechuje dystans do samego siebie i ironia wobec rzeczywistości." (Monika Małkowska)
Maciej Kurak
"Jego twórczość charakteryzuje się dużą dozą humoru, ale nie unika głębszej refleksji nad otaczającą nas rzeczywistością. Prowokuje i bawi się z widzem, wykorzystując jego przyzwyczajenia do oczywistych relacji przestrzennych w architekturze miejskiej, publicznej czy prywatnej." (Paweł Łubowski)
"Często łączy w swych instalacjach ironiczny koncept z aktualnymi problemami społecznymi. Jego prace potrafią zaskoczyć mocnym artystycznym efektem, jak i sprytnie wtopić się w przestrzeń miejską." (Marek Nowicki)
"Artysta wciąż podejmujący próbę ucieczki z ram wyznaczanych przez współczesny świat sztuki. Dosłownie ucieka z galerii i od własnej tożsamości uznanego artysty." (Piotr Bernatowicz)
Piotr Wysocki
"W swych pracach ukazuje ludzi w konfrontacji z własnymi słabościami. Wnikliwie analizuje ich walkę z rzeczywistością w kontekście uwarunkowań kulturowych." (Paweł Łubowski)
"Analizuje mechanizmy funkcjonowania jednostek wobec systemu norm społecznych i kulturowych. Zachowuje przy tym godną pochwały pokorę wobec rejestrowanych osób i sytuacji." (Marek Nowicki)
Ponadto zgłoszeni zostali: Sylwester Ambroziak, Basia Bańda, Wojciech Bąkowski, Olaf Brzeski, Bogna Burska, Mikołaj Długosz, Jan Dziaczkowski, Aneta Grzeszykowska&Jan Smaga, Rafał Jakubowicz, Jerzy Kosałka, Tomasz Kowalski, Kamil Kuskowski, Kobas Laksa&Nicolas Grospierre, Zbigniew Libera, Paulina Ołowska, Tomasz Rygalik, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Maciej Sieńczyk, Izabela Tarasewicz, Zorka Wollny, Jakub Julian Ziółkowski.
Nominowali: Kuba Banasiak ("Dziennik"), Piotr Bernatowicz ("Arteon"), Grzegorz Borkowski ("Obieg"), Dorota Jarecka ("Gazeta Wyborcza"), Rafał Kamecki (portal www.artinfo.pl), Paweł Łubowski ("Artluk"), Monika Małkowska ("Rzeczpospolita"), Marek Nowicki ("Sztuka.pl Gazeta Antykwaryczna"), Jacek Werbanowski ("Exit"), Katarzyna Włodarska ("Art&Business")
MUZYKA POWAŻNA
Marcin Zdunik (wiolonczelista)
"Koncertuje w wielu krajach Europy i Azji, często prezentując własne opracowania i kompozycje (jest m.in. autorem równorzędnego głosu wiolonczeli do 'Kaprysów' Paganiniego w projekcie Janusza Wawrowskiego - majstersztyk!). Gra pięknym, mocnym dźwiękiem; intensywnie, emocjonalnie i prawdziwie." (Tomasz Cyz)
"Zachwyca wielką muzykalnością, wrażliwością, wyobraźnią oraz fantastycznymi możliwościami wykonawczymi. Znakomity solista i wytrawny kameralista." (Adam Rozlach)
Łukasz Długosz (flecista)
"Przy odrobinie szczęścia ma szanse w niedługim czasie dołączyć do grona najchętniej zapraszanych solistów na świecie. Jego talent, znakomite opanowanie instrumentu i niemałe już doświadczenie budzą prawdziwy podziw." (Robert Kamyk)
