"Opowieści afrykańskie według Szekspira" w Gruzji
- "Opowieści afrykańskie według Szekspira" 6,7 października 2015, pawilon B, Georgian National Film Studio, Tbilisi
Po pokazach m.in. w Belgii, Francji, Chinach i Włoszech, obsypywane nagrodami "Opowieści afrykańskie według Szekspira" Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie, pojadą w październiku do Gruzji. Zobaczy je publiczność Georgian International Festival of Arts w Tbilisi. Spektakl powstał na podstawie "Króla Leara", "Kupca weneckiego" i "Otella" Williama Szekspira zmiksowanych z fragmentami powieści "Lato" Johna Maxwella Coetzeego oraz specjalnie napisanymi monologami autorstwa Wajdiego Mouawada. To opowieść o tragicznych losach bohaterów odrzucanych przez otoczenie ze względu na swoją odmienność. W rolach głównych Adam Ferency, Magdalena Popławska i Jacek Poniedziałek.
"Chopin bez fortepianu" zagra w USA
- 19 października 2015, Boston, USA
Brawurowa rewizja polskiego dziedzictwa narodowego w wykonaniu reżysera Michała Zadary i aktorki Barbary Wysockiej pojedzie tej jesieni do Stanów Zjednoczonych. "Chopin bez fortepianu" to obsypywana najważniejszymi tetaralnymi nagrodami pierwsza w historii taka realizacja koncertów Fryderyka Chopina. Zamiast fortepianu grają głos i tekst. Barbara Wysocka przy akompaniamencie Sinfonietty Cracovii i pod batutą maestro Jacka Kaspszyka wykonuje partię fortepianu przepisaną na tekst literacki przez Adama Wiedemanna.
Chopin bez fortepianu. Trailer from Centrala Teatr on Vimeo.
Spektakl zostanie wykonany w Filadelfii, w Bostonie i w Swarthmore. Tournee spektaklu po Stanach Zjednoczonych CENTRALA przygotowuje we współpracy m.in. ze Swarthmore College, Arts Emerson w Bostonie, Philadelphia Chamber Orchestra, Philadelphia Live Arts, Pew Charitable Trust z Pennsywalnii oraz Instytutem Adama Mickiewicza.
Teatr Pieśń Kozła śpiewa Czechowa w Chinach
- 21-24 października 2015, Wuzhen Theatre Festival, Chiny
Trailer "Portrety Wiśniowego sadu" from Song of the Goat Theatre on Vimeo.
Ceniony i nagradzany na całym świecie wrocławski Teatr Pieśń Kozła, laureat prestiżowych nagród m.in. na edynburskich festiwalach, pokaże w Chinach muzyczny poemat "Portrety Wiśniowego sadu" na podstawie dramatu Antoniego Czechowa. Muzykę do spektaklu skomponował Guy Pearson w duecie z Maciejem Rychłym, reżyseruje Grzegorz Bral.
Spektakle Teatru Pieśni Kozła prezentowane będą w antycznym, poprzecinanym kanałami mieście Wuzhen, nazywanym także Wenecją Wschodu. Występy wrocławskiej grupy w Chinach wspiera Culture.pl.
Polski Teatr Tańca jedzie do Berlina
- "Jewrope", 23/24 października 2015, Berlin, scena DOCK 11
"Taniec na granicy bólu" - tak o polsko-niemieckiej produkcji "Jewrope" w wykonaniu Polskiego Teatru Tańca i kolońskiego kolektywu bodytalk pisał niemiecki recenzent Thomas Linden, który podkreślał też, że spektakl w reżyserii japońskiej artystki, Yoshiko Waki, jest wydarzeniem, które trudno z czymkolwiek porównać na niemieckiej wolnej scenie teatralnej. To spektakl, który budzi wielkie, niekiedy skrajne emocje, wywołuje dyskusje i pokazuje teatr tańca w nowej przestrzeni tematycznej, stwarzając ogromne pole dla indywidualności międzynarodowej grupy wykonawców. Niemiecka publiczność miała już okazję zobaczyć "Jewrope", ale kolejna szansa już 23 i 24 październiika 2015 w Berlinie na scenie DOCK 11.
A w grudniu swój choreograficzny tryptyk pokaże za Odrą Paweł Malicki. "Hello, My Friend" ,"Hello, Stranger!" i "Hello. And Goodbye", w którym artysta mierzy się ze stereotypami na temat męskości do zobaczenia 17 grudnia na scenie DAnsArt w Bielefeld. Dzień później widzowie zobaczą jeszcze dwa spektakle Polskiego Teatru Tańca: "Need me" Andrzeja Adamczaka i "Tysiąć kolorów" w choreografii Takako Matsudy.
