Książka oraz organizowane przez IAM wystawy to nie tylko przekrojowa antologia polskiego dizajnu, lecz także prezentacja prac współczesnych ilustratorek oraz ilustratorów. Pokazują też, na czym polega proces twórczy, jak tworzą się pomysły, a w końcu jak niesamowity jest dizajn – dziedzina sztuki, która towarzyszy nam na co dzień, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy.
Żuraw, znajdujący się w logo zaprojektowanym przez Tadeusza Gronowskiego, stał się niezastąpionym symbolem największych polskich linii lotniczych. Kiedy LOT chciał zmienić swoje logo, rozgorzała burza w obronie projektu z 1929 roku, co tylko dowodzi jego ponadczasowości.
Maciek Blaźniak, projektant graficzny oraz ilustrator, pasjonuje się współczesną książką obrazkową i nowymi technologiami. Jest połową studia projektowego Ładne Halo, specjalizującego się w ilustracji książkowej, prasowej i reklamowej.
W latach 30. XX wieku wyprodukowano dwa światowej klasy polskie statki transatlantyckie: MS Batory i MS Piłsudski. Ich eleganckie i dopracowane w każdym detalu wnętrza stworzone zostały przez najlepsze polskie projektantki i projektantów. Serwis śniadaniowy Julii Keilowej w modnym w latach 30. stylu art déco stanowił część wyposażenia stołowego transatlantyku Piłsudski.
Katarzyna Bogucka, absolwentka malarstwa, zwróciła się w stronę ilustracji i wypracowała energiczny styl rysunku. Nawiązuje w swoich pracach do konwencji retro, sztuki naiwnej i komiksu. Rysuje proste, wyraziste i pobudzające wyobraźnię postaci ludzkie i zwierzęce.
Fotel "RM58", zaprojektowany przez Romana Modzelewskiego, to jeden z pierwszych polskich produktów wykonanych z plastiku. Światowej sławy architekt Le Corbusier był zainteresowany kupnem prototypu i masową produkcją we Francji, co uniemożliwiły władze komunistyczne. 60 lat później legendarny projekt został odkryty na nowo przez firmę Vzór i trafił do jej katalogu.
Emilia Dziubak debiutowała w 2011 roku autorską książką kucharską dla dzieci i od tego czasu zilustrowała już około 40 tytułów.
Aparat fotograficzny Alfa wyróżniał się nowoczesnym kształtem, prostotą i jaskrawymi kolorami, a także funkcjonalnością. Projektanci chcieli zainteresować młodszych odbiorców i zdecydowanie im się to udało. Model niezmiennie cieszy się wielką popularnością, także wśród kolekcjonerów.
Małgorzata Gurowska, artystka, zajmuje się projektowaniem graficznym (w tym książką artystyczną) i grafiką warsztatową. Siłą jej prac jest graficzna precyzja i wyrazistość.
Skutery takie jak Vespa kojarzone były w Polsce z zachodnią wolnością i luksusem. Pokolenie urodzone po wojnie chciało cieszyć się życiem i zostawić przeszłość za sobą. Zaprojektowano kilka modeli, które nazwano jak owady. Skuter Osa jako pierwszy trafił do masowej produkcji.
Monika Hanulak zajmuje się zarówno ilustrowaniem książek, jak i organizacją wystaw. Jej ilustracje zapraszają czytelników do poetyckiego i lekkiego świata zamieszkałego przez zielone świerszcze, czerwone małpy i różowe nosorożce.
Lubomir Tomaszewski chciał stworzyć idealny serwis do kawy – optymalny i estetyczny. Projektant przeanalizował setki modeli i wykonał testy, szukając najwygodniejszej i najbardziej ergonomicznej formy. Zainspirowany opływowymi kształtami znalezionymi w naturze zaproponował sześć różnych "idealnych" zestawów, z których dwa – nazwane imionami jego córek (Ina i Dorota) – trafiły do produkcji.
Tymek Jezierski to rysownik, ilustrator i plakacista o artystycznym zacięciu. Prezentuje bardzo zdecydowane i niezwykle intrygujące podejście do projektowania graficznego. Pracuje na wielu płaszczyznach, a jego projekty są czytelne i pomysłowe.
Cepelia z założenia miała dbać o zachowanie tradycji polskiej sztuki ludowej, a robiła zdecydowanie więcej. Wypracowując niepowtarzalny styl, kształtowała gusta Polaków, stała się marką cenioną za granicą. W Warszawie Cepelia mieści się w zaprojektowanym w 1966 roku przez Zygmunta Stępińskiego pawilonie, na zbiegu Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich.
Agata Królak jest graficzką. Jej prace zabierają w nostalgiczną podróż do świata dzieciństwa. Doprawione poczuciem humoru ilustracje artystki składają się na dynamiczny i nieco przewrotny mikroświat.
Mimo starań komunistycznych rządów, by temu zapobiec, wiadomości z zachodu, dotyczące polityki, kultury, a także mody, i tak docierały do Polski różnymi kanałami. Zachodnie produkty dostać można było tylko w Pewexie i Baltonie; zakupu trzeba było dokonać za dolary lub obligacje bankowe. W sklepach Pewex można było kupić kosmetyki Max Factor, dżinsy Levis’a, walkman Sony, czy lalki Barbie. Logo zaprojektowane przez Elżbietę Magner na bazie logo Pekao stało się synonimem tego, co zakazane, zachodnie i pożądane.
Patryk Mogilnicki, rysownik, ilustrator, absolwent grafiki użytkowej, zajmuje się głównie ilustracjami prasowymi. Oprócz tego artysta projektuje plakaty, okładki płyt i książek, a także rysuje komiksy.
W latach 90. w wielu polskich kuchniach maszynka do mięsa była jednym z najczęściej używanych przedmiotów. Projekt Marka Lisiewicza zmienił standardy – maszynka Diana była nowoczesna, lekka, kompaktowa i przede wszystkim elektryczna. Lisiewicz, projektując ten praktyczny, prosty w użyciu i estetyczny przedmiot, zainspirował się strukturą kości.
Marianna Oklejak, graficzka, wyróżnia się umiejętnością przedstawienia tradycji w nowoczesnym, żywym wydaniu. Rysuje, szyje oraz projektuje książki, plakaty i okładki płyt.
Piekarnik, którego projektu pomysłodawcą jest Marek Biernacki, zaprojektowano w myśl "mniej znaczy więcej". Ilość funkcji została ograniczona do minimum, priorytetem jest wygoda. Klienci mogą sami wybrać rodzaj drewna, z którego zrobiony jest uchwyt piekarnika. "Zen" to najbardziej stonowany z projektów, charakteryzuje go surowa prostota.
Marianna Sztyma jest autorką ilustracji prasowych i ilustracji książek, także dla dzieci. Rysuje komiksy, projektuje okładki i maluje.
Pomysłodawczynią książki i serii wystaw jest Ewa Solarz. Do współpracy przy stworzeniu książki zaprosiła ona historyczkę dizajnu Agatę Szydłowską oraz dziennikarkę Agnieszkę Kowalską. Publikacja powstała z okazji obchodów stulecia Niepodległości Polski. Projekt zrealizowany został w ramach Programu Wieloletniego POLSKA 100.
Źródło: materiały prasowe, oprac. MK, 19.10.2017