Nowy człowiek awangardy, by sprostać wyzwaniom nowoczesności, miał działać racjonalnie i celowo. Pomóc mu w tym miało sfunkcjonalizowane otoczenie, skomponowane zgodnie z rytmem czasoprzestrzennym. Kompozycje przestrzenne Kobro sugerują zasady efektywnej organizacji społeczeństwa.
Kompozycja przestrzenna, stając się architekturą, organizuje rytm ruchów człowieka w przestrzeni. Jej rytm dzieła plastyki staje się wówczas rytmem ruchu tłumów i jednostek. Kompozycja przestrzenna stwarza emocje, oparte o zwycięstwo aktywnych sił intelektu ludzkiego nad stanem irracjonalizmu i chaosu.
Wystawie towarzyszy bogaty program kulturalny, obejmujący wykłady na temat historii i związków awangardy polskiej z niemiecką, pokazy polskich filmów neoawangardowych w Berlinische Galerie, a także performatywne działania w galerii berlińskiego Instytutu Polskiego i w przestrzeni miejskiej Berlina.
Program towarzyszący wystawie:
Artystki i artyści: Piotr Andrejew, Akademia Ruchu, Oskar i Zofia Hansen, Przemek Kamiński, KwieKulik, Paweł Kowzan, Natalia LL, Ewa Partum, Józef Robakowski, Ryszard Waśko, Piotr Zarębski, Franciszka i Stefan Themersonowie
Kuratorki: Katarzyna Słoboda i Małgorzata Jędrzejczyk
Scenografia: Wojciech Cichecki
Grafika: Michał Szota
Koordynacja, produkcja: Karolina Głowińska, Małgorzata Jędrzejczyk