Spektakl w Bielefeld są dofinansowane przez Fundację Współpracy Polsko - Niemieckiej, towarzyszyć im będą także warsztaty prowadzone przez tancerzy Polskiego Teatru Tańca.
Wielkie tournee "Francuzów" Warlikowskiego
Po świetnym przyjęciu w Niemczech, "Francuzi" wyruszą w 2016 roku na podbój scen Europy. Na trasie m.in. Szwajcaria, Austria i Francja, a w rolach głównych Marcel Proust i jego monumentalne, 7-tomowe dzieło "W poszukiwaniu straconego czasu". Jak przeczyta je Krzysztof Warlikowski? Odpowiedź już wkrótce w Warszawie, a później także w innych europejskich miastach.Oto one:
- 23-24 stycznia 2016: Clermont Ferrand
- 11-13 lutego 2016: Genewa
- 22-23 marca 2016: Tarbes
- Początek czerwca: Wiedeń
- Koniec czerwca: Monachium
- 18-19, 22-25 listopada 2015 : Paryż
Kantor w Chinach
- 1-30 listopada 2015, Pekin
Po Brazylii, Szkocji, Stanach Zjednoczonych, Francji i Niemczech, urodzinowa feta Tadeusza Kantora przenosi się do Chin. Listopad 2015 upłynie pod znakiem seminiarium naukowego dedykowanego twórczości wielkiego artysty i cyklu wydarzeń skupionych wokół promocji przetłumaczonej na język chiński publikacji "Encounters with Kantor" Krzysztofa Miklaszewskiego oraz "Teatra polskie" Dariusza Kosińskiego, której przekład ukaże się w Chinach pod koniec tego roku. Na Centralnej Akademii Teatralnej w Pekinie gościć będą Krzysztof Miklaszewski, dr Anna Róża Burzyńska i dr Lech Stangret. A dodatkowym punktem programu będzie wystawa fotografii zorganizowana w uczelnianej galerii, która obejmie kilkadziesiąt prac Tadeusza Rolkego dokumentujących działalność Kantora w Polsce i za granicą. Program dopełni pokaz filmowy spektaklu "Umarła klasa".
Więcej o jubileuszowych wydarzeniach Roku Tadeusza Kantora czytaj na Culture.pl
Yanka Rudzka, Polka na scenach Brazylii
- PROJEKT YANKA RUDZKA, kwiecień 2016, międzynarodowy festiwal Vivadança oraz centrum rezydencyjne Instituto Sacatar (Itaparica, Bahia), Brazylia
Jej historia warta jest przypomnienia! - przekonują twórcy polsko-brazylijskiego PROJEKTU YANKA RUDZKA, którzy od listopada tego roku tropić będą południowoamerykańskie ślady w biografii kompletnie nieznanej dotąd w Polsce tancerki i choreografki.
Na początku lat 60. Rudzka pojawiła się w Salvadorze, w Brazylii i szybko została okrzykniętą matką tamtejszego współczesnego tańca. Jako pierwsza połączyła tradycję tańca modern ( którego uczyła się od protagonistów niemieckiego tańca ekspresjonistycznego) z elementami lokalnej kultury afrykańskiej i rytualnymi tańcami Orishas. W swoich pracach przekraczała granicę taniej egzotyki i folkloru, twórczo badała i przetwarzała afro-brazylijskie kulty opętań. Wprowadziła na scenę także tradycyjny instrument berimbau, używany w tańcu-walce capoeirze.Wkrótce poznamy ją lepiej, bo z praktykami Rudzkiej zmierzy się ceniony taneczno-choreograficzny duet Janusz Orlik/ Joanna Leśnierowska.
- Oryginalna produkcja będzie, jak zdradzają artyści, pogłębioną refleksją nad twórczością Rudzkiej i poszukiwaniem w jej pracy impulsów i inspiracji dla specjalnie stworzonego spektaklu, który połączy polskich i salwadorskich tancerzy pozwalając tym samym na zbliżenie obu tanecznych środowisk i światów- tłumaczy Leśnierowska.
Efekty tego polsko-brazylijskiego spotkania będzie można oglądać w kwietniu 2016 roku na międzynarodowym festiwalu Vivadança. Premiera spektaklu będzie punktem kulminacyjnym intensywnych pokazów polskich spektakli prezentujących brazylijskiej publiczności najnowsze osiągnięcia młodej polskiej choreografii.Wydarzeniu towarzyszyć będzie także poświęcona Yance Rudzkiej oraz współczesnemu tańcowi w obu krajach konferencja przybliżająca postać polskiej artystki szerszej publiczności.