"Prawdziwy kolekcjoner konkursowych nagród. Gdyby był pianistą lub skrzypkiem, stałby się już gwiazdą, ponieważ wybrał mniej eksponowany w programach koncertowych instrument, do prawdziwego sukcesu wspina się wolniej, ale systematycznie. Jeden z najzdolniejszych młodych polskich muzyków o ukształtowanej osobowości. Talent, jaki zdarza się raz na wiele lat." (Jacek Marczyński)
"Nie poprzestaje na osiągniętych już sukcesach; doskonali umiejętności, poszerza repertuar, zwłaszcza o dzieła współczesne. Kompozytorzy, w tym Krzysztof Penderecki, chętnie powierzają mu swoje utwory. Długosz jest człowiekiem ambitnym i doskonale zorganizowanym; dzieli czas pomiędzy naukę, solowe występy własne i grę z renomowanymi orkiestrami w kraju i za granicą." (Ewa Solińska)
Artur Ruciński (baryton)
"Nominacja za ogromny talent, a także konsekwentnie i mądrze budowaną karierę - jakże niepopularnie - w... Polsce. Jako jeden z nielicznych naszych śpiewaków z niesłabnącą determinacją dba o wysoki poziom polskich produkcji operowych, na które często jedynie dzięki jego artystycznym kreacjom warto zwrócić uwagę. Wyjątkowa, zarazem skromna i ujmująca osobowość artystyczna." (Adrianna Ginał)
"Jeden z najzdolniejszych polskich barytonów, który swoją wysoką klasę potwierdza w kolejnych wcieleniach operowych. Jako Walenty w 'Fauście', reżyserowanym przez Roberta Wilsona w Operze Narodowej, zdecydowanie przewyższył kunsztem wokalnym zaproszonych z zagranicy solistów." (Robert Kamyk)
"Nominacja za coraz lepsze występy na scenach operowych Warszawy i Krakowa, w których artysta umiejętnie łączy walory swego pięknego barytonowego głosu, doskonałe warunki fizyczne i talent aktorski. Za coraz częstsze i coraz bardziej udane przygody z klasyką XX w. i muzyką współczesną." (Dorota Kozińska)
Ponadto zgłoszeni zostali: Piotr Beczała (tenor), Cezary Duchnowski (kompozytor), Michał Dworzyński (dyrygent), Ryszard Groblewski (altowiolista), Paweł Hendrich (kompozytor), Gośka Isphording (klawesynistka), Jarosław Kitala (baryton), Łukasz Kuropaczewski (gitarzysta), Aleksandra Kurzak (sopran), Mikołaj Pałosz (wiolonczelista), Piotr Różański (pianista), Iwona Sobotka (sopranistka), Krzysztof Urbański (dyrygent), Wojciech Ziemowit Zych (kompozytor), Kwartet im. Szymanowskiego, Kwadrofonik.
Nominowali: Daniel Cichy ("Tygodnik Powszechny"), Tomasz Cyz ("Zeszyty Literackie"), Adrianna Ginał ("Przekrój"), Jacek Hawryluk (Polskie Radio "Dwójka", "Gazeta Wyborcza"), Robert Kamyk (TVP Kultura), Dorota Kozińska ("Ruch Muzyczny"), Jacek Marczyński ("Rzeczpospolita"), Adam Rozlach (Polskie Radio "Jedynka"), Ewa Solińska (dziennikarka niezależna), Adam Suprynowicz (Polskie Radio "Dwójka").
