Wystawa "W kręgu Schulza" jest wędrówką po świecie wyobraźni Brunona Schulza (1892–1942), znakomitego prozaika ("Sklepy cynamonowe", "Sanatorium pod Klepsydrą", "Mesjasz"), rysownika i grafika, w której udział biorą współcześni polscy artyści: Kiejstut Bereźnicki, Roman Cieślewicz, Edward Dwurnik, Andrzej Dudziński, Statys Eidrigevičius, Janusz Kapusta, Franciszek Maśluszczak, Rafał Olbiński, Henryk Sawka, Ella Schulz-Podstolska, Franciszek Starowieyski, Wojciech Siudmak, Henryk Waniek. W ramach ekspozycji prezentowane są także fragmenty filmów: "Sanatorium pod Klepsydrą" Wojciecha Hasa, "Franz Kafka" Piotra Dumały oraz scenografia Allana Starskiego do filmu Jensa Carla Ehlersa "Republika marzeń".
Niezwykły świat Schulzowskiej prozy, ściśle spleciony z jego twórczością rysunkową i graficzną, stał się źródłem inspiracji wielu współczesnych twórców, jest kłębkiem z którego oni snują swoje opowieści, wplatając w nie świat własnych wizji i metafor. Z dorobku Kiejstuta Bereźnickiego na wystawę wybrano dwa jego obrazy i cztery rysunki prezentujące koloryt żydowskich miasteczek istniejących na pograniczu dwóch kultur, znakomicie korespondujący z klimatem Drohobycza, w którym Bruno Schulz się urodził, spędził większość życia i tragicznie zginął. Roman Cieślewicz w powstałych w 1963 roku dwunastu fotomontażach (cztery z nich znajdują się na wystawie) odniósł się do konkretnych postaci i zdarzeń z schulzowskich opowiadań. Tworząc je, artysta posłużył się fragmentami zdjęć, różnymi elementami z epoki (karty pocztowe, druki reklamowe, opakowania handlowe) nawiązującymi do galicyjskich realiów okresu międzywojennego. Połączył je w nowe figuracje, tak, by powstał komunikat plastyczny będący nie ilustracją, lecz odpowiednikiem prozy Schulza, uwzględniającym jej złożoność i specyfikę. Twórczość autora "Sklepów cynamonowych" stała się dla Cieślewicza rodzajem olśnienia, odkrycia, bez którego jego dalsza droga artystyczna ukształtowałby się zupełnie inaczej. Podobnie jest w przypadku twórczości Franciszka Maśluszczaka, który podkreśla że to właśnie lektura dwu tomów opowiadań pisarza z Drohobycza wskazała mu drogę ku wolności artystycznej, nauczyła samodzielnego myślenia, odpowiedzialności za siebie i wreszcie zmieniła w sposób zasadniczy spojrzenie na wiele spraw, zrodziła bunt przeciw akademizmowi w sztuce, utrwalanym przez szkołę tematom i kompozycjom. Andrzej Dudziński wypełnił swe prace symbolicznymi, często dowcipkującymi zwierzętami. Niektóre z nich, zwłaszcza ptak Dudi oraz Pokrak, jak uważa ich autor, mają swoich krewnych na kartkach opowiadań Brunona Schulza. Dudziński, podobnie ja Schulz, wchodząc w brzydotę i pokraczność, wyzwala piękno i urok ukryty w codzienności. Dla Allana Starskiego spotkanie z twórczością Schulza było dużym wyzwaniem podczas pracy nad filmem "Republika marzeń" przygotowywanym z reżyserem Jensem Carlem Ehlersem. Wyobraźnia Schulza okazała się bardzo trudna do przełożenia na obraz filmowy. Przygotowania do filmu poprzedzone zostały dokładnym rozpoznaniem miejsc jego obecności: Drohobycza i Truskawca, cmentarza żydowskiego, synagogi, ulic, szkoły w której uczył. Przestrzenie, w których starał się Allan Starski umiejscowić Brunona Schulza pozwoliły mu zbliżyć się do jego prozy. Inaczej proces oddania wewnętrznej retrospekcji wygląda w filmie Piotra Dumały "Franz Kafka". Reżysera tego znakomitego filmu animowanego interesuje świat, który rozgrywa się w psychice bohatera schulzowskiej prozy, to, co się działo w jego myślach i nastrojach.
Miasto Schulza stało się tematem obrazu Edwarda Dwurnika "Drohobycz" z cyklu Podróże autostopem. Pisarz w swojej twórczości nie przedstawiał rodzinnego miasteczka dosłownie, stało się ono raczej archetypem miasta w którym toczy się akcja jego opowiadań. Wprowadził w nie jednak liczne realia, jak rynek, park miejski, ulicę Stryjską (Krokodyli), klasztor Bazylianów, Teatr Miejski, ulicę Podwale. Drohobycz Dwurnika też jest miastem odmaterializowanym, zatopionym w błękicie, kolorze o którym Wasilly Kandinsky napisał, że: "wiąże człowieka z nieskończonością i wyzwala w nim potrzebę czystości i pragnienie ponadnaturalnego".
Wernisaż wystawy: 22 kwietnia 2004, godz. 17:00.