MUZYKA POPULARNA
L.U.C (Łukasz Rostkowski)
"Urodzony w Zielonej Górze, z ducha wrocławianin, twórca teorii czterech galaktyk (muzyka, liryka, film, grafika), w których sam porusza się niezwykle sprawnie jako artysta totalny. Wydaje płyty - pod własnym mianem lub jako zespół Kanał Audytywny - gdzie słuchacz znajdzie podane w błyskotliwym melanżu rap, nu jazz i trip hop." (Maciej Chmiel)
"Hiphopowy artysta, który z językiem radzi sobie na poziomie literackim, mając zarazem niebywałą wyobraźnię muzyczną i olbrzymi potencjał." (Bartek Chaciński)
"Dotknięty kreatywnym ADHD konsekwentnie kroczy własną multimedialną drogą bez oglądania się na rynek, branżę i cokolwiek." (Piotr Metz)
Maria Peszek
"Maria Peszek wróciła przywracając nam wiarę w naturalne wzwody, piosenkę autorską i nieskrępowaną wolność twórczą. Jej płytowa 'Awaria' pokazuje jednocześnie awarię jakościową i ilościową koleżanek piosenkarek nieradzących sobie z własnym językowym banałem, dosłownością i wulgarnością. Nie ma tu wyścigu na silikonowe bolidy czy tipsy długie jak słynna Road 66. Słowo skandal czy kontrowersja odzyskuje swój artystyczny rodowód i posmak. Muzyka Smolika jak z filmu Tarantino, ekranizującego 'Monologi Waginy'. U panny Peszek hasło 'spokojnie to tylko Awaria' - zyskuje podwójne znaczenie. (Kuba Wojewódzki)
"Na płycie 'Maria Awaria' zaprezentowała spójną artystyczną wizję, na którą złożył się przewrotny i bardzo świadomie kreowany image, niebanalne, choć zarazem chwytliwe kompozycje oraz pełne humoru, gier słownych i autoironii, śmiało - ale bez przekraczania granicy wulgarności - przełamujące językowe i obyczajowe tabu teksty." (Robert Sankowski)
" 'Maria Awaria' to genialne i odważne połączenie kobiecej delikatności i wulgarności na jednej płycie. Artystka tak manewruje językiem polskim, że słowa 'wzwód', 'pieprzoty' czy 'chuj' nikogo nie bulwersują, a seksualność przestaje być tabu. Jesienne i nieco jazzujące brzmienie, nasycone szeptami i erotycznym nastrojem to zasługa Andrzeja Smolika." (Hirek Wrona)
Pustki (Radek Łukasiewicz - gitary, śpiew; Grzegorz Śluz - perkusja; Barbara Wrońska - śpiew, instrumenty klawiszowe; Szymon Tarkowski - bas){C}
"Zespół, który w fascynujący sposób dojrzał z garażowej kapeli do roli artystów rockowej piosenki." (Bartek Chaciński)
" 'Koniec kryzysu' to najlepsza, najbardziej spójna i najbardziej osobista płyta w dyskografii warszawskiej grupy. To też swoista dźwiękowa autoterapia zespołu Pustki, którego istnienie po odejściu wokalisty Jana Piętki stanęło pod znakiem zapytania. Rozpisana na 13 mądrych i niezwykle sugestywnych piosenek o nudzie, samotności i trudnej miłości w czasach popkultury. A że Pustki to nie tylko 'Koniec kryzysu', udowadnia wydana również w tym roku płyta z muzyką teatralną. Natura nie znosi pustki, więc gdyby nie było zespołu Pustki, trzeba by było go wymyślić." (Hubert Musiał)
"Brawa za szlachetną prostotę." (Grzegorz Brzozowicz)
Ponadto zgłoszeni zostali: Pan Profeska, O.S.T.R., Jacaszek, Izrael, Czesław Śpiewa, Marcin Masecki, Za Siódmą Górą, Lao Che, Dick4Dick, Vavamuffin, Lesław (Komety), Aleksandra Kwaśniewska, Gabriela Kulka.
Nominowali: Grzegorz Brzozowicz (publicysta niezależny), Bartek Chaciński ("Przekrój"), Jacek Cieślak ("Rzeczpospolita"), Maciej Chmiel ("Łosskot" TVP1, TVP Kultura), Rafał Księżyk ("Playboy"), Piotr Metz ("Machina"), Hubert Musiał (Wydawnictwo Bauer), Robert Sankowski ("Gazeta Wyborcza"), Kuba Wojewódzki (TVN), Hirek Wrona (krytyk niezależny).
Zobacz również: Paszporty "Polityki" edycja 2007..., edycja 2006..., edycja 2005..., edycja 2004..., edycja 2003..., Festiwal 2003..., edycja 